Nekromanti Min åsikt om DoD v6

MikaelGavriel

Veteran
Joined
12 Dec 2000
Messages
15
Jag måste säga att till en början var jag skeptisk till det här nya drakar och demoner men nu då jag fick se en bild på den här sidan av en dvärg som kommer att dyka upp så har jag blivit mer positivt lagd.

Hoppas bara på att orcherna kommer att komma tillbaka (saknar de fula jäklarna redan!)
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Med risk för mothugg ...

<I>
"Hoppas bara på att orcherna kommer att komma tillbaka
(saknar de fula jäklarna redan!)"</I>

Håller med dig. Jag har debatterat vilt i frågan. Jag
har kommit till insikten att det kanske är ett nyskapande
grepp om de försvinner i en version bara för att känna
på hur det är liksom, det är faktiskt bra.
Det var nån jag debatterade med som fick mig på bättre
tankar helt enkelt.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
INGA ORCHER?!?!?!

hmm...om jag förståt det hela rätt så finns det inga orcher i DoD6....det är ju en jeffla katastrof ju.....orcher är en av de bästa varelserna, näst efter ankor så klart...

jag blir upprörd.....banne mig...




//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Med risk för mothugg ...

Jag skulle nog föredra om de var med i nya monsterboken. De som inte vill ha orcher i sin kampanj behöver ju inte använde dem.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Guardian_UBBT

Veteran
Joined
19 Jan 2001
Messages
30
Location
kungsägen, (sthlm)
to orc or not to orc

jag tror det kan vara ganska bra att de försvinner, det har blivit något av en standardfiende, å det blir ganska tråkigt efter ett tag...

/ per, din taggtråd på toasitsen
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Re: INGA ORCHER?!?!?!

Det e fan det bästa riotminds gjort...att ta bort Orcherna.
Dom e bara dussinfiender som ursprunligen kommer från
tolkien och inte hör hemma i dods värld emedans troll
defenetivt gör det.

Man blir som rp mer orolig för gråtroll och skogstroll
änn för några sketna svartalfer och irriterande orcher...
( med anspelning på deras farlighet i tidigare dod versioner )..

Så LONG LIVE THE TROLLS.!!

- The crest of the black lion -
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,946
Re: Med risk för mothugg ...

Är av smma åsikt som dig. Släng ni dem i monsterboken så får var och en göra som de vill med orcherna. Nog tycker jag att trollen är ett bättre alternativ i DoD6, men om Riotminds kommer på något nytt med orcherna så vore det skoj! Framförallt skulle jag vilja få läsa lite om troll-magi.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Adsinistratus

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Mitt kråkslott, Stockholm.
Re: Med risk för mothugg ...

Jag tycker inte att de borde ha med dem, iom att bestiarumet kommer att vara till Trudvang. Om man har gamla dodsaker och absolut vill ha med orcher är det ju nästan bara att klippa och klistra och om man inte har det lär man väl inte vara så fäst vid dem.

Martin Hammar
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
medhåll och förslag (till RiotMinds)

Jag varken tycker eller tror att RiotMinds kommer att ha med de "traditionella" (i DoD-sammanhang i alla fall) svartfolken i sin monsterbok. Den lär ju bli ett officiellt Trudvang-tillbehör och då passar det inte speciellt bra med inofficiella varelser.

Det är givetvis svårt att göra alla nöjda och RiotMinds förtjänar eloge för att de vågar göra något nytt av DoD. Sedan är det som sagt en annan sak vad man själv gillar och inte gillar - men annorlunda blir det i alla fall! (För att dra en parallell så är Chronopia minst lika nytänkande, speciellt för att vara DoD, vilket också tydligt visar på riskerna att utveckla DoD i riktning bort från standard-fantasy. Vi får väl hoppas att DoD6 och Trudvang inte råkar ut för samma öde som Chronopia, dvs en svekdebatt där DoD-fansen känner sig förrådda.)

Jag föreslår faktiskt samma sak som med ankorna. Nämligen att RiotMinds kan ha alternativa varelser på sin hemsida. Det skulle kunna göras såväl snyggt som bra, eftersom man uppenbarligen har tillgång till tidigare utgivet bild- och textmaterial. (Nisses svartfolk är t ex mycket välgjorda, tycker jag, och Svartfolk-modulens beskrivningar är rätt populära bland DoD-spelare, vad jag förstår. Det är mest en fråga om att konvertera materialet till DoD6-reglerna.) Ett annat alternativ är att någon får göra en "officiell" svartfolkssida där orcher, svartalfer, resar, vättar och inte minst svartnissar beskrivs. Informationen är dels intressant för den som vill använda raserna i en egen spelvärld till DoD6, och dels till den som vill använda tidigare kampanjvärldar med DoD6-reglerna. Slutligen skulle man kunna lägga upp information om hur svartfolken skulle kunna inkorporeras i Trudvang på bästa sätt. (Som ett helt inofficiellt alternativ för den som vill ha svartfolk, helt enkelt.)

Det blir nog svårt att göra alla nöjda, men jag tror i alla fall att förslaget ovan skulle kunna dämpa en eventuell svekdebatt av Chronopia-slag.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Gör egna Orcher

Ähh det är ju inget problem att fixa lite orcher. Jag har tagit dom ifrån det gamla (typ 91 eller nått) det är bara att skriva över :)
Jag kan skicka ett papper med mina orcher till dig om du vill :)

Mörkrets Furste
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Någonting jag saknar är Orcher och ankor

Ankor behöver du inte sakna längre! Surfa till www.bergting.com och plocka dem där!
("Plocka dem", haha; den var riktigt dålig)

Nerosuferoth, de dåliga ordvitsarnas mästare

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Svekdebatt!?

Får vi verkligen inte hoppas att det blir om nya DoD. Bra förslag vi får hoppas Riotminds läser det du skrivit och det har hu hänt en del på ankfronten. :)
Riotminds skall ha all beröm de kan få för nya version. Jag spelade tidigare EDD men efter att läst deras nya regler och det lilla de släpp om nya världen så kommer jag stå på deras sida. Kan inte tänka mig att nya DoD skulle bli av en återgång till gamla DoD regler. Bergtings bilder är perfekta till nya världen och de rollspelare som inte kommer i stämning eller inspireras av dem finns väl inte?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: *Skratt*

Har du ruvat på den länge eller? ;-)

Hasse är oxå bra dåliga skämt. ;-)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Visst finns det orcher i DoD6 ...

... bara det att de heter »gråtroll» i stället.

/Dante
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
köpte in den för 3 timmar sedan. mycket positivt. Synd att jag inte har tid att läsa den i helgen. (tar mig nog tid till det).

Är inte ledsen över Orcherna. Nu behöver jag ju inte titta bakom varje hörn efter dem.
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Visst finns det orcher i DoD6 ...

fan va dåligt....orcher ska ju heta orcher....


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 
Top