Nekromanti Militärhistorier!

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Tja, alla lökar som inte gjort lumpen kan ju strunta i den här tråden. :gremtongue:

Jag börjar! Vi stod vid en femtonmetersklippa och skulle lära oss mer om att repellera så att vi kunde visa våra soldater och verka tuffa idag.. så jag och Lavin börjar att säkra där nere och hör följande konversation befälen emellan:

Kn: "Den här klippan passar ju skitbra för att springa ner framlänges.. och skjuta!"
Fk: "Ja, med en Ksp 58, höhö!"
Fk 2: "Nej, en i varje hand!"

...och till saken hör att man behöver minst en hand till att bromsa repet. :gremsmirk:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,459
Location
Helsingborg
Tja, jag har miljoner med lumparhistorier känns det som.. :gremsmile: Rätt många fåniga, som våra småkrig mot de töntiga amfisoldaterna på våningen under.. Det är också roligare att berätta IRL, för då kan jag vifta mer med händerna och använda rösten för att betona..

Nåväl, det var en dag då vi skulle lära oss om hur man skulle bete sig när en kamrat har fått napalm på sig.. Vår fänrik (han var egentligen löjtnant men de hade glömt bort att befordra honom) förklarade; "Det man inte ska göra är att slå på napalmen för att släcka den.. För napalmen slocknar inte och dessutom så smetar den av sig och det är inte världens roligaste att ha brinnande händer."

Fänriken skulle då visa hur man inte skulle göra, tog byttan med napalm, hällde en skopa på en docka och tände sedan eld på napalmen.. Han tog sedan och slog på napalmen med sin handskbeklädda hand, varpå napalmen slocknar.. Han säger något som "Det var för lite napalm" och häller på lite mer på dockan och tänder eld på napalmen..

Han slår på napalmen och den slockar inte.. "Se där", konstaterade han för oss.. Lite utav den brinnande napalmen fastnar på hans handske och han stryker lite frånvarande bort napalmen från handsken, vilket gör att den brinnande napalmen även fastnar på den andra handsken.. Han viftar lite med händerna för att napalmen ska slocka och man ser att det verkligen börjar bli varmt i handsken och att han börjar få panik.. Han kastar av sig båda handskarna medan han viftar med dem och det hela resulterar i att ena handsken åker av och flyger rakt ner i napalmhinken och fattar eld..

Så lyckad var vår napalmundervisning..

/Han som kommer ihåg när vi skulle presentera oss själva för övriga 51 i plutonen och att den enda tjejen sade "Jag vill göra lumpen för jag gillar att göra saker i grupp", vilket fick 90% av alla killar att dra på smilbanden och försöka hålla sig för skratt
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Man får väl bjuda på en liten anekdot.

Det hela är mitt livs roligaste morgonuppställning.

Det var en torsdag, och eller möjligen fredag. Kommer inte ihåg, i vilket fall som helst hade hela plutonen som vanligt massor av minnesluckar att fylla igen efter nattens äventyr, men något saknades. Ingen kom riktigt på det, men till slut föll allt på plats, en av de blivande kockarna saknades! Och inte va det så konstigt, han hade ju hittat en riktig kalaspingla som han kapade. Det hela kunde ha slutat lyckligt, om han bara varit i tid till morgon uppställningen, men icke. Tvingades Persson att göra avlämning:

Löjtnant: "Lämna av!"
Person: "Ja, löjtnant! första pluton, GIVAKT! Löjtnant, förstapluton närvaran 32, frånvarande 1, Andersson, bortamatch!"

Och där klarade ingen att hålla masken, hela plutonen asgarvade över hela Trolle kaserngård och tja... Även om kocken fick kapa, så var detta ingen lycklig dag för honom, när han tillslut kom "hem" vid halv elva elva...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Inryckning i juni 1979 på Kvibergs kasern i Göteborg, en riktigt mygghål. Kvällstjänst dag 2 med exercisövning. Myggen kom som ett kinesiskt stormanfall under Koreakriget och soldaterna viftade, trots kommandot givakt, med händerna för att skydda sina kinder mot blodsugarna.

Sgt Ridderstople (skrikande): "Stå still så sticks dom inte!"

