Nekromanti Min 2:nd ever stålstiftis med flytande tusch

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tyvärr blev linjerna vobbliga och ser ibland ut som de gjorts med en slagborr. Dels för att jag är ovan men också för att jag just nu har en kopiös nackvärk, som gör att jag spänner mig och börjar darra när jag t.ex. tecknar. ... Och handen är asful och konstig, jag vet.

Risa och rosa på!
 

Attachments

  • 1738.jpg
    1738.jpg
    71.4 KB · Views: 0
Trevliga detaljer. =P

//Mcfisk som skall ge positiva kommentaren ett tag framöver, då han tröttnat på att konstnärer ofta kan vara allt för negativa.
 
McFisk said:
Trevliga detaljer. =P

//Mcfisk som skall ge positiva kommentaren ett tag framöver, då han tröttnat på att konstnärer ofta kan vara allt för negativa.
Tack, tack!

Well, om den negativa kritiken är seriös och konstruktiv så är den ju hjälpande då man kan lära av den. Med andra ord är det bra när folk säger vad de tycker, även om det inte alltid är på plussidan.
 
Tänkte mer på att det kan bli lite väl negativt, och fokuseras bara på det dåliga och det som är bra glöms bort.
 
Nice. Du har ganska bra och fin kontroll på verktyget.

Jag skulle föreslå att du skaffar lite flytande bläck också och en pensel för både kunna variera linjetjocklek lätt, kunna variera med tjockare linjer, och för att det kan vara lättare att få snälla mjuka linjer när man jobbar med pensel.

Även om pennan tex är bättre för detaljer, fina linjer och crosshatching, m.m. så hjälper det att ha bägge verktygen till hands.
 
Danke. Det ska jag lägga på minnet.
Och ja, jag behöver verkligen vattenlöslig tusch och pensel - om inte annat för att kunna täcka större fält. =) Förövrigt behöver jag också ett gäng med nya stålstift av olika slag.
 
solvebring said:
Och ja, jag behöver verkligen vattenlöslig tusch och pensel - om inte annat för att kunna täcka större fält.
Jag som jobbar med bl.a. bildreproduktion, och dessutom har förmånen att känna ett gäng yrkesskickliga illustratörer/serietecknare, kan säga att det behöver du egentligen inte alls.

Jag har sett originalteckningar där de »svarta« fälten varit ifyllda med bred filtspetspenna, röd märkpenna, eller inte alls (för att det fixas i Photoshop efteråt). Dessutom brukar de vara fulla av övermålningar och inklistrade pappersbitar. Det viktiga är att de blir bra när de reproduceras.

Men vill man ha snygga originalteckningar är det ju en annan femma.
 
Dante said:
solvebring said:
Och ja, jag behöver verkligen vattenlöslig tusch och pensel - om inte annat för att kunna täcka större fält.
Jag som jobbar med bl.a. bildreproduktion, och dessutom har förmånen att känna ett gäng yrkesskickliga illustratörer/serietecknare, kan säga att det behöver du egentligen inte alls.

Jag har sett originalteckningar där de »svarta« fälten varit ifyllda med bred filtspetspenna, röd märkpenna, eller inte alls (för att det fixas i Photoshop efteråt). Dessutom brukar de vara fulla av övermålningar och inklistrade pappersbitar. Det viktiga är att de blir bra när de reproduceras.

Men vill man ha snygga originalteckningar är det ju en annan femma.
Ah, jo, det är sant. Det har du rätt i Dante. =) Jag försöker dock att klara mig så långt det går innan scannandet och det digitala pillandet. Målet är att inte alls behöva göra något efterpill. Totally old school så att säga. Iof måste det inte vara just pensel. Många tuschare inkar fält med mycket breda kalligrafispetsar.
 
Jag gillar enkelheten i den och för att bli rollspelstelaterad så tycker jag att den skulle passa i ett Burning Wheel supplement.
 
Back
Top