Min fantasyvärld: Heroica

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,893
Nu är min fantasyvärld "färdig".

Den finns för nedladdning här (gratistjänst, så den kommer inte att finnas där för alltid, kommer att fixa bättre när den är färdig-färdig): https://sendgb.com/hLgOXat7z0W

Filen är ungeför 80 MB. Zippa upp den, klicka på index.html, och sedan Heroica där (de andra länkarna är döda nu).

Så, vad är det? Det är en mörk värld. Inte någon i huvudsak bra värld med monster som gör onda saker för att det är vad monster gör, utan en värld där människor gör onda saker, människor som vi, där samhället gör onda saker. Hård men orättvis. Det är också en värld där magi inte är något för spelarna, typ, och där magi har konsekvenser.

Den har också en karta, för att ansluta till karttråden... Kartan är en hexkarta, helt enkelt för att det är lättast när man inte vet riktigt från början vart man är på väg.

TW: Det finns bilder med viss lättkläddhet, men inte extrem sådan.

TW2: Den är gjord med stöd av AI, speciellt bilderna. Det finns inte en chans i helvete att jag betalar någon för att göra 320+ bilder för en hobbyprojektsspelvärld som inte kommer att dra in en krona. Låt resultatet stå för sig själv, oavsett vem som gjort det.

TW3: Det är en värld där dåliga saker händer. Det är inte för att det ska vara så, det är för att ge spelarna något att kontrastera mot.

Designmål: Målet var en mörk värld, men samtidigt med hjärta. Variation, varje ställe ska kännas unikt och spännande nog för att kunna vara en hel kampanj. Världen är helt systemlös, och även om jag tänker köra den med mitt system, så torde den funka med vad som helst som inte är alltför "high fantasy".

Diskussionspunkter som jag gärna vill ha åsikter om:

* Världen är tänkt att byggas upp i tre olika berättarmodeller. Vanlig beskrivning, en story (ett fartyg med ett mission att kartlägga världen), och en kampanj. De två förstnämnda är färdiga. Från början var kampanjen tänkt att eka storyn, men jag har börjat tveka där. Det känns nu som om Waverider är så tätt klnuten till sin besättning att det inte funkar att byta ut dem mot en spelargrupp. Så, två alternativ: 1. Ett andra fartyg som söker efter Waverider. 2. En helt fristående serie äventyr, ett på varje plats, kanske ett par, tre sidor styck. Åsikter?

* Magi. Från början var den tänkt för ett existerande magisystem, men efter hand som jag skruvade upp konsekvenserna i magin, så började jag tveka. Behöver man ha spelarmagiker? Behöver man ha ett system för magin?

* Jag har massor av anledningar till att jag designat olika platser, folk, gudar, händelser, företeelser osv som jag gjort. En del anledningar kanske är bra, en del är dåliga, så kom gärna med åsikter.

* Den är inte tänkt att vara i "pappersdokumentform", det är en webstruktur som man klickar sig runt i (oroa er inte, följer ni indexet så missar ni inget, allt nås därifrån). Min tanke är att om man ändå ska ha den digital, varför låsa den till papprets begränsningar? Är detta vettigt, eller är det en showstopper?

* Känns världen trovärdig, intressant och rolig (att spela i, inte nödvändigtvis att bo i...)?

* Hur känns upplägget beskrivning, story, kampanj?

* Lämna gärna disussionen om AI utanför. Vi pratar om resultatet här. Jag tänkte posta en tråd om mina erfarenheter av att jobba med AI senare, mitt workflow, min toolchain, vad den gör bra, vad den gör dåligt, hur jag använder den osv, men vi tar det separat, och inte idag.
 
För att locka lite mer: Framsida och baksida!

Heroica cover.jpgHeroica cover back.jpg

Och kartan (i litet format, så den är inte speciellt läslig, den fulla kartan är en tredjedel av filstorleken på spelet, och då är den ändå rätt hårt komprimerad):

map_50_10.jpg
 
Testade på en annan dator, där jag inte varit inloggad (jag har iofs inte registrerat mig någonstans på den...), och det funkade.

Funkar det inte får jag hitta någon annan lösning. Någon får gärna rapportera tillbaka om de lyckas, så att jag vet om problemet kvarstår.

1761559298040.png
 
Last edited:
Ser ut så här på min maskin. Har dock inte testat att faktiskt ladda ner om den promptar för inloggning då. Men knappen finns där iaf.

1761561101835.png

EDIT: jösses, galet stor bild. orkar inte ändra...