That's what I call military intelligence.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag som då låg sextio meter under jord och krypterade/dekrypterade har ju inte så mycket "Å fan asså vicka pangpanfbössor som det var i skogen där uppe i granarna där vi sket i buskar och åt kall mat och bodde i kalla tält och snöt oss i näven och blottade oss för fänriken och drog bondgubben Nilsson i skägg osv osv". Jag var ju aldrig i fält. Eller jo, en gpng men det var trist och det var inte så mycket fält som.. hamn.

Men bara för att man inte mascherar eller har morgonuppställning så kan man ha kul ändå!

Nilsson var en kort typ. Och smal. Han kan ha hetat Nilsen också, jag minns inte. I alla fall, en morgon vid frukosten utspelar sig följande dialog:
"Fan vad svårväckt du är Nilsson. Du missade nästan frullen."
"Ja, jag vet, Jag är lite pilsk om mornarna."
"..."

Ingen ville väcka Nilsson efter det.

Löjtnant [Namn raderat för att skydda hans identitet] blir sur på skrivaren som inte vill skriva ut ett papper "rätt".
Löjtnanten: "Jävla skrivarhelvete! Den fungerar ju inte! Och det som inte fungerar kan man ju lika bra slå sönder ännu mera!"
Sagt och gjort, han sliter tag i skrivaren och hivar den i golvet. Sedan följer några sparkar.
Nu var den trasig i alla fall.

Kommendörkapten som precis tagit befälet över Ekipagekompaniet och ska styra upp det (Ekomp saknade befäl i drygt ett års tid, det var lite.. M*A*S*H-feeling på det hela till slut) och få upp alla till morgonuppställningen. Han har dock missat att sjöbevakningen och sambandscentralen (undertecknad) har skiftgång och därför är undantagna sådana fånerier. Vid uppställningen ser den gode officeraren att det saknas två logementen fragglar (de som tjänstgör i Berget... enkelt va?). Han ignorerar att de som faktiskt står framför honom har tre olika uniformer på sig (vissa en blandning av alla tre) och bestämmer sig för att skälla ut fragglarna. Han rudar upp för trappen, flyger fram till vår dörr, sliter upp den och vrålar i bästa primatstil:
"DET ÄR UPPSTÄLLNING NU!"
Varvid det tar tre sekunder innan svaret kommer från en binge:
"Dra åt helvete gubbstrutt."

Och karln tar det. Denne arge officerare bara... går. Han drar. Inga kommentarer.

Det var väl det jag kom på på rak arm. Det skulle vara den gången jag skällde ut C Amfbat (Vaxholm) i telefonen och han bad om ursäkt. Men det är bara pinsamt :gremblush:


Storuggla, skall frulla nu
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,459
Location
Helsingborg
"Fraggelberget, hoppfallera"

"Han har dock missat att sjöbevakningen och sambandscentralen /.../ (de som tjänstgör i Berget... enkelt va?). /.../ 'Dra åt helvete gubbstrutt.'

Och karln tar det. Denne arge officerare bara... går. Han drar. Inga kommentarer.
"
Ah, du tjänstgjorde också i fraggelberget.. Konstigt, jag hade för mig att du var runt min ålder men, men.. Du är väl äldre än så.. För jag själv var nämligen sjöbevakare.. För er som inte vet så kallas Musköberget för fraggelberget, bara för att det är så utgrävt.. Längsta rangen där (förutom värnpliktiga) har jag för mig är löjtnanter och allt det där med att hälsa på befäl finns inte.. Faktum så blev de oftast överraskade om man saluterar dem.. Vi brukar hälsa på dem med fel hand, för att se hur de blir helt chockade och slänger upp fel hand för att hälsa tillbaka.. Det var lite fnisstatus på det..

Fast sitta inlåst i berget var ju ingen höjdare.. Det var under soldatutbildningen som allt roligt hände.. Exempelvis så ska man svära sin lojalitet till landet när man är klar.. Jag kommer inte ihåg vad det heter.. Fast de flesta i vårt kompani var långväga besökare (vi var förlagda i Göteborg under GSU:n) så vi var tvungna att gå tidigt för att hinna med tåg och därmed så svor aldrig 80% av sjöbevakarna eden till landet.. :gremsmile:

Det var mer strikt under grundläggande soldatutbildningen men vissa var rätt loja av sig.. Exempelvis så gick ett befäl en gång inte ut till oss när vi skulle lämna av, utan han pratade med oss via högtalarsystemet.. Det befälet var råskön.. Han son som var sergant var också rätt kul.. Han var nämligen rollspelare och hade spelat Shadowrun rätt mycket.. Han kände igen mig som rollspelare på min stil.. Jag vet inte vad det ska betyda? Kanske för att jag hade böcker med mig som jag satt och läste när vi skulle lämna tvätten eller när vi hade fältvecka..

