Nekromanti Min dator är CP™

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Aset har sedan jag ominstallerade (på grund av mycket gammalt guck och sånt på datorn, Windowsinstallationen var välskött men mer än två år utan formattering och ominstallation sätter sina spår) då och då uppvisat viss motvilja till att starta. Det sker alltid på samma sätt - under tiden Windowsloggan och den där blåa saken som indikerar laddning syns "tuggar" hårddisken. Svårt att förklara hur men laddningsindikatorlampan blinkar febrilt och mekaniska "klick" (fast dovare) hackar ett par gånger per sekund. Det är inget direkt missljud men man förstår att nått inte står rätt till. Ibland har det funkat att starta datorn i felsäkert läge och omedelbart starta om den för att komma förbi deadlocket, ibland har den tagit sig in i Windows direkt efter man valt "Starta Windows som vanligt".

Nu funkar inget av alternativen, och jag sitter nu i felsäkert läge med nätverk och ber om hjälp. Vad fan kan vara fel? Hårdvaran verkar okej (jag har inte haft möjlighet att testa disken i en annan dator) så det verkar som att något i uppstartsrutinen gör att det fastnar ibland.

Tilläggas bör att exakt samma problem med fastnad start _och_ lösning med felsäkert läge följt av omstart hade jag på min bärbara (som är lånad av Sverok och återlämnad, thank god), förutom hårddiskljudet. Då arbetade jag runt det genom att inte stänga av datorn utan alltid sätta den i vänteläge (sparar sessionen till hårddisken och återupptar den när man startar aset nästa gång), men jag hoppas inte jag ska behöva göra något lika fånigt nu. Samma sak här - datorn fick en ny installation av XP av mig. Jag vill inte tro att jag fuckat nåt i installationen, så jävla svårt kan det väl inte vara...?

Alla idéer välkomnas, men jag har inga lättillgängliga dubletter på hårdvara så lösningar som inte involverar för mycket sånt är bäst. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag tycker att det låter som två fall av pajj hårddisk. It happens.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Jag hade ett liknande problem när jag hade en PC. Snart kommer datorn inte att starta alls, eftersom den inte kan hitta hårddisken. Men du har ju i alla fall redan säkerhetskopierat all data, eftersom du ominstallerade Windows. Så, ja, skaffa en ny hårddisk, för den du har sjunger på sista versen.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Upplevde du att problemet eskalerade med tiden? På laptopen så var det först kanske en omstart på tjugo som ballade ur, sen blev det en på fem och till slut var det typ 10% chans att den skulle starta överhuvudtaget. Datorn DOG aldrig dock helt, men jag ska hålla mig uppdaterad på vad som händer med den från personen som får ärva den.

Den stationära som jag nu sitter med har inte uppvisat något liknande utan det har varit slumpmässigt och inte med någon särskild systematik.
 
G

Guest

Guest
Mycket troligt att det är hårddisken, men kolla även på ditt moderkort. Datorer som tenderar att starta om kan ha fel på moderkorten...

Kolla in det här.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Min dator uppvisar dock inte de där symptomen. Och jag har redan kollat, det är inga kondingar som är blåsta.

Usch, jag har verkligen inte råd/tid/ork med att investera i ny disk. Jag hade tänkt göra det proper med raid och skit Nån Gång™ men nu är det ju nöd :gremfrown:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Tillägg

Ibland bootar den in i vanliga XP-temat trots att jag har ställt in Windows Klassisk. Jag kan dessutom inte byta skrivbordsbakgrund.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Tillägg

Jag satt faktiskt och pillade lite med detta igår (allt är bättre än att rätta skrivuppgifter) och nu funkar det, jag har dock ingen aning om vad som kan ha orsakat...
 
Top