Nekromanti min åsikt

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Tack för stödet

"Um, jag har använt det exemplet exakt en (1) gång. Har du bara väldigt dåligt minne eller??
Dessutom var de inte slemmonster; det var "alverna" som hängde i taket som var det."

Nu har du givit flera udda exempel på "nya raser" och slemmonster som slogs med pinnar var endast ett av dem.
Jag valde dock att skriva det eftersom det var det bästa/sämsta exempel på en nyaskapad fantasyras.

Men förklara nu för mig (igen) varför det är bättre att ta namnet "Kentaurer" och göra om dem FRÅN: "hyggliga skäggiga saker som lunkar omkring i naturen", TILL:"militanta jävlar som tar slavar och för plundringskrig - konstruktörsmässigt sett stäppmongoler som har växt ihop med sina hästar."

ISTÄLLET för behålla den första idén med stäppmongoler (fastväxta eller ej fastväxta vid sina hästar) ge dem en unik kultur, (seder och bruk osv) och ett eget namn.
Varför blir det för bättre att de heter Kentaurer, jag skulle inte själv reagera om jag läste om dem i Gondica "Wow vad tuffa och orginella de är".
Jag skulle nog mest troligt tänka "Varför måste de envisas att använda klichéiga fantasyraser och inte hitta på någto själv när de har en bra idé" (järnalverna i Gemini är nog det bästa exemplet. De är väldigt annorlunda och nyskapande, men ändå så envsias konstruktörerna med att de skall vara Alver... *suck*.. varför)

Och jag kan inte hålla med om att det är större problem att skapa en fantasyras än att modifiera den. Fast det beror också hur mycket energi som man lägger ned på modifikationerna och skapandet.. Nåväl..

Du får ha det så bra..


Profeten från Norr
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag är kanske inte rätt man att uttala mig...

Detta drar ner dödligheten en aning utan att kräva en massa extra tärningsslag. Vad tror ni?
Det är nog den smidigaste lösningen om man inte vill göra några stora ändringar, eller öka på tiden.
Men annars så skulle man ju kunna halvera värdet i samtliga tabeller, eller ännu enklare, dubbla skadevärdena.

Jag tror däremot inte på det, eftersom jag älskar Geminis dödlighet. Varför har jag skrivit någonstans på rollspelforumet (tror jag det var..)

- Zire
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Passa inte debatten bättre i tråden nedan?

Hur som helst eftersom jag känner för att lägga mig i saker och ting i dag så tänkte jag nämna några saker.

1. Om man gillar, säg alver och dvärgar, tycker man nog att det är jättehäftigt med en modifierad alv och dvärg ras. Det blir liksom ett nytt element till dem. De får djup och orginallitet och framför allt mångsidighet.

2. Om man däremot inte gillar alver och dvärgar, ställer man sig nog frågan varför i hela friden måste dessa hatobjekt ständigt vara med överallt? Ständig nya varianter av samma skit.

Alltså, vad jag tror är att för-/nackdelen med att återanvända raser är att man associerar och alltså får med sig de goda/dåliga erfarenheterna. Bra för vissa, sämre för andra...

- Zire, gillar dock järnalver..
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tack för stödet

<I>Men förklara nu för mig (igen) varför det är bättre att ta namnet "Kentaurer" och göra om dem</I> (snip)
<I>ISTÄLLET för behålla den första idén med stäppmongoler (fastväxta eller ej fastväxta vid sina hästar) ge dem en unik kultur, (seder och bruk osv) och ett eget namn.
Varför blir det för bättre att de heter Kentaurer,</I>

För att konstruktören gillar dem? Kentaurer i rustning som dundrar fram över stäppen borde vara en rätt så mäktig syn...
Att ge dem en unik kultur kan man göra ändå - och det <I>är</I> lättare med en helt nyskapad ras, för då har folk inga förutfattade meningar om den.

