Nekromanti Min faders svärd (arbetsnamn)

Drelis

Veteran
Joined
26 Jul 2017
Messages
45
Hallå alla kreativa själar!
Jag har under en tid jobbat på ett eget regelsystem som går under arbetsnamnet "Min faders svärd", ett extremt regellätt system tänkt för erfarna rollspelare och SL. Egentligen från början tänkt enbart till one-shots, men med tiden insåg jag att det kan tänkas behövas regler för "levling" så jag har lagt till det. Reglerna är egentligen bara till för att komma in om SL eller spelaraen vill testa om en handling lyckas eller ej och kan då antingen använda tärningsslag, något från karaktärens bakgrund eller förmågor. Strider ska tex berättas fram och ibland avgöras av ett enda tärningskast. Reglerna är främst tänkta att vara till äventyr inom fantasygenren men de går mkt lätt att omvandla även till tex sci-fi.

Vissa av er har läst en första version och givit mycket insiktsgivande kommentarer, stort tack för det! Om det är någon mer som också har tid/lust att läsa så är ni varmt välkomna!

Det allra första speltestet spelades in och kommer släppas idag på min/vår podd Tärningen är kastad om någon är nyfiken på hur det funkar i praktiken.

Min fråga till er är: Nu när jag närmar mig att bli klar så tycker jag att det faktiskt är rätt jädra bra, flera som har läst det tycker dessutom att det är ganska unikt. Så! Bör jag kontakta något av förlagen som redan ger ut rollspel, eller ska jag ge ut på eget förlag? Köra en egen print on demand el dyl? Vad tror ni?

Tack på förhand! :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,367
Släpp gratis som open source vetja ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Egen PoD är överlägset enklast, och ett ganska bra sätt att börja få spelet i folks händer. Man kan köra lite försäljning till folk via forum, konvent eller t.ex. Tradera.

Etablerade företag letar, är min erfarenhet, sällan speciellt aktivt efter andras spel att publicera. Det är ju generellt en hel del jobb inblandat och i många fall blir det ju knappast en vinstaffär ändå.

Den modell jag själv använde för mitt första spel var typ såhär: jag tillgängliggjorde PDF:en gratis via en öppen CC-BY-licens (som låter vem som helst ladda ner, ändra, använda etc. så länge man anger upphovsman). Och så erbjöd jag folk att välja sitt eget pris för den fysiska boken; dock minst tryckkostnaden (som är rätt låg, även med print-on-demand). Det funkade rätt bra.
 
Top