Nekromanti Min DodT kampanj

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
207
Hej! Hmm har typ gjort en kort kampanj av lite
ideer jag haft länge. Har inte kommit in så mycket på detaljer än. Så kom gärna med förslag på vad som kan hända!

Tjute
rollpersonerna kommer till tjute där de får veta att man ska blota för Att få stormes beskydd mot draken. De måste hitta ett istroll för att inte trälar, deras nära och kära, ska blotas. De köper vinterkläder och redskap
samt en bur och möjligtvis bedövningsmedel.

Jakten på istrollet
De beger sig upp i de snötäckta bergen för att anfalla och fånga in ett istroll. De måste vara smart och försöka lura in det i buren eller bedöva det. Det kan finnas fakta om hur man lockar fram ett istroll, de kanske lockas av värme för dom hatar eld.

Nattblotet
Man blotar. Om rpna fångat in istrollet så räddas trälarna från att offras. Storme kastar ner något från skyn som landar långt borta i vildland. Prästerna är övertygade om att han gett något som ska hjälpa dom att dräpa draken. Man festar och har dryckestävling.
Dagen efter ger sig ett prästfölje av mot norr men rpna sover över och missar dom. De ger sig
av efter.

Skaarby

En liten fiskeby som ligger vid drakviken. Rpna måste hitta båt för att ta sig över. De träffar dvärgen som älskar det öppna havet och hatar instängda riken. I staden hålls en fisketävling och alla är galna i Wulterfisken.

Färden över Drakviken
Dvärgen Borjo berättar om jätte wulterfisken som sägs svälja hela skepp. Den lockas av silver och giriga män försvinner ute till havs. Därför vågar man inte frakta stora skatter över drakviken. Viken fick sitt namn efter den drake som landade där och viken bildades då havsvattnet svepte in. Båten blir anfallen av en Wulterfisk och borjo tror det är den stora och i panik börjar han tömma sina silvermynt. Men Wulterfisken, som är vanlig, är bara ute efter fisken som finns i båten.

”Portstaden”
En stor stad på andra sidan drakviken med höga stenmurar och hus av ..sten. Här har prästföljet övernatta. Norr oms taden finns en bergskedja som gränsar och beskyddar dom från Vildland. Den enda väg dit är igenom ett smalt bergspass som blockeras av en mur. Rpna får veta att i vildland var ett civiliserat land med stora städer och många byar. Men av någon anledning blev folket vildar och nu har allt förfallit och blivit uppäten av skogar. Rpna blir rådda att hålla sig borta från vägar och de gamla städerna där man tror vildfolket fortfarande håller till. Till vildland skickar man de som begått brott och de som blivit galna eller sjuka.

brottslingar, sjuka(galna, smitta) och gamlingar
skickas ut i vildland. vilket öde dom går till
mötes där vet man ej.

Vem somhelst får gå in i porten. Men ingen får komma tillbaka iom rädsla för att smittan sprids, för att inte skurkar få kunna komma in igen osv. När man fick veta detta var det ingen som längre vågade tro på prästen, deras tro var inte tillräckligt stark. Prästen vet att han inte klarar att bege sig dit ensam och hitta föremålet. Därför sitter han på ett värdshus och dränker sina sorger med alkohol. rpna är dom enda som tycks våga bege sig in dit.

Färden genom bergspasset
Ett långt och labyrintliknande pass som en gång varit en flod som runnit ut i havet.(passet vattenfylls?). Jättar uppe i bergen kastar ner stora stenblock på följet som nöje. De flesta av följet dör och endast rpna klarar sig ut därifrån.

det bor skurkar där? Sjuka? Vättar? Vilken utmaning
kan rpna ställas inför?

Vildland
Ett orört land med djupa skogar och vild forsar. Landet var en gång i tiden bebott av en
strålande civilisation med stora städer och byar men folket blev till vildar och allt förföll.
Om rollpersonerna har otur kommer de att översvämmas av vildfolk men som tur är
så är dom rädda för eld.

Hur stor är risken att rpna också blir Vilda. Kanske blir dom vilda av att vara där för länge?
Kanske kommer dom på vad som gjort alla vilda och kan rädda dom och sig själva?


hur blev vildfolket vilda?
+ vattnet gör dom vilda
+ ett blodträd gör dom vilda som de började offra till
+ rabies. deras bett smittar. någon blev biten av ett djur
och sen började det.
+

+ det finns en glänta i skogen där det finns en stad som fortfarande
är helt orörda av det mörker som drabbat resten av dom vilda.
Rpna hittar dit och man låser in dom för man tror de blivit smittade.
Rpna måste fly. där kan dom få reda på vart kratern finns?

