Nekromanti Min husregel för höjning av Försvar.

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Det är nästan ett halvår sedan jag var med på forumet senast, men nu skall vi fortsätta vår Western-kampanj som vi började förra sommaren, och då tänkte jag bara meddela en husregel som jag har för att höja Försvar. Det är ju en "bra att ha-" färdighet och för att den inte skall bli orimligt hög (i mitt tycke i alla fall), så får ingen av mina spelare höja sitt FN i Försvar förrän det är mindre än summan av deras Stridsvana +5.

Ex. Om man tänker sig att en karaktär har 9 i Försvar och 2 i Stridsvana, så får denne inte köpa upp sitt Försvarsvärde förrän denne har Stridsvana 5. För 5 (Stridsvana) +5 =10 och högre än det nuvarande 9.

En annan husregel jag har för användandet av Försvar är att även om man lyckas med Stridsvana och blir anfallen i ryggen eller motsvarande (eg. ur icke synbar vinkel), så räknar jag bara HALVA försvarsvärdet (avrundat uppåt).

Skriv gärna synpunkter.

Mvh,
Red Dust.
 

Shotgun Slim

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
37
Location
Fort Madison, Iowa
Regel du använder tycker jag låter bra. Som du själv nämner (inom parentes) handlar det mer om vilken typ av kampanj/spelstil man kör. För mer realistisk och jordnära western tycker jag din regel passar utmärkt. Ska man köra mer hjälteinriktade kampanjer så kan man väl gott låta värdet i Försvar vara så högt som spelarna önskar.
 
Top