Nekromanti Min kommande kampanj [SPOILER FÖR MINA SPELARE]

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
----- Inledning -----
I min kommande kampanj kommer jag att spela med tre spelare. Dock kommer två av dem inte veta att den tredje också är med. De två spelarna kommer att spela vanliga personer som är utsatta för ett experiment. Den tredje spelare kommer att gestalta den "onde" ledaren för experimentet.

Spelare #1 och #2 kommer att spela ett (tror de) vanligt äventyr. Spelare #3 kommer, genom regelbunden kommunikation med mig, att kunna styra handlingen via vissa resurser som jag förser honom med.

----- Experimentet -----
Experimentet går ut på att, genom droger, VR och avancerad sömn-inlärning, i smyg träna upp rollpersoner till lönnmördare/specialagenter/elitsoldater. De ingår i en speciellt utvald grupp på cirka tio personer som alla har de rätta förutsättningarna för att klara av behandlingen. De kommer att - när de sover - tränas i allehanda elaka färdigheter. Detta tar givetvis ut sin tull; RP lider alla av sömnbesvär, ständigt återkommande migrän och eventuella drogproblem. Deras hjärnor får inte vila ut helt enkelt.

RP kommer att gå i terapi hos en psykolog för att få hjälp med sina besvär. Givetvis är detta en del i experimentet och spelare #3 har genom psykologen bra koll på hur objekten artar sig och om det uppstår några problem.

----- Vad kommer att hända? -----
Givetvis kommer experimentet att gå över styr. RP kommer att vara med om en olycka vilket göra att de kommer att vara separerade från experimentet en tid (en vecka, kanske mer). De kommer att märka att de sover bättre, migränen är borta och att de mår bättre i allmänhet. De kommer också att märka att de kan spöa skiten ur bråkiga punkare och annat löst folk utan problem. Deras inlärda färdigheter kommer att "sippra ut" sakta med säkert.

Vad gör spelarna nu? Misstänker de psykologen? Vad gör spelare #3 när han blir medveten om olyckan? Det är detta som kommer att blir riktigt spännande! Jag har ingen aning om vad de kommer att företa sig, men jag är säker på att det blir något häftigt. Kanske skicka spelare #3 ut sin dödspatrull för att ta kål på RP (för att vara på den säkra sidan)?

----- Ett litet krux -----
Spelare #3 bor inte på samma ort som oss andra. Vi kommer att kommunicera vi telefon, e-post och evetuellt web-kamera. Tanken är att spelare #3 kommer att spela ett "administrativt" rollspel, dvs. han styr sina resurser (agenter, psykologer, swat-team etc.) men exakt vad som händer i dessa möten med RP spelas ut i en vanlig session rollspel. Han får sedan rapport på vad som hänt och kan agera igen.

----- Diverse -----
För att saker och ting inte ska rusa iväg ska jag se till att ha korta spelmöten (cirka fyra timmar). Detta gör att jag kan prata med spelar #3 ofta och på så sätt ge honom mer inflytande i spelet.

En sak till: för att göra det lite roligare för spelar #3 får han inte veta vilka av de tio objekten som är spelarna.

----- Inspiration -----
"Bourne Identity" och "Bourne Supremacy", Hitman-spelen, serien "Dark Angel" (minus alla löjliga mutanter).

----- Varför har jag skrivit detta då? -----
Enkelt; jag vill ha respons. Kommer detta att fungera? Vad är bra och dåligt? Har jag glömt något? Vad tycker ni bör/ska hända? Förslag på inspiration? Övriga kommentarer?
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Jag tycker att det verkar som att du tänkt igenom detta ganska långt, dock tenderar ju saker man inte tänkt på att skita sig, men det hör ju till det normala. Att ha korta spelsessioner är nog en ganska bra idé i detta fall.

Säg gärna till hur det hela går sen, jag har haft funderingar på liknande kampanjer själv och är lite nyfiken.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Min kommande kampanj [SPOILER FÖR MINA SPELARE

Jag körde en kampanj med fyra stycken borttappade genetiska experiment. Generellet sett så kan jag säga att det är ett väldigt tacksamt tema. Det är ett lätt och fint sätt att sätta RP som huvudpersoner i plotten. Däremot kan du (beroende på spelare) räkna med en ganska duktig paranoia. Spelarna kommer att efter ett tag inse att "Vänta... Sakerna som gjort mot oss är väldigt coola. Det kräver coola personer med coola resurser för att göra sådana coola saker. Dom tycker nog inte om att vi inte är deras att kontrollera längre." Pang. Då kommer insikten att alla dessa coola människor med likvärdigt coola resurser och deras dödscoola gevär är riktade mot dom. Därefter så kan du räkna med pansarskyddsrockar, automatkarbiner och granatkastare :gremwink:


/Naug, gillade dock skandinaviendelen av sin kampanj när spelarna typ inte fick ha några vapen.
 
Top