Det var lite pinsamt faktiskt under fältveckan, det där med boken.. Jag läste en bok av Robin Hoob och pocketboken var i vägen där den låg i fickan, så när vi hade bunkerträning (kasta imaginär granat, skjuta lösskott) så lade jag boken vid sidan av träningsområdet.. När vi var klara så skrek befälet "Vad fan är det här?!" och plockade upp min bok.. Kanske inte världens bästa att läsa en bok som heter "Lönnmördarens lärling" medan man är i fält.. Kan väcka rätt konstiga associationer..

Annars var våra befäl rätt softa.. Det var bara fänriken som var strikt, för han behövde hävda sig och komma upp i graderna.. Exempelvis, när vi skulle träna på att resa tälten under fältveckan så hittade en kille en täljd träkuk i buskarna.. Han lämnade över den till vår löjtnant som började tälja lite mer på den.. Han satte ett snöre i den och den blev hela lägrets fallosymbol.. I slutet av varje dag så hade vi ett öråd, där vi nominerade dagens dummaste saker.. Den som vann fick ha träkuken runt halsen under resterande följande dag.. Jag var nominerad varenda dag.. Exempelvis för att jag råkat dabba mig när jag slängde iväg en skarp handgranat (drog ur sprinten, men glömde fälla upp.... flärpen)..

Jag räddades dock (från att få kuken) av att en annan hade haft kokt ägg med sig och haft det i fickan under träningen.. Det var ju bara smulor när han plockade upp ägget och han gav ifrån sig ett förvånat läte, som om han inte hade kunnat lista ut själv att det kunde hända.. Ja, se skåningar.. I övrigt kom jag bara ihåg första killen som fick fallosymbolen.. Han hade gått vilse på vägen till toaletten.. Rätt skarpt gjort.. "Toaletten", förresten.. Ja, det var en tunna som man sket i.. Jag hatade den och försökte hålla mig.. Var dock tvungen att besöka den en gång.. Fast en kille drog dit hela tiden (typ två gånger per dag).. Han hade hört att någon hade hållt sig under hela fältveckan och att ändtarmen brustit och det ville han inte råka ut för.... så istället så sket han för mycket.. Ja, jag förstår inte.. Norrlänning var han i alla fall.. Det förklarar väl en del..

Annars festades det en del under GSU:n.. Jag har nämnt att jag tyckte våra befäl var softa och givetvis följde de med ut och festade med oss (de stötte på tjejen också, men det är en annan sak).. När vi skulle göra BRAKen (styrketräning - Ben, Rygg, Armar och... öhhh.. kuk?) dagen därpå så skulle befälet ropa ut "1, 2, 3, 4" och så vidare och vi skulle svara skrikandes under tiden vi utförde övningen.. Givetvis skulle befälet också göra alla övningarna för att visa hur mjäkiga vi var.. Armhävningarna gick väl sådär för det bakfulla befälet men när vi kom till sit-upsen så blev det "1, 2...... 3...... äh, nu skiter vi i det här".. :gremsmile:

Efter festandet så var vissa av killarna rätt väck.. Exempelvis så vaknade en kille utav att det typ skvätte vatten eller något när han låg och sov i sin koj.. Han ser att en kille står och urinerar på skåpen mellan sängarna och skriker "MEN FÖR FAN! Du kan ju inte pissa på min säng!" varpå den andre replikerar draget "Jag pissar för fan lika långt från din säng som från min!"..

Ja, se den underbara lumpentiden jag hade..

/Han som åkte dit för ordervägran en gång (och som fick 10, 4, 5 i betyg från GSU:n - vilket är rätt svårt)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: "Fraggelberget, hoppfallera"

"Ah, du tjänstgjorde också i fraggelberget.. Konstigt, jag hade för mig att du var runt min ålder men, men.. Du är väl äldre än så.. För jag själv var nämligen sjöbevakare..."