Titta förresten i valfritt science fiction-spel; den genren har inga ras/art-klyschor (förutom rent rollmässiga) så oftast hittar man en helt ny uppsättning rymdraser i varje spel. Det är rätt sällan som de är särskilt imponerande heller.

<I>Jag skulle nog mest troligt tänka "Varför måste de envisas att använda klichéiga fantasyraser och inte hitta på någto själv när de har en bra idé"</I>

Därför att det fortfarande finns fördelar med att ha saker som folk känner igen. Om Gemini bara hade varit inriktat på att vara <I>originellt</I> så hade ju Cell kunnat skippa hela medeltids-stuket; folk hade kunnat rida på jättespindlar och ha städer uppe på stora stenpelare inuti enorma grottor... eller nåt.

Där kan man dessutom titta på spelvärlds-förlagans kulturarv; alver och dvärgar tillhör den folktro som var vanlig bland folk på medeltiden (och Gondica är renässans, då det fanns en stark vurm för antiken, så varelser från grekisk mytologi passar in där av samma orsak).

--
Åke
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Tack för Brödet

Oki då fick jag svar på det.. Man skall göra som man gillar.. Och det är ju bra att Konstruktörerna valde att ha Kentaurer istället för en ny ras om det var det som de ville ha fram.
Men så orginellt var det ju ändock inte. Jag hade blivit mer imponerad om de vågat göra något helt själv istället för att "låna" från Grekisk kultur.

Nu kan du allvarligt inte mena att det är lättare med en helt nyskapad ras. Det är ju ännu mer att sätta sig in i än en omgjord ras.
Sant, folk har inga förutfattade meningar om den, men de har ändå en aning om hur de skall spela den (en Dvärg i Gemini t ex).. Men om man nu har gjort om rasen så mycket att nästan inget återstår av Klisché (standard) rasen så kan man ju lika gärna skapa något nytt. Det blir ju (enligt dig) enklare och folk har inga förutfattade meningar om rasen på det sättet.
Det du menar är allså att man skall göra om de raser man vill ha med men inte så mycket så att de förändras allt för mycket.


Och jag är inte någon expert på Sci Fi spel så jag kan inte uttala mig om hur raserna är där. Men som sagt, allt beror ju på hur mycket arbete som läggs ned på dem.

Påtal om Gemini så tycker jag att det är underbart att de har en medeltida stämning som är väldigt lik våran medeltid fast mycket mörkare. Med en stark kyrka och en fruktan för det okända. Där i passar det inte med Alver och Dvärgar (enligt mig).
i Eon däremot som är ett rätt så standard High Fantasy spel passar Alver, Dvärgar, Triaker, Troll och Drakar in hur bra som helst.

Däremot så vet jag inte om jag kan hålla med om att Alver (så som jag tänker dem, i Tolkien stil) var ett stort skrock på medeltiden. Nä jag har för mig att de trodde mer på Älvor/Skogsrån när de tänkte på Alver.
Jag är ju ingen expert på det området men jag tror att Tolkiens alver är rätt så annorlunda dem i folktron.

Fast det är klart. Tolkien hade det lätt han. Jag menar.. herregud han skapade bara en ny ras, och kultur och språk och liknande till den. Tänk så mycket svårare det hade blivit för honom om han skulle försökt modifiera Kentaurer för att ha med dem i sin värld. Och istället för Orcher så skulle han kunna ha tagit Harpyror och modifierat dem, det skulle ha varit en utmaning det. *VARNING IRONI*

Ja du får ha det så bra..

Profeten från Norr
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Passa inte debatten bättre i tråden nedan?

Jo du Zire.. det är så här att jag gillar både Alver och tja.. Dvärgar är väl ingen favorit men jag har inget emot dem.
Annars är Alver en av favoritraserna i Fantaysvärldar.
Och jag tycker att "Järnalver" är skittuffa (oj lät lite fjortis att säga skittuff) men jag förstår inte varför de valde att de skulle vara just Alver. Varför inte göra dem till en helt unik ras? Dessutom så tycker jag varken att Alver, Dvärgar (ej heller Orcher, troll, drakar, hydror, Xena eller Conan) passar in i Geminis mörka och starkt medeltidslika värld.
Så nu vet du..

Jag är dock ingen Alvhatare...


Profeten från Norr
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tack för Brödet

<I>Sant, folk har inga förutfattade meningar om den, men de har ändå en aning om hur de skall spela den (en Dvärg i Gemini t ex)..</I>

Som jag exemplifierade tidigare, "Järnalver, visst sitter de i träden och trallar glada sånger?"  Just det att folk vet hur de ska spela dem är en stor del av problemet.

<I>Det du menar är allså att man skall göra om de raser man vill ha med men inte så mycket så att de förändras allt för mycket.</I>

Jepp (förutsatt att man faktiskt vill göra om dem och inte tugga på som vanligt), och det är <I>inte</I> enkelt att göra bra.

<I>det är underbart att de har en medeltida stämning som är väldigt lik våran medeltid fast mycket mörkare. Med en stark kyrka och en fruktan för det okända. Där i passar det inte med Alver och Dvärgar (enligt mig).</I>

<I>Det</I> är däremot en ren smaksak; jag hade nog inte tyckt att Gemini saknade nåt om de inte hade funnits med heller.

<I>i Eon däremot som är ett rätt så standard High Fantasy spel passar Alver, Dvärgar, Triaker, Troll och Drakar in hur bra som helst.</I>

Ah, men då är det <I>klichébilden</I> av alver, dvärgar, etc du talar om; om man definierar själva varelserna som klyschan om dem, så gör man det också omöjligt för sig att kunna variera dem.

Först stod det:
<I>Jag är ju ingen expert på det området men jag tror att Tolkiens alver är rätt så annorlunda dem i folktron.</I>
Sen stod det:
<I>Fast det är klart. Tolkien hade det lätt han. Jag menar.. herregud han skapade bara en ny ras, och kultur och språk och liknande till den.</I>

Notera din självmotsägelse här - Tolkien gjorde precis som Cell; han tog en varelse från befintliga källor, i det här fallet gammal folktro, och gav den ett helt eget stuk. Alver före honom var oknytt och vittra och småfolk under jorden - är det fortfarande på Island - men han behöll namnet och deras kopplingar till mystik och trolldom (speciellt märkbart i 'Bilbo' och alla passager där människor talar om alverna).

--
Åke
 

Tobbo

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
30
Location
Västerås
Re: Passa inte debatten bättre i tråden nedan?

*kan int eheller hålla mig utanför denna diskussion*

Den riktiga anledningen varför Cell har valt att ha med Alver och Dvärgar men inte dom andra raserna i klassisk high fantasy kan bara dom säga.. En gissning från mig än nog för att dom har deffinerat mörkret på ett helt annat sätt, det är inte någon "ond" ras utan mer ett väsen som förändrar det redan befintiliga folket... och för att dom ville sätta en gräns på hur mycket fantasy dom ville ha i spelet, hade blivit lite torrt om det bara varit massa olika människor..

En anledning till att välja att kalla dom alver (med tanke på att det är engelska nu och dom inte here "iron-elves" så måste det väl bara vara alver??) och dvärgar är för att folk känner sig lite mer säkra med dom namnen istället för att ha någon annan ras som kallas för tex. "Yglinghu" som är korta, tjocka, skäggiga och gillar öl.. så kan dom ta en ras som alla vet redan passar in på den delen och bara modifiera dom.

Nog för att alverna är totalt unika mot vad jag sett förr (fast jag undrar lite hur det blir fler Malachdrim om det bara ska vara drottningen som föder.. *hmmm*).. Men alverna har kvar den underbara mystik som finns runt dom i flesta spelen..

Eh.. jag har säkert missat massa nu men detta får duga för nu.

CYAL
/Tobbo
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Tack för Brödet

Oki.. Men om man nu skall göra om "Alver" så mycket.. så behöver de ju inte ens heta Alver.. Förstår fortfarande inte varför du vill behålla namnet och ändå göra om rasen så mycket att den nästan blir helt olik sig. Det är ju bara problem att ha kvar den gamla rasens namn enligt dig.

"Som jag exemplifierade tidigare, "Järnalver, visst sitter de i träden och trallar glada sånger?" Just det att folk vet hur de ska spela dem är en stor del av problemet."

Att folk sedan får den här Aha känslan (som var så väldigt viktig) när de insåg att rasen var helt annorlunda.. Är den så viktig.. Jag menar.. "AHA ALVERNA ÄR JU INTE ALLS SOM VANLIGA ALVER... VAD TUFFT".. är det en sådan känsla du talar om så är det ju bara löjligt. Då är det ju lika bra att skapa en ny ras. (Om den är så olik att den nästan inte går att koppla till en vanlig alv, som exempelvis en Järnalv och en Tolkienalv)

Och när vi nu kommer till Tolkien så måste jag säga att jag inte sade emot mig själv.
Oknytt och vittror tog tolken och skapade Alver av. Men Orcherna.. i vilken mytologi finns dom med? Och Balrog?..
Man får ju inse att även om man skapar en helt unik ras så lånar man alltid från något. Ta tex Tauperna i Eon, de känns orginella men de är säkerligen ihopplockade från flera olika håll. Men de har inte behållit namnet (Elricer exempelvis) och gett de såpass mycket (o)egenheter att de inte är klisché.
Därför skulle jag säga att Tolkien lånade från alla möjliga kulturer och skapade sina Alver.
Men när man har att göra med rollspel så är det Tolkien alven man tänker på (i alla fall den bild som man målat upp av den) och inte de isländska småknytten. Du håller med än så länge?
Och det är Tolkienalven som tas med i rollspel efter rollspel.. Därför så kan man säga att han är grundaren för just den specefika rasen. Håller du fortfarande med?
Vilken han skapade från början utav sägner och idéer från vår värld...
Att han sedan skapade en rätt så avancerad kultur och ett språk till sin nya Ras är rätt så imponerande. Jag förstår att de på Cell/Neogames/TSR/Äventyrspel mm jobbade mycket hårdare än honom eftersom de bara modifierade hans kretion *VARNING IRONI* (inte de isländska småknytten).Det är i alla fall så jag ser det.

Och visst Gemini skulle vara tristare om inte "Alver" och "Dvärgar" skulle finnas med. Däremot så skulle jag tycka det vore ännu bättre om dessa raser inte var ALVER eller DVÄRGAR utan något unikt. Du tycks inte förstå en sak.

JAG ANSER ATT JÄRNALVERNA ÄR EN BRA IDÉ OCH EN SPÄNNANDE RAS, JAG FÖRSTÅR DOCK INTE VARFÖR DE BESTÄMT SKULLE VARA ALVER NÄR DE VAR SÅ OMGJORDA ATT DE VAR HELT ORGINELLA. MEN NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ JAG TYCKER INTE MAN SKAL TA BORT "JÄRNALVERNA" FRÅN GEMINI. Däremot så anser jag att konstrutkörerna kunde haft lite mer fantasi och åtminstone kommit på ett annat namn.. Men det är den där Tolkienföreningen vet du.. De ger tydligen bidrag till dem som har med dessa varelser.

Och när det gäller Eon så kan jag bara säga att Eon är ett spel med Stora Klischéer men även mycket orginalitet. Alvklanerna är roliga och intressanta.. Men de verkar trots allt Tolkien..

och om du inte förstår så tar jag det med stor stil
JAG HAR INGET EMOT KLISCHÉ ALVER I KLASSISKA FANTASYSPEL MEN DET KÄNNS LITE VÄL UTTJATAT OCH DET SKULLE VARA INTRESSANT OM NÅGON KOM PÅ EN NY RAS FÖR EN GÅNGS SKULL.

