Nekromanti Min första bok är publicerad!

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101


Jag har publicerat min första bok, Klockverk! Det är en samling skräcknoveller som bildar en längre berättelse. Det är ett verk jag jobbat med under lång tid. Jag förväntar mig varken att tjäna pengar eller bli känd. Jag förväntar mig inte att någon köper den eller att den är bra. Klockverk självpublicerades för min egen stora glädje, och om någon finner den intressant nog att köpa är det bara en bonus!

Baksidestexten:
Vyr visste att de alla var hopkurade i det mörka rummet och att hon hemsökte deras drömmar med sin blotta närvaro. Hon lutade sig över sängen, såg kvinnans ögon röra sig frenetiskt och hörde pulsen i en svällande åder i mannens panna. Början på barngråt föddes i spjälsängen vid föräldrarnas sida. Vyr förde sin vanställda hand till munnen och slickade på var och en av klorna. Sedan vände hon försiktigt på mannens huvud, och slog in sina naglar i hans nacke. Han reste sig upp under kraftiga skakningar och med uppspärrade ögon. Hon drev klorna djupare och lät sina naglar falla av i hans huvud. Sovandes. Väntandes.

Klockverk är en samling skräcknoveller som tillsammans bildar en längre berättelse. Det är en historia om bestämda öden och andra sidor av verkligheten. En historia om hur tiden sluter sitt varv.

Ett flertal karaktärer vävs samman likt kugghjul i ett urverk. I centrum av allt står tvillingarna Lyr och Vyr, och det är de som drar i klockvisaren i tidens mönster.

Den första novellen i boken finns att läsa på min blogg här.

Och här är en länk till min blogg och sidan för boken: fjarranvarldar.com/klockverk

Klockverk går att beställa via min blogg, man länkas vidare till en widgetshop hos publit. Köpet har i sig ingenting att göra med bloggen. Boken kostar 50 kronor.

Oavsett hur boken tas emot så är detta ett stort steg för mig!
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Tack allihopa!

LJSLarsson said:
Grattis. Skall se ifall jag kan få ett bibliotek att köpa in den.
Ja, det hade varit fantastiskt! Är jättetacksam för all form utav publicitet jag kan få :gremsmile:

Någon som har något förslag på vart man skulle kunna vända sig för att möjligtvis kunna få sin bok recenserad? Bokblogg eller vad som helst?
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Grymt snygg framsida! Vet själv hur kul det är att publiceras, även om man gör det själv. Lycka till!
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Magnus Edlund said:
Går den att köpa som e-bok på något sätt? Eller är det publit som gäller?
Nej, e-bok finns den inte tillgänglig som. Tyvärr. Men om det finns intresse för det kan jag överväga att publicera den som det med. Tror inte det skulle vara lönsamt för mig att betala för ytterligare en publicering dock. Redan som det är lär jag inte få några pengar av Publit då avansen inte lär överstiga 500 kr.
Är e-bok vad som krävs för att du ska finna den intressant?

Det är väl om man skulle hitta på någon annan lösning kanske. Men ska fundera!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Karl Olsson said:
Magnus Edlund said:
Går den att köpa som e-bok på något sätt? Eller är det publit som gäller?
Nej, e-bok finns den inte tillgänglig som. Tyvärr. Men om det finns intresse för det kan jag överväga att publicera den som det med. Tror inte det skulle vara lönsamt för mig att betala för ytterligare en publicering dock. Redan som det är lär jag inte få några pengar av Publit då avansen inte lär överstiga 500 kr.
Är e-bok vad som krävs för att du ska finna den intressant?

Det är väl om man skulle hitta på någon annan lösning kanske. Men ska fundera!
Inte skulle du väl behöva betala för publiceringen av en ebok? Det är ju bara* att göra din bok till ett lämpligt ebooks-format och sen skicka den till folk mot inbetalningar på ett lämpligt bankkonto.