Kratern
En stor krater där föremålet från gudarna landade. Men föremålet är borta, taget av
vildfolket. Rpna måste trots varningarna bege sig till landets huvudstad för att
hämta tillbaka det som blivit taget. Vildfolkets rädsla för eld kan dom utnyttja.
Kanske lär sig rpna att folket inte är så vilda trots allt. Kanske måste dom
bota den förbannelse/sjukdom som orsakar att dom blivit vilda?

Vildfolkets stad
Föremålet har kungen som bor i vildfolkets huvudstad i Vildlands mitt där vildfolket är som mest. Kanske rpna måste göra sig förtjänta av det på något sätt. Som att bota deras sjukdom
eller kanske något annat.

Edit:
Det är såklart i skogarna i Vildland där det är mest med vildfolk. Genom att gå efter vägarna och ha en eld i gång, ex. fackla, så kan man klara sig ett tag för dom fruktar eld. DOck kommer dom ofta tillbaka i större antal med mer mod.(quote obi wan) I staden är det tomt på vildfolk för dom fruktar städerna där dom en gång levde som vanlig fölk. Men då rpna kommit in i staden så börjar vildfolket i ett nästan oändligt antal att strömma in efter dom. Rpna måste fly upp i tornet, barrikadera dörrar efter sig och slutligen hittar dom till yxan som sitter fast i tornets vägg. Yxan sitter nedkilad hårt i en sten. Kanske dom där i tornet också hittar orsaken/boten på vildfolkets sjukdom. Typ en trollkarls bok där det står om hans trollformel som råkade orsaka en förbannelse eller liknande. Kanske förbannelsen bryts om dom knäcker hans trollstav hmm..

Lite kliche men; Då rpna kommer upp till tornet, dömma av deras förvåning, så sitter det en kung där. Han är gammal och skröplig men lever fortfarande. Han berättar att inget annat ville än leva i evighet. Han lovade en stor belöning till den som kunna bota hans åldrande. Ett troll kom med något föremål/ kastade en förtrollnig på honom som gjorde att så länge detta föremål fanns så skulle han leva i evighet men till kostnaden, som han märkte sen, att alla invånare i hans land blev vildar igen. Rpna räddar landet genom att förstöra föremålet och kungen dör/ eller om det är en förtrollning genom att döda kungen. Han kanske t.o.m ber dom att göra det.

Om de räddar landet så blir dom såklart hjältar. Typ. Kanske tom blir dom kungar över landet. hmm

Prövningen?
Rpna har lyckats hämta tillbaka föremålet och kanske t.o.m räddat Vildland. Men föremålets rätta ägare har äntligen hittat det och kräver att få tillbaka det. Rpna måste klara någonslags av prövning för att behålla det, eller ställs de inför rättegång?

halvguden(lr vad han nu är), går med på att låna ut föremålet åt rpna om de lovar att han får drakens skinn och alla hans skatter. Föremålet, bara för sakens skull, ska nog vara en yxa. Kanske en yxa som kommer tillbaka om man kastar den.En yxa som klyver allt i sin väg. Halvguden kanske tävlande om vem som kunna kasta den längst. Han kastade den ända till trudvang(genom rymden om man så vill) men tyvärr råkade han pricka en sten så att den aldrig kom tillbaka. Kanske yxan sitter fast i en sten eller liknande då rpna hittar den. Kanske i tornet i vildfolketsstad? Ingen krater alltså.. hmm.

Slaget om Tjute
Drakmännen har samlat en stor arme av bastjurs och anfaller Tjute. Rollpersonerna
måste hjälpa till i slaget om de ska vinna. Med ”föremålet” till hjälp så lyckas
de besegra armen och draken som möjligtvis deltagit flyr skadad tillbaka till sin håla.

Slutstriden mot Draken
Den sista striden mot draken. När rpna dräpt draken så kommer föremålets ”riktiga ägare”
och tar tillbaka det där det hör hemma.

Sen då?
Många kommer för att lägga vantarna på skatten och de kommer bli en utdragen konflikt
om vem skatten tillhör. Kanske blir det ett krig om skatten. Kanske måste rpna fly med
den hals över huvud.

Det blir frid och fröjd. Tjute återvänder till den stad den en gång var och allt
slutar lyckligt.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
DodT kampanj [Snösaga spoiler]

Tjute
Låt inte rollpersonerna komma till Tjute, låt dom bo där. Och anledningen till att de MÅSTE hitta ett istroll är att det är deras familjemedlemmar eller dom själva som ska blotas. De kanske till och med redan har blivit inburade i väntan på blotet och måste bryta sig fria först.

Jakten på Istrollet
Strunta i bedövningsmedel och låte gruppens Vedun eller stormikjalt ha den rätta "paralusera"-besvärjelsen/bönen. Det ger trollkarlen/prästen en definitiv uppgift och gör honom ounbärlig för gruppen.

Nattblot
Rollpersonerna lyckas fånga trollet och rentvår sig själva. Men på deras jakt hittade de också resterna av ett drakskelett. De får med sig några små tänder och ben. Det gör dem till de "utvalda" för att resa till Vildland.

Skaarby
Skippa vattendvärgar och ersätt dem med Havsvargar. De kan hyra en båt av dem men blir lurade ute till havs.

Färden över Drakviken
RP:erna, som reser med havsvargar får höra hemska historier om wulferfisken (precis som du skriver) men de kan genomskåda lögnen och för reda på att havsvargarna skeppar rustningar, vapen och annat smide åt dvärgarna över viken. Men havsvargarna brukar sälja dvärgarnas varor och skyller allt på att den stora fisken tog grejerna.

Portstaden
Tycker att det låter riktigt bra. Har du läst igenom bakgrundhistorian om Vildland i Osthem och/eller Snösaga. Jag rekommenderar det.

Färden genom bergspasset
Självklart ska dalen vattenfyllas och RP:erna hamnar i underjordiska, vattenfyllda grottor och katakomber som tillhör ett uråldrigt dvärgrike. Men som för ett par hundra år sedan bebos av vildgalningar. Men här finns det en profetia om att något ska falla i från himlen och det finns en karta till platsen hos åldermannan som RP:erna måste ta/köpa/mörda för?

Vildland
Häftigt det där med smittan. Återigen, har du läst Snösaga, kan finnas en del tips där.

Kratern
Schysst att föremålet (eller personen) är borta. Men låt någon annan än vildmännen ha tagit det. Men vildmännen vill liksom RP:erna ha tag på det som föll från himlen. De kanske måste sammarbeta nu (fiender som de tidigare va).

Vildfolkens stad
Gillar det, men låt det vara lite mer civiliserat, typ vikingatid eller Beowulf.

Prövningen
Strunta i halvgud och låt det vara Pater i Kungshall som kräver föremålet (det var ju ändå ett blot till Storme som fick det att falla ifrån himlen). Han kan komma med sina jaarnbrotir och mäkta sig. Men går med på att RP:erna får behålla det om de ställer upp som förkämpar i striden mot draken/drakarna.

Slaget om Tjute
Om RP:erna har spelat sin kort rätt så kanske de har jaarnbrotirs, vildmän och hela Tjute på sin sida mot drakmännen. Om de inte har lyckats samsas med sina tänkta allianser står de själva, och kommer att dö. Mohahahahah!

Slutstriden mot draken
När alla trodde att slaget var över, och Pater har tagit tillbaka föremålet och lämnat platsen så kommer det riktiga hotet. Men då stor RP:erna med ett triumfkort, de drakskelettdelar som de fann i början. Kanske har de gjort pilspetsar, ett magiska pulver, ett spjut eller något annat av det. det är det som blir deras räddning.

Sen då?
Efter en sådant här långt äventyr så måste RP:erna få skatten, annars blir det ett dramaturgiskt antiklimax. Men de skaer de hittar kanske är så speciella att de blir utvalda kämpar i Mittland. RP:erna är de enda som kan hindra ett inbördeskrig i Majnjord, de har svärdet som gör att de kan kräva titlen som kung i Virenne?


Det är mina tankar och jag tycker att det du har brainstormat verkar riktigt kul, spännande och svårt. Jag hoppas att mina kommentarer kan ge dig någon glädje, nytta eller nya sett att se på sakerna. Annars kan du bara kasta skiten. (Smile)

[Edit: Glömde ett "a" i Snösaga]
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
207
Re: DodT kampanj [Snösaga spoiler]

Till att börja med tänkte jag säga att det är jättekul att jag får kritik och tips! Jag har gjort en bakgrund till äventyret också. Men det är möjligt att jag ändrar på den. (synd att man inte kan ändra sitt inlägg hur länge somhelst för då kunna jag uppdatera det första kontinuerligt)

Bakgrund (notera att namn och sånt kan bytas ut)
Storme och ett fjoltroll stog uttråkade på deras långskepp och blickade ut över stjärnhavet. Storme sade att han förmodligen hade den bästa kast armen i hela världen. Jasså svarade Trollet och pekade på en avlägsen ö långt borta vid horisonten. Inte tror jag att du kan kasta ändå bort till Trudvang. Ska vi slå vad? Sade då storme och tog upp sin kastyxa ”namn”
som klöv allt i sin väg och alltid återvände till sin kastare. Sedan tog han i så det knackade i skeppet och kastade iväg yxan som flög långt och högt ända bort till Trudvang. Men den kom aldrig tillbaka, istället fastnade den i ett högt torn som reste sig ovanför trädtopparna. Storme blev rasande, han spottade och svor. Din jädrans troll, du lurade mig! Nu blir jag tvungen att ge mig av och hämta tillbaka det. Han började blåsa i seglet så att skeppet satte fart mot det fjärran landet.

Flera timmar tidigare…

En Drake har härjat och bränt gårdar och byar omkring på Grymskullar. Rollpersonerna har fått sina hem förstörda och flyr till Tjute för att söka skydd bakom dom höga
murarna i hopp om att de kommer vara säkra där.

Tjute, Istrollet och Nattblotet
Då det gäller Tjute så är det en bra ide. Men jag vill att rpna ska komma lite som utomstående så att vem somhelst kan spela äventyret med tidigare rollpersoner utifall jag skulle lägga upp det på nätet. Vill inte tvinga någon till att börja som fångar. Brukar inte vara så populärt jämt:) Det där med drakbenen tycker jag är lite för osäkert kort utifall rpna inte skulle fatta vad det är eller tar upp dom. Jag vill inte heller att det ska vara uppenbart att rpna är utvalda på något sätt.
Istrollet tror jag ska vara ett kungstroll eller något annat. Du har rätt att det inte ska vara för enkelt att hitta sömnmedel. Rpna måste helt enkelt hitta sitt eget sätt att söva den.

Skaarby, Färden över Drakviken, Portstaden
Det där med havsvargar är en jättebra ide! Det ska jag fundera vidare på. Jag tror det ska vara en dvärg bland havsvargarna Och att de pratar om Wulterfisken. Sen efter dom besegrat den så visar sig det vara havsvargar som försöker besegra rpna lr liknande.

Bergspasset, Vildland, Vildfolketsstad
Jag har funderat på dvärgar i bergspasset. Men jag vet inte om jag vill ha med dvärgar/alver för jag tycker det blir för mkt sagan om ringen så fort det blir^^. Det vore skönt med ett äventyr då man slapp dom:D
Jag vet inte om det blir lite för mycket om det översvämmas av vatten..

Det kanske ska finnas någon annan varelse som bor i passet. Kanske stentroll eller något sånt. Eller bara vildar som bor i grottor och som kastar sten. En ide vore ju att det faktist finns utstötta, sjuka, brottslingar, som lyckats bilda ett samhälle i vildland och att det är dom som tagit yxan. (om den nu landade på marken) Annars vore det kul om den satt fast i en sten och ingen orkade rubba yxan. Rpna är tvungen att väcka en sovande jätte och lyckas övertala honom om att ta yxan och ge den till dom. Eller det kanske bor jättar i bergen som de måste övertala lr liknande. Jättarna kanske inte vet att det finns så mycket mat i skogarna(vildfolket). Rpna kan dräpa jätten med yxan eller något sådant. En annan intressant ide vore om Vildfolket håller på
gräva en tunnel igenom berget in till portstaden. Jag ska fundera vidare.

Prövningen, Slaget om Tjute och slutstriden mot draken
Att någon högt stående religös person kräver att få yxan är väldigt bra ide. Han kanske inte ens anser att den ska användas till att dräpa draken med rädsla för att den hamnar i drakens ägo. Rpna kanske tas tillfånga i portstaden och måste rymma eller liknande. Eller spela med en stund tills att dom kan fly.

Storme, halvgud, lr vem det nu är kanske kommer efter att rpna dräpt draken och tar tillbaka sin yxa. Men rpna får behålla skatten. Eller så är det väldigt många, som draken tagit den från, som anser att den tillhör dom. Rpna kanske måste
ta så mycket dom kan av skatten och fly därifrån likt brottslingar.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: DodT kampanj [Snösaga spoiler]

Jag förstår inledningsproblematiken. Men jag vill ändå poängtera att det är bra om rollpersonerna har ett en stark drivkraft att infånga ett troll för att undvika att slavarna blir blotade. Det är det som kommer att driva karaktärerna att göra det dom gör. Därför är det bra om de har en personlig koppling till någon/alla trälar.
 
Top