Hoppas att du förstår mig lite grann.. Jag har svårt att förstå vad du kan se för logiskt i dina egna argument.. fast det kanske löser sig här.
Sedan så tycker jag att du undviker dina frågor. Så fort jag gör ett motargument (exempelvis att "Namn är viktigt") så blir det helt tyst från din sida.
Du kan ju säga om du inte förstår.. eller om du håller med.. eller om du är överbevisad och ger dig.. eller om du är förbannad.. eller--
Ja-..
Nåväl du får ha det så bra..

Det är alltid kul att diskutera Alver och Dvärgar i Gemini och i allmänhet.. även om ämnet snart börjar bli uttjatat.. (hmm får kanske välja något nytt att bråka om *garv*)..

So Long luftballong..

Förresten.. hoppas du tar upp Handboken igen.. så underbart bra helt enkelt..




Profeten från Norr
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Passa inte debatten bättre i tråden nedan?

*Sigh*
Du kan läsa lite i mina tidigare inlägg om du vill.. där har jag skrivit massor med underliga argument,..
Jag tycker helt enkelt att Cell kunde ansträngt sig lite..
Och visst de skulle kunna kallat dvärgarna för Yglinghu och tagit bort att de är korta och tjocka och gillar öl.
Men ha kvar det med att de gillar piercingar och tatueringar, och är förbannade bla bla bla.. Och Vips så skulle de enligt mig passa mycket bättre in i spelet.. Jag tycker att dessa Tolkien kreationer inte hör hemma i Geminis mörkare fantasyvärld.

Fast det är bara vad jag tycker..

Jag förstår mig inte heller på spelföretaget som envisades att ha med dem.. Fast du har nog rätt att mörkret representerar all ondska (och mörkrets varelser) skulle dock inte förvåna mig om det kom en ny modul där det finns mer orcher, drakar, hobbits och tomtar.. (oki nu ljög jag. det skulle förvåna mig.)..

Profeten från Norr
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tack för Brödet

Snacka om att börja vara brakless på den här diskussionen...

<I>Oki.. Men om man nu skall göra om "Alver" så mycket.. så behöver de ju inte ens heta Alver.. Förstår fortfarande inte varför du vill behålla namnet och ändå göra om rasen så mycket att den nästan blir helt olik sig.</I>

Ja, att du inte förstår det har jag märkt för länge sen.

<I>Att folk sedan får den här Aha känslan (som var så väldigt viktig) när de insåg att rasen var helt annorlunda.. Är den så viktig..</I>

Om ens avsikt är att omarbeta en gammal välbekant ras och göra någonting NYTT av den, ja.

<I>"AHA ALVERNA ÄR JU INTE ALLS SOM VANLIGA ALVER... VAD TUFFT".. är det en sådan känsla du talar om så är det ju bara löjligt. Då är det ju lika bra att skapa en ny ras.</I>

Löjlig kan du vara själv. Noterar angående din kommentar längre ner att det är tredje eller fjärde gången som du säger det här.

<I>Oknytt och vittror tog tolken och skapade Alver av. Men Orcherna.. i vilken mytologi finns dom med? Och Balrog?..</I>

Orcherna hette 'goblins' i Bilbo, så det är inte speciellt svårt att se var de kommer ifrån. Balrogerna är omdöpta demoner.

<I>Men när man har att göra med rollspel så är det Tolkien alven man tänker på (i alla fall den bild som man målat upp av den) och inte de isländska småknytten.</I>

Jag skulle säga att de flesta häromkring tänker på Ereb-alven, men visst. Där börjar själva poängen med att bryta sönder klyschan och göra något annat av dem, medan du vill behålla klyschan exakt som den är. Varför vete fan...

<I>Därför så kan man säga att han är grundaren för just den specefika rasen. Håller du fortfarande med?</I>

Det finns ingen "specifik ras" - bara en <I>bild</I> av en ras. Den ÄR inte på nåt speciellt sätt utom i de spel där den redan finns med. Jeez....