Cog.
 
Sajten hävdar att jag har någon plugin den inte gillar, men vill inte tala om vilken. Försökte deaktivera de vanliga misstänkta men det hjälpte inte.

Så jag öppnade upp sidan med Edge istället, då kunde jag ladda ned.

Ibland är det bra att ha en extra browser installerad som man inte modifierat på något sätt... :geek:
 
Sajten hävdar att jag har någon plugin den inte gillar, men vill inte tala om vilken. Försökte deaktivera de vanliga misstänkta men det hjälpte inte.

Så jag öppnade upp sidan med Edge istället, då kunde jag ladda ned.

Ibland är det bra att ha en extra browser installerad som man inte modifierat på något sätt... :geek:
Japp. Eller för att kunna testa hur något funkar när man är oinloggad. Jag tror jag har fem browsers installerade...
 
Jag lät ChatGPT reverse-engineera ett designmanifest utifrån arbetet vi gjort. Så här uppfattade den världen, vilket ganska väl fångade hur min intention sett ut:

Heroica Manifest
  • Darkness is the default. The world begins broken, and every light is hard-won.
  • People are the monsters. Evil is human choice, not demonic nature.
  • Every nation is flawed. Virtue exists, but always cracked.
  • The world moves. Empires rise, rivers shift, nothing stays still.
  • The laws of nature change with the gods. Truths differ by land.
  • Slavery, cruelty, and faith shape life. They exist to drive story, not to excuse it.
  • Culture defines more than blood. Race is nature, not destiny.
  • Monsters are rare. The real danger thinks, feels, and remembers.
  • Magic is slow, costly, and dangerous. It changes the world and the soul.
  • Failure advances story. Every loss becomes a new path.
  • Death serves the narrative, not the dice. Survival always has a price.
  • Players shape the world’s meaning. The game master guards its tone.
  • Heroica is not fair, kind, or safe. It is alive.

Det var ett kul test för att se hur någon annan kan uppfatta världen.
 
Nu har jag läst någon fjärdedel av materialet så nu gör jag några lätta uttalanden om det.

* Den är inte tänkt att vara i "pappersdokumentform", det är en webstruktur som man klickar sig runt i (oroa er inte, följer ni indexet så missar ni inget, allt nås därifrån). Min tanke är att om man ändå ska ha den digital, varför låsa den till papprets begränsningar? Är detta vettigt, eller är det en showstopper?

Personligen gillar jag tryckt bok bäst men digitalt alternativ fungerar också. Helst skulle jag i så fall ha vilja ha fler klickabara ord i texten. Mer wiki helt enkelt. Som det är nu så är det ett olyckligt mellanting, som besvärar min läsning.

* Känns världen trovärdig, intressant och rolig (att spela i, inte nödvändigtvis att bo i...)?

Jag skulle kunna tänka mig att spela i världen Heroica, men den är lite för dyster för min smak, så någon lång kampanj skulle jag nog inte orka med.

* Magi. Från början var den tänkt för ett existerande magisystem, men efter hand som jag skruvade upp konsekvenserna i magin, så började jag tveka. Behöver man ha spelarmagiker? Behöver man ha ett system för magin?

Nej. Inte alls. Det finns inget måste i att spela magiker här.

* Hur känns upplägget beskrivning, story, kampanj?

Den upplägget och fördelningen tycker att fungerar bra. Dock stör det att de tre nu ligger på samma skärm. Helst skulle jag klicka för att välja om jag vill läsa t.ex. en plats beskrivning - eller kampanjtext - eller story, istället för att skrolla nedåt i texten.

Överlag tycker jag Heroica känns som ett inspirerande projekt att ta del av. Inte minst att läsa om din metod för att utveckla spelvärlden.
 
Länkar: Det kommer, men det känns som om jag först vill få klart texten.

Dyster: Well, den är mörk, det är dess selling point. Men, det finns ju hörn som är mindre dystra också, tex Ardenvale eller Coralwyn. Estoria är också en favorit för mig, den är hårt inspirerad av Point Central och Öst/Västberlin, och man skulle lätt kunna kör en hel kampanj där.

Magi: Det är så jag också känner. Från början var planen att ha magiker, men det kändes fel.

Upplägg: Instämmer, sidorna blev längre än tänkt, så det är möjligt att storyn och kampanjen blir undersidor. Helst skulle jag vilja ha dem som flikar, men det överskrider min HTML-kunskap...

Tackar!
 
Back
Top