Nekromanti Militräa grader.

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
kanske inte har så mycket med rollspel att göra. men behöver det till mitt rollspel. ja här kommer frågan: är det någon som vet systemet för grader inom militären. vilket kommer efter menig och vilket är lägst och vilket är högst. någon som kan skriva en lite lista.
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Varierar mellan nationer och huruvida det rör sig om armé, flotta eller flyg. Slå mig så skall jag se om jag kan hjälpa dig...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Det beror väl på...

...vilken del av militären du vill ha. Nu har jag ingen som helst koll vad det heter på svenska motsvarigheterna och ingen egentligt bra koll på översikten i olika grenarna, men jag vet att den amerikanska militären har detuppdelat i tre olika grenar; Navy (flottan), Marines (fotsoldaterna) och Airforce (flygvapnet). Jag vill minnas att jag hade koll på marines tidigarwe, men det undflyr mig nu. Det enda jag minns är flottans gradbeteckning - kanke kan hjälp dig lite?

NAVY
Ensign
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant
Lieutenant Commander
Commander
Captain

Observera att det finns grader både över och under detta.
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
okej det är för fotfolket(marines) jag vill ha i usa. eller något mellanamerikanst land.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Du glömde...

...armén! Den amerikanska försvarmakten är alltså indelad i fyra stora delar: US Army (armén), USAF (Air Force, flygvapnet), USN (Navy, flottan) och USMC (Marine Corps, marinkåren). Vilka grader de använder samt en jämförelse med brittiska och kanadensiska försvarsinstanser finner du på här.

Som du kan se här är det stora skillnader redan inom det egna landets styrkor, och dessa blir inte mindre olika länder emellan. han göte talar om "fotsoldaterna" och i hans spel som utspelar sig i syd-/mellanamerika antar jag att det är kolumnen för US Army som stämmer bäst (även om jag rekommenderar ett googlande, wikipediande eller FASande (www.fas.org, Federation of American Scientists) i ämnet, just för att finnan t.ex. Colombias eller El Salvadors gradsystem - "Hóla, hóla, private first class Rodriguez!" ringer illa i mina öron..)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: för att vara petig... [ANT]

Där ser man. För att vara helt ärlig ägnade jag bara ett par sekunder åt att söka efter någon relevant länk och brydde mig inte om att korrekturläsa den. Men säg gärna till på Wikipedin så felet inte kvarstår.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Grad - Symbol
Korpral - En ^ på kragspegeln.
Furir - Som ovan, men 2 ^, en under den första.
Sergant - Som ovan men 3, två under den första.
Fänrik - En stjärna på kragspegeln.
Löjtnant - 2 stjärnor.
Kapten - 3 stjärnor.
Major - En krona (som på enkronan ungefär)
Överstelöjtant - En stjärna och en krona, kronan överst.
Överste - 2 stjärnor och en krona, kronan överst.

Det är graderna inom det svenska flygvapnet (när det gäller markstrid) och de skiljer sig inte så märkbart från graderna i flygvapnet i övrigt. Dock gör tecknen det.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Militära grader

Korpral - En ^ på kragspegeln.
Nä, men två -. En vinkel är en kadett som blivit antagen till MHS (Militärhögskola).

Furir - Som ovan, men 2 ^, en under den första.
Nä, tre -, Två vinklar är en kadett som går första året på MHS.

Sergant - Som ovan men 3, två under den första.
Inte alls, en stjärna i en streckad ring. Tre vinklar är en kadett som går andra året på MHS. I Marinen kallas de "flaggkadetter" (visserligen har de sergeants tjänstegrad).

Major - En krona (som på enkronan ungefär)
En krona och en stjärna. Kronan överst.

Överstelöjtant - En stjärna och en krona, kronan överst.
En krona och två stjärnor.

Överste - 2 stjärnor och en krona, kronan överst.
Krona med tre stjärnor.

- Vulf
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Militära grader

"Sergant - Som ovan men 3, två under den första."

Inte alls, en stjärna i en streckad ring. Tre vinklar är en kadett som går andra året på MHS. I Marinen kallas de "flaggkadetter" (visserligen har de sergeants tjänstegrad).
Varför kallas då det här vägmärkena för serganter?


Har gradinsignia ändrats eller är det bara ett missförstånd?
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Packad överliggare...

...kanske de borde kallas? Han har ju gått fler år på skolan än han borde och ligger uppenbarligen ned... :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Packad överliggare...

...kanske de borde kallas? Han har ju gått fler år på skolan än han borde och ligger uppenbarligen ned...
Kanske det. Dock kallas även den upprättstående varianten likadant, så jag tror inte det.

Jag har dock forskat vidare lite i frågan och konstaterat att benämningen förekommer även i andra språk. Det är möjligt att den härstammar från något land med andra insignia (nej inte Insignia med stort I).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Re: Militära grader

Som du skriver längre ned i tråden så kallas den även så i andra land (har aldrig hört det i Sverige faktiskt). I både USA och Storbritannien vet jag att sergeanterna har vinklar.

- Vulf
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Re: Militära grader

En värnpliktig sergant har en stjärna i en cirkel, medan de som utbildas till officerare (kallas också sergeanter) har vinklarna.
Under krig så antar jag att stjärnan i cirkeln används.

- Zire
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Och så va det flottan då ja...

Länken som Zire (osäker om de va han) postade är bra. Men man kan tillägga att Kommendör av första graden respektive Överste av första graden inte längre finns.(Halv sant). Istället blir man direkt flottiljamiral respetive brigadgeneral nu för tiden.

Om man sedan tittar på gradhylsorna för flottisterna så ser man att dom har olika symboler. Kommer inte ihåg alla men här är några av dem.
Ankare= Matroser av alla de slag.
Propeller= Maskinare/eletriker(för så var elektrikernas propeller upp och ned påvänd).
Stjärna= Kockar och liknande.
Sen finns "gnistar" och "sytar" som har en variant av tre blixtar med som sitter ihop och grejjer.

Och nu gömde man hälften.

Men nu kommer det.

Kul att veta är iaf att graderna ofta läggs på hyllan ombord på fartyg. Där använderman istället tjänstenamn.

FC/Chefen = Fartygschefen. Där är hans båt. Punkt slut.
Sekond = FC´s högra hand. Personal ansvarig. Finns bara på "större" fartyg.
1:O, 2:O, 3:O osv (Förste officer, andre officer...) 1:O tar sekondens plats på mindre fartyg.
MtjC/Cheifen = Den ansvariga för Maskin linjen
1:e maskinist, 2:e maskinist, 3:e maskinist osv . De Maskintekniskabefäl som finns ombord.
Sen finns även DC(divisionschef).

Kommer inte ihåg alla. Men i regel är det endast officerare som har dessa namn. Värnplitiga får nöja sig med sina efternamn, men har även "skeppsnummer". Undantag finns.
 
Top