<I>Och visst Gemini skulle vara tristare om inte "Alver" och "Dvärgar" skulle finnas med. Däremot så skulle jag tycka det vore ännu bättre om dessa raser inte var ALVER eller DVÄRGAR utan något unikt.</I>

"Den här världen är mörk medeltid, och här bor det även Urfer och Knuhuler..."
Och sen skulle standardinlägg 1A på det här forumet vara "Jag hatar de där kreaturen! Vad i h-e har de med medeltid att göra??"

<I>JAG ANSER ATT JÄRNALVERNA ÄR EN BRA IDÉ OCH EN SPÄNNANDE RAS, JAG FÖRSTÅR DOCK INTE VARFÖR DE BESTÄMT SKULLE</I> SKREEECH!

SLUTA SKRIKA, FÖR FAN!! JAG ÄR INTE DÖV!

<I>Alvklanerna är roliga och intressanta.. Men de verkar trots allt Tolkien..</I>

Där sa du åtminstone ett sant ord; Eon är standardfantasy så det dryper om det. NeoGames ville göra ett spel där de spinner vidare på klyschorna; Cell ville det inte.

<I>och om du inte förstår så tar jag det med stor stil</I>

1,2,3... Jag tänker bortse från den uppenbara förolämpningen, men har du ens <I>hört talas</I> om grundläggande netikett? Det är vanlig hyfs att man inte skriker åt folk när man skriver inlägg.

<I>Hoppas att du förstår mig lite grann.. Jag har svårt att förstå vad du kan se för logiskt i dina egna argument..</I>

Mindre uppenbart, men fortfarande en förolämpning. Jag har jobbat i spelbranschen sen '89 och avskytt standardfantasy från starten, och om det är nånting jag har sett i parti och minut och stora högar under alla de åren så är det schablonfixerade spelare som självsäkert spänner ut magen och säger "Nää, XXX kan ju inte vara på det där viset - XXX är ju på det <I>där</I> viset!" Du gör exakt samma sak, men från andra hållet.

Med ditt resonemang borde inte White Wolf ha kallat varelserna i 'Vampire the Masquerade' för vampyrer heller; vampyrer är ju Bela Lugosi eller Christopher Lee som står och flaxar med slängkappan i gamla Draculafilmer...

<I>Sedan så tycker jag att du undviker dina frågor. Så fort jag gör ett motargument (exempelvis att "Namn är viktigt") så blir det helt tyst från din sida.</I>

Därför att jag inte ids svara på samma saker flera gånger; vi pratade om det där redan i de första breven. Det är <I>du</I> som säger samma dammiga saker om igen, lätt omformulerade, och de har jag redan svarat på.

<I>Du kan ju säga om du inte förstår.. eller om du håller med.. eller om du är överbevisad och ger dig.. eller om du är förbannad.. eller--</I>

Jag förstår mycket väl. Jag håller inte med. Jag är inte överbevisad för två öre (och hittills har vi sett långt fler här som håller med <I>mig</I> än som håller med <I>dig</I>). Jag har överhuvudtaget inga planer på att "ge mig" - däremot på att avsluta diskussionen. Förbannad? Tja, lite; jag börjar vara rätt brakless på att prata till en vägg - dessutom en förbannat självgod vägg som pratar nedlåtande till en när man är av en annan åsikt än den.

--
Åke
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Re: MIN åsikt

Varför denna föreställning om att "alver" och tolkiens skogsalver är detsamma? Till och med Tolkien nämner ju ex. mörkeralver och gråalver, och gamla hederliga DoD har ju även de en massa alvraser som skiljer sig rejält från skogsalvs arketypen, något som ingen har ifrågasatt det aldra minsta. Det enda som kan sägas vara förenande för alla typer av alver i litteratur och rollspel är att de är intelligentare och mer långlivade än människor samt har en betydligt äldre kultur, och dessutom så brukar de flesta vara långa och ha spetsiga öron. Att redan Tolkien hade onda alver (jag VET att de inte förekommer i Sagan om Ringen, men de nämns både där och i Silmarillion) gör väl att man knappast kan säga att tolkienalver ska vara blonda och sitta i träd och sjunga. Alltså kan man bara definera vad en alv är utifrån de kriterier jag nämnde tidigare, och då är geminis järnalver defenitivt kvalificerade då de är långlivade och har en mycket gammal kultur samt är långt intelligentare än männiksor (i varje fall alver av Salems släkt). Därför är det inte heller fel att kalla dem för alver, då denna term ju mycket riktigt beskriver några av deras utmärkande drag. Att de sedan påminner mer om myror än om de klassiska skogsalverna spelar ingen som helst roll, de är fortfarande i aldra högsta grad alviska. Följaktligen så kan alla de personer som är oerhört upprörda över järnalvernas namn börja med att faktiskt läsa något skrivet av Tolkien, samt klaga på DoD's alver i första hand, inte på Geminis. Hela debatten är dessutom i mina ögon tämligen patetisk: Järnalverna är en cool ras i ett coolt rollspel, så vad f-n finns det att bråka om? Hade de varit mycket coolare och seriösare om de hetat "Fnerglugluggler" eller något i den stilen?

/Odd
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Tack för Brödet

Ursäkta mig Åke... jag trodde inte att du skulle bli så Upprörd.. Och när du säger att det känns sin om du talar med en vägg så måste jag få säga detsamma.
Jag tror att vi båda är orubbliga i våra åsikter.. och att vi kan få svårt att rubba varandra..

Så jag anser att det är lika bra att ge upp...

Det var inte meningen att låta arrogant och nedvärderande.. Så jag får be om ursäkt om du känner dig stött och förolämpad-- Det var inte illa menat.

Nåväl..

So long Luftballong..

Profeten från Norr
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: din åsikt

Känner igen det där....En polare till mig använder Drakr och Demoner Expert reglerna till sin Mundana kampanj.....

Det intressantaste är hur folk mer och mer på senare tid upptäcker hur mycket Eon reglerna suger......
Dom är bara FÖR mycket....Det finns regler till allt!!!
Dessutom släpps det en massa regler hit och dit men ändå återstår det en massa frågetecken kring vktiga saker som "Hur använder man odöda och Demoner i Eon"

Nu fick jag säga mitt.....*älskar och såga Eon*

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A> Kolla in rollspelschatten
<A HREF="http://www.endarker.net/chat" target="_new">http://www.endarker.net/chat</A>
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Passa inte debatten bättre i tråden nedan?

Det föds inga nya Malachdrimalver. Det står i boken.

/Horus
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Geminis färdighetssystem är det []†ç!=¿°¬ j-a som någonsin gjorts i hela universums historia!

/Horus
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
eller med andra ord...

I detta äventyr med rollspelet "Tarhakraterna" är man en Hratharh, Ulökajar eller Njirjetaratus. Spelet går främst ut på att man ska Harjartiarematara rytearerna med en kalkaretiva. Till sin hjälp kommer man att få en harhuturaketalar och en kanahratera som kan äjarlaketira på vägen till mahrituraserate. En viktig sak i äventyret är när Ulökajaren mhuretaraenar hjyrtalaren från sidan och sedan mhrikataletar. Haha.. det kommer förmodligen spelarna att uppskatta.

Med andra ord. Jag håller med dig. Man använder begrepp som man känner till, eftersom många (men tydligen inte alla - och det ska man ha respekt för) tycker att det är roligare.

- Zire
 

Gandalf

Veteran
Joined
16 May 2000
Messages
48
Location
Stockholm
¨Dvärgar

Om du nu inte tycker de passar in så ta bort dem.
Det har ju inget att göra med om de är modifierade eller inte så det är ju totalt irrellevant.

Sen en annan sak: Folkslag av människo varierar väldigt mycket, spec. under medeltiden, lite olika varianter på Alver kan väl inte skada.
/G "Just my humble opinion"
 
Top