*Visst är att omvanlda ett dokument till en ebook kanske inte något vem som helst gör i en handvändning, men det ska knappast vara omöjligt heller
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Möller said:
Karl Olsson said:
Magnus Edlund said:
Går den att köpa som e-bok på något sätt? Eller är det publit som gäller?
Nej, e-bok finns den inte tillgänglig som. Tyvärr. Men om det finns intresse för det kan jag överväga att publicera den som det med. Tror inte det skulle vara lönsamt för mig att betala för ytterligare en publicering dock. Redan som det är lär jag inte få några pengar av Publit då avansen inte lär överstiga 500 kr.
Är e-bok vad som krävs för att du ska finna den intressant?

Det är väl om man skulle hitta på någon annan lösning kanske. Men ska fundera!
Inte skulle du väl behöva betala för publiceringen av en ebok? Det är ju bara* att göra din bok till ett lämpligt ebooks-format och sen skicka den till folk mot inbetalningar på ett lämpligt bankkonto.

*Visst är att omvanlda ett dokument till en ebook kanske inte något vem som helst gör i en handvändning, men det ska knappast vara omöjligt heller
Jo det har du rätt i. Jag var nog så insnöad på att göra det via publit, då hade det kostat :gremwink: Men ska se över det här alternativet!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Karl Olsson said:
Är e-bok vad som krävs för att du ska finna den intressant?
För egen del kan jag säga såhär:

Fysisk bok köper jag... om nåt tag. Senare. Kanske om jag stöter på den när jag ändå beställer ett gäng grejer någonstans ifrån. Kanske om den finns på SF-bok.

Och sen står den i hyllan och samlar damm, eftersom jag i princip slutat läsa fysiska böcker.

E-bok köper jag direkt. Kan inte lova att jag läser den direkt, men den kommer att ligga där och vara redo att läsas när jag blir klar med E-boken jag läser just nu.
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Då ska jag se till att fixa en E-bok!

Har ni några förslag på bra program och annat där man kan skapa E-böcker (antar att det är Epub som gäller)?

Och hur får man till en bra konvertering från PDF gjord för fysisk bok till E-bok så den ser bra ut? Är detta möjligt? Har testat lite i programmet Calibre men inte fått till något bra resultat än.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Karl Olsson said:
Har ni några förslag på bra program och annat där man kan skapa E-böcker (antar att det är Epub som gäller)?

Och hur får man till en bra konvertering från PDF gjord för fysisk bok till E-bok så den ser bra ut? Är detta möjligt? Har testat lite i programmet Calibre men inte fått till något bra resultat än.
Har du en PDF tror jag de flesta kan tänka sig att läsa den som sådan.

Annars brukar det vara klurigt just PDF->EPUB, eftersom mycket av informationen om t.ex. vilken text som hör ihop etc redan gått förlorat...

Idealiskt är ju om man kan gå till källan, typ wordfiler eller InDesign-dokument, och skapa epub's därifrån... InDesign kan skapa epubds direkt. Wordfiler kan man nog hitta lämpligt program för...

EDIT: Jag har kollat på Sigil tidigare; har inte testat speciellt mycket dock.
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
PDF finns, men inte med inlaga och omslag i samma fil. Så den är väl inte sådär jätterolig.

Men jag ska se till att fixa en riktig epubversion av Klockverk snarast möjligt! Jag återkommer om det! :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Karl Olsson said:
PDF finns, men inte med inlaga och omslag i samma fil. Så den är väl inte sådär jätterolig.
Just den ihopslagningen kan jag ordna åt dig på några minuter om det är det som är problemet... Men en epub vore såklart mumma, eftersom jag då kan läsa på min mobiltelefon =)

Hör av dig om du behöver nån mer hjälp eller så. Just det här med att krångla mellan olika format har jag viss erfarenhet av, och hjälper gärna till.
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
krank said:
Karl Olsson said:
PDF finns, men inte med inlaga och omslag i samma fil. Så den är väl inte sådär jätterolig.
Just den ihopslagningen kan jag ordna åt dig på några minuter om det är det som är problemet... Men en epub vore såklart mumma, eftersom jag då kan läsa på min mobiltelefon =)

Hör av dig om du behöver nån mer hjälp eller så. Just det här med att krångla mellan olika format har jag viss erfarenhet av, och hjälper gärna till.
Jättetack! Hör av mig om allt går åt cyberrymden med e-boken :gremwink:

Men målet just nu är att få klart en epubfil under morgondagen! Men får se hur det blir med det.
 
Top