Tja, jag låg inne mellan våren 98 till sommaren 99. Sedan var jag civilanställd i SBC till november, jefla lökjobb det var :gremgrin:

"För er som inte vet så kallas Musköberget för fraggelberget, bara för att det är så utgrävt.."

Det är det som vi kommer att hävda i alla fall. Att det skulle bero på att den så stor mångd kufar håller till där nere är inte sant. Nej!

"Det var mer strikt under grundläggande soldatutbildningen men vissa var rätt loja av sig.. Exempelvis så (här börjar en serie anekdoter som ja ginte tänker citera, vill ni nu verkligen läsa dem så kan ni ju läsa Hans inlägg istället, fruktkakor! ...varpå den andre replikerar draget "Jag pissar för fan lika långt från din säng som från min!"..


GSU? Va? Fick ni sådant? Granater? Öh? Vi fick sitta i Karlskrona och lära oss gå i led (användes aldrig), hälsa på befäl (användes aldrig), göra knopar (användes aldrig), lämna sjunkande skepp (användes aldrig) och skjuta med en kpist i tre dagar (användes aldrig, fick inga vapen i Berget alls). Så vad fan gick du gör stridisutbildning? :gremooo:


Storuggla, impad över Rambo-Han
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Ja, själv ligger jag i utbildningsreserven för framtida kanonmatsuppdrag. Tänkte bara berätta hur en god vän till mig (som jag inte tänker nämna namn på av förståeliga skäl) försvann från sin värnplikt rätt hastigt.

Han och hans pluton hade skjutövning/skytteträning/whateverlumpenfolketkallardet (dom sköt mot massa mål n stuff iaf) och fick raskt reda på att det skulle bli eld upphör då en annan pluton hade irrat sig in bakom målområdet och just nu lagt sig platta på marken och meddelat sig om att dom som nu sköt gärna kunde få sluta med det. Min polare blev lite skraj och dialogen mellan honom och hans befäl var något i stil med:
Han: "Sånt här får bara inte hända."
Befälet: "Du skjuter när jag säger åt dig att skjuta, fattaru!?"
Han: "Det här är ju helt stört, det är folk där, är du dum i huvudet?" (han lackade rätt hårt och rätt fort vilket fick hans befäl att snedtända lite lagom).
Befälet: "Om jag beordrar dig att skjuta något så skjuter du det, oavsett vad du tycker. Begrips!"
Han: "Ska jag skjuta dig eller?"
Det hela utspelade sig på en skjutbana och han stod där med ett skarpladdat gevär. Det blev snabbt fråntaget honom och han hamnade på psyket för en utvärdering. Samma dag eller dagen efter kom hans föräldrar och sade bara något i stil med "kom så åker vi hem..."

In i lumpen fort och ut ännu fortare.

Jag har säkert skrivit fel på massa termer och skit, men summan av kardemumman (och skjutövningen) var att dom höll på att skjuta på folk och det gillade inte min polare som började tjafsa med sitt befäl och slängde iväg något i stil med "skajagknäppareellerdinjävel" och fick åka hem med ett pit-stop på hispan.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Utbildningsreserven

"Ja, själv ligger jag i utbildningsreserven för framtida kanonmatsuppdrag."

I was not in the regular army. I was classified '4P' by the draftboard. In the event of war, I'm a hostage. - Woody Allen :gremgrin:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag låg i vakten precis fel dag i fel vecka... Vaktchefen kommer inrusande, larmet går. Man sliter tag i sin ak5 och på slänger sig in i stridsfordonet (en minibuss). Tiden vi ska klara är 30 sekunder och vi klarade det. Chefen säger inte mycket. Vi kör ut mot ammoförrådet. Vi tänker: "det är en övning, det är en övning". Det är ingen övning. "Borbely, (det är mitt namn alltså) vakta infarten, släpp inte in någon." Jag ställer mig i infarten och känner mig ganska liten (jag är normalstor egentligen). Minibussen kör in mot ammoförrådet (detta är alltså ett infanteriregemente så det är ett ganska väl tilltaget ammoförråd, sprängdeg, pansarskott, massa olika sprängladdningar, lådvis med 7,62 o 5,56). Vägen svänger så jag tappar bilen ur sikte efter några hