Hej!
Kan någon hjälpa mig ge mig tips på hur jag ska utveckla en äventyrskampanj som jag börjat arbeta med?
Det hela utspelar sig i en monarki med 3 miljoner invånare, som bebos av 76% människor, 20% hobbitar och 3% alver. I stora drag har jag tänkt mig att rollpersonerna tillhör adeln med lojalitet mot sin kung. Det råder intriger och politiska rävspel, som gjort att monarkin är svag och håller på att falla. Landet är stort och behöver en stark armé för att bekämpa alla yttre hot som finns i form av pirater och orcher. Men trots att skatterna är höga så är kassakistorna och förråden tomma, mycket p.g.a. dålig administration och hög korruption. Kungen måste höja de redan höga skatterna för att ha råd att upprätthålla flottan och armén som ska bekämpa pirater till sjöss & orcher som kommer från norr. Baronerna börjar få nog, omedvetna om vilken kris landet befinner sig i. Istället tror de att kungen har gott om pengar och bara vill krama ur befolkningen så mycket han kan för att han och hans hov ska få vältra sig i lyx. Baronernas frustration är motiverad, samtidigt kan man inte klandra kungen för att höja skatterna, med tanke på vad en nedrustning av armén och flottan på sikt skulle leda till för landets framtid. Var ligger rollpersonernas lojalitet - hos kungen eller hos baronerna som börjat få nog? I vilken grad kan rollpersonerna påverka? Vilka olika problem kommer de ställas inför? Vad kan det finnas för mål? Hur ska allt sluta?
Några idéer?
Kan någon hjälpa mig ge mig tips på hur jag ska utveckla en äventyrskampanj som jag börjat arbeta med?
Det hela utspelar sig i en monarki med 3 miljoner invånare, som bebos av 76% människor, 20% hobbitar och 3% alver. I stora drag har jag tänkt mig att rollpersonerna tillhör adeln med lojalitet mot sin kung. Det råder intriger och politiska rävspel, som gjort att monarkin är svag och håller på att falla. Landet är stort och behöver en stark armé för att bekämpa alla yttre hot som finns i form av pirater och orcher. Men trots att skatterna är höga så är kassakistorna och förråden tomma, mycket p.g.a. dålig administration och hög korruption. Kungen måste höja de redan höga skatterna för att ha råd att upprätthålla flottan och armén som ska bekämpa pirater till sjöss & orcher som kommer från norr. Baronerna börjar få nog, omedvetna om vilken kris landet befinner sig i. Istället tror de att kungen har gott om pengar och bara vill krama ur befolkningen så mycket han kan för att han och hans hov ska få vältra sig i lyx. Baronernas frustration är motiverad, samtidigt kan man inte klandra kungen för att höja skatterna, med tanke på vad en nedrustning av armén och flottan på sikt skulle leda till för landets framtid. Var ligger rollpersonernas lojalitet - hos kungen eller hos baronerna som börjat få nog? I vilken grad kan rollpersonerna påverka? Vilka olika problem kommer de ställas inför? Vad kan det finnas för mål? Hur ska allt sluta?
Några idéer?
Tack så mycket. Det är otroligt värdefullt med feedback då du hjälper mig att tänka i nya banor. Jag använder mig gärna av din idé. Det kanske kunde vara roligt att låta rollpersonerna tillhöra familjer på olika sidor om konflikten, vilket tvingar dem att hitta en lösning som genomsyras av försoning snarare än krig och splittring? En lösning på landets interna problem som kan accepteras av alla parter såväl som i norr som söder? Om vi utgår ifrån det scenario som du beskrev, hur skulle en sådan lösning kunna se ut?