Nekromanti Min HTPC... (hjälp?)

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
...eller, kanske jag borde kalla den, "min mediaspelarPC", fungerar inte riktigt efter planerna.

Min tanke var att eftersom min X-box börjat visa trötthetstecken i och med att vissa filmer till exempel hackade för mycket och hade sig pga för hög fps och så, så tänkte jag att jag av diverse datorskrot runtom i lägenheten skulle bygga mig en ersättare. 1.5ghz amd, 512 i ram, och ett gammalt nvidia geforce 4400 eller något ditåt var de delar jag satte ihop till ett ganska barebone system. För några månader sedan ropade jag hem en ganska kass IR-fjärrkontroll på Tradera, som jag också tänkte använda.

Givetvis väljer jag Ubuntu som grund, plockar bort allting jag inte behöver av en eller annan anledning, stoppar in XBMC's linuxmojj eftersom jag helt enkelt är van vid XBMC och inte kan skit om något annat linux-multimediacenter... Jag har ingen HDTV, det här går till en helt vanlig TV-jävel.

Nå; det här gick givetvis inte för sig. De flesta inledande problemen är lösta, men:

1. Min X-box skickar ut knivskarp bild, det är skitsnyggt. Min PC, med vad som borde vara ett dyrare och bättre grafikkort, skickar ut suddig bild. Har meckat en del med nvidia-settings och ändrat och donat, inget resultat. Den skickar 60hz-bild, 16 miljoner färger, med lagom mängd "flicker filtering" och sånt - och det blir suddigt. Inte jättesuddigt, men ändå. Tillräckligt för att man ska störa sig på det. Det är inte TV'n, för X-boxen skickar som sagt sjkarp bild. Detta hade jag kunnat leva med om inte...

2. Filmerna likförbannat hackar och buffrar och har sig när det blir höga frames per second. är det för att min B:iga nätverkshub (eller om det är en switch) bara fixar 10 mbps? Är det att 512 i ram är otillräckligt? wtf, liksom? Ska testa kopier en elak fil till datorn ifråga senare...


Man framförallt; varför blir det suddigt? Jag känner mig helt bortkollrad. Det jobbigaste är att det inte är det minsta suddigt i bootupsekvensen, det DOS-liknande shell-läget...
 

DeepThoughts

Veteran
Joined
8 Apr 2004
Messages
49
Location
Norra delen av Sverige (Piteå)
Utan att veta något mer precist om hur du kopplar ihop allt så känns det som om det skulle kunna sitta i hur du kopplar ihop datorn med TV:n.

Du har tre möjliga sätt att få bild från datorn till TV:n. Det första är att skicka en composit signal, det andra är en S-Video signal och det tredje är att koppla från VGA-utgången till TV:ns SCART (för att på så sätt få en RGB-signal).

Att koppla med hjälp av en composit signal (brukar vara en gul RCA-kontakt) är oftast det lättaste sättet att få bild. Däremot är en composit signal det sämsta när det gäller bildkvalité.

S-Video är snäppet bättre, fler pinnar i kontakten mer separerad signal och bättre kvalité. Personligen har jag aldrig lyckats få en S-Video signal att visas korrekt på en TV så jag bedömer det som lite svårare att få till men om man gör det så blir det bättre kvalité än composit (att det är svårare har att göra med att TV:n i sig måste ha stöd för S-Video formatet).

VGA->SCART, man använder en kabel/adapter som man kopplar in i VGA-utgången på grafikkortet och sedan så får man en SCART-kontakt i andra ändan. Det finns ritningar på nätet om hur man kan göra en egen eller så kan man lägga några kronor och köpa en från t ex Kjell & Co (dom har två att välja på). Detta kommer att generera det bästa bildresultatet av de sätt man kan koppla datorn till TV:n på då den skickar en RGB-signal.

Slutligen så gissar jag på att din Xbox skickar en RGB-signal (precis som i alternativet VGA->SCART) och det att det är därför som den har en så pass mycket bättre bild än din inkopplade dator.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
DeepThoughts said:
Utan att veta något mer precist om hur du kopplar ihop allt så känns det som om det skulle kunna sitta i hur du kopplar ihop datorn med TV:n.

Du har tre möjliga sätt att få bild från datorn till TV:n. Det första är att skicka en composit signal, det andra är en S-Video signal och det tredje är att koppla från VGA-utgången till TV:ns SCART (för att på så sätt få en RGB-signal).

Att koppla med hjälp av en composit signal (brukar vara en gul RCA-kontakt) är oftast det lättaste sättet att få bild. Däremot är en composit signal det sämsta när det gäller bildkvalité.

S-Video är snäppet bättre, fler pinnar i kontakten mer separerad signal och bättre kvalité. Personligen har jag aldrig lyckats få en S-Video signal att visas korrekt på en TV så jag bedömer det som lite svårare att få till men om man gör det så blir det bättre kvalité än composit (att det är svårare har att göra med att TV:n i sig måste ha stöd för S-Video formatet).

VGA->SCART, man använder en kabel/adapter som man kopplar in i VGA-utgången på grafikkortet och sedan så får man en SCART-kontakt i andra ändan. Det finns ritningar på nätet om hur man kan göra en egen eller så kan man lägga några kronor och köpa en från t ex Kjell & Co (dom har två att välja på). Detta kommer att generera det bästa bildresultatet av de sätt man kan koppla datorn till TV:n på då den skickar en RGB-signal.

Slutligen så gissar jag på att din Xbox skickar en RGB-signal (precis som i alternativet VGA->SCART) och det att det är därför som den har en så pass mycket bättre bild än din inkopplade dator.

Ahaaaa!

Det börjar klarna. Jag har kört S-video, eftersom det typ var det jag råkade ha liggandes här hemma (och eftersom mitt grafikkort inte har inbyggd compositeutgång). Min TV är ett redigt monster, en sån där 100hz-apparat som var poppis ett tag innan det blev platt-TV's för hela bunten. Min är en annan sorts plattv; dess bildrör är helt platt fram, men i gengäld är hela TV'n sjukt djup =) Sony Trinitron... nånting. Så bra TV man får utan att gå över till platt, och t.om överlägsen vissa billigare platta. Så TV'n har möjligheter =)

Vad gäller konverterare - var det den här och den här du menade? De andra jag hittade där verkade inte alls vilja vara med och leka när det kom till just PC-VGA, de verkade mest vara projekortjaffs...

Nåja, jag ska se om jag kan hitta nåt liknande billigare nånstans, 500 spänn plus frakt finns inte riktigt i min ekonomi just nu. Men stort tack för tipset!

EDIT: För övrigt har mitt kort en DVI-utgång också. Är det nån idé att fundera kring att leta rätt på och testa DVI->SCART, tro?
 

DeepThoughts

Veteran
Joined
8 Apr 2004
Messages
49
Location
Norra delen av Sverige (Piteå)
Din ekonomi har tur för det var inte alls dom två jag menade. :gremgrin: Dom jag menade var dessa: Artikelnummer 39303 och Artikelnummer 399305, den första är 0.2m och den andra 2.0m så det beror lite på vilket syfte man ska ha den till, dessutom så kostar den dyraste bara 199:-

DVI till SCART beror lite på. Det kan finnas två typer av signaler i en DVI-anslutning, DVI-A som är en analog signal och DVI-D som är en digital signal (som kan vara single-link och dual-link, har och göra med max bandbredd). Har du en DVI anslutning som innehåller en analog signal så kan du först konvertera DVI-kontakten till en VGA-kontakt och sedan använda en av dom kablar som jag länkade till tidigare. Har du en DVI anslutning som bara innehåller en digital signal så är du däremot körd när det gäller att konvertera till SCART.

Det fina med DVI-D är dock att du kan använda en adapter (som ibland följer med grafikkortet) eller en kabel och sedan koppla in din dator i din nya fina platt-tv med HDMI-ingång för den bästaste(sic) bildkvalitén av dom anslutningar vi talat om hittills.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
"OBS! Går ej från dator till TV" står det, ganska tydligt, på båda de där... Så jag misstänker, och det här kanske jag har fel om, att de inte kommer att funka för att koppla min dator till min TV =)

i din nya fina platt-tv med HDMI-ingång
Mja, jo, den ja... Den som bara finns i mina drömmar =)
 

DeepThoughts

Veteran
Joined
8 Apr 2004
Messages
49
Location
Norra delen av Sverige (Piteå)
Korrekt noterat av dig. Tittade lite närmre på pin-konfigurationen och den stämmer inte riktigt nej. Dessutom tänkte jag överlag lite fel, du har ett nVidia kort och dom är inte lika lätta som ATI när det gäller SCART.

Detta ger några alternativ.

1. Köp ett billigt ATI Radeon kort och bygg en egen VGA-SCART kabel. Detta bör vara det simplaste DIY alternativet såvida ATI inte ändrat sina grafikkretsar väldigt mycket.

2. Bygg en egen VGA-SCART kabel till ditt nVidia kort. Nackdelen är då att du måste bygga en lite krets som lägger in sync i signalen också.

3. Lev med dålig bild tills du samlat ihop nog med kosing att köpa en VGA->SCART adapter. Så länge man köper rätt så bör kvalitetsförbättringen inträda.

4. Lev med dålig bild tills du köpt din nya fina platt-tv och koppla sedan via DVI. :gremwink:

5. Lev med dålig bild. Kanske inte lika kul men absolut lättast och billigast.

Vad du väljer av det här beror ju lite på vilken budget och hur van du är med en lödkolv. Är du sugen på att göra en kabel själv så kan jag skrämma fram lite länkar om du vill.

Själv har jag ingen aning om vad jag skulle gjort. En del av mig är lockad till att göra det själv bara för att och en del är lockad till att köpa bara för att få en snygg lösning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
DeepThoughts said:
Dessutom tänkte jag överlag lite fel, du har ett nVidia kort och dom är inte lika lätta som ATI när det gäller SCART.
Absolut, men däremot är ATI lite kinkigare, vad jag hört, när det kommer till Linux. Eller kanske snarare tvärtom; Linux brukar inte alltid gilla ATI-prylar. Och då jag givetvis bygger min HTPC på ett vettigt operativsystem så har jag dragit mig för en sådan investering...

DeepThoughts said:
1. Köp ett billigt ATI Radeon kort och bygg en egen VGA-SCART kabel. Detta bör vara det simplaste DIY alternativet såvida ATI inte ändrat sina grafikkretsar väldigt mycket.

2. Bygg en egen VGA-SCART kabel till ditt nVidia kort. Nackdelen är då att du måste bygga en lite krets som lägger in sync i signalen också.
Programmet folk säger att man ska använda för att confa DIY-kabelgrejset verkar vara windows only, så om inte du vet något jag inte vet så känner jag att DIY-alternativen tyvärr faller bort lite.

DeepThoughts said:
3. Lev med dålig bild tills du samlat ihop nog med kosing att köpa en VGA->SCART adapter. Så länge man köper rätt så bör kvalitetsförbättringen inträda.
"Bör" var ordet, sa Bull. Det jobbiga kommer ju att vara om jag slänger ut 400-500 snäckskal och så visar det sig att det likförbaskat ser vedervärdigt ut.

DeepThoughts said:
4. Lev med dålig bild tills du köpt din nya fina platt-tv och koppla sedan via DVI. :gremwink:
Öh, mjo, jao... Alltså, "inte inom överskådlig tid".

DeepThoughts said:
Vad du väljer av det här beror ju lite på vilken budget och hur van du är med en lödkolv. Är du sugen på att göra en kabel själv så kan jag skrämma fram lite länkar om du vill.
Hittat en hoper länkar jag också, men som sagt - jag slänger t.ex ogärna pengar på ett ATI-kort innan jag vet om det funkar med Ubuntu/Linux, och så.

DeepThoughts said:
Själv har jag ingen aning om vad jag skulle gjort. En del av mig är lockad till att göra det själv bara för att och en del är lockad till att köpa bara för att få en snygg lösning.
Just för ögonblicket har jag inga pengar alls, så idealet hade ju varit en lösning som inneburit typ "jaja, ställ in på si-och-så-hertz och upplösning så löser det sig", men nu börjar det kännas lite drygt. Antagligen står jag ut med kass bild tills jag fått såpass mycket pengar över i plånboken att jag har råd att chansa på en VGA-SCART-omvandlare.
 

DeepThoughts

Veteran
Joined
8 Apr 2004
Messages
49
Location
Norra delen av Sverige (Piteå)
Tidigare var ATIs linux drivare inte bra alls när det gällde att prestera i Linux. På senare tid så har dom framför allt sugigt för att dom inte funkat med Compiz. Efter att AMD så köpte ATI så har dock drivarna opensource:ats och utvecklingen har tagit lite mer fart. Har dock inget ATI-kort så jag vet inte exakt hur långt dom kommit.

Är det Powerstrip programet du tänker på? I så fall skall du kunna uppnå samma sak med modelines xorg.conf
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
DeepThoughts said:
På senare tid så har dom framför allt sugigt för att dom inte funkat med Compiz.
...och Compiz är onödig skit. Däremot vet jag att många haft lite problem med ATI's grejer och XBMC-varianten för Linux.

Fast... om man tjackar nåt halvgammalt ATI-kort från Tradera eller så, det borde väl inte gå på många kronor?


DeepThoughts said:
Är det Powerstrip programet du tänker på? I så fall skall du kunna uppnå samma sak med modelines xorg.conf
I och för sig...

Däremot har man i senaste Ubuntu tydligen fått för sig att gömma alla settings som vanligen ligger i xorg.conf, som gammal kodknackare känner man sig inte alls hemma. Men någonstans bör ju informationen finnas, så det borde väl antagligen gå att få att fungera...
 
G

Guest

Guest
Skaffa en bättre s-videokabel, det gör vanligtvis rejäl skillnad, om det inte gör det så är det för att din dator har fel inställningar för vilken palmode (om jag minns rätt ska det vara pal-b), i vilket fall är detta ganska dyrt, för du vill ha koppar/silver kablar som är guldpläterade och helst ganska tjocka också.

/Zorbeltuss som tycker att s-video var en dålig standard då de inte satte några som helst krav på kabeln vilket innebär att de flesta s-video kablar är många gånger sämre än motsvarande rca kablar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Zorbeltuss said:
Skaffa en bättre s-videokabel, det gör vanligtvis rejäl skillnad, om det inte gör det så är det för att din dator har fel inställningar för vilken palmode (om jag minns rätt ska det vara pal-b), i vilket fall är detta ganska dyrt, för du vill ha koppar/silver kablar som är guldpläterade och helst ganska tjocka också.
Det skulle jag också kunna tänka mig att testa, men även där känner jag att det finns en viss risk... Jag vill inte slänga en massa pengar på något som ändå visar sig inte funka... Det borde finnas nån audio/videobutik som har try-before-buy =)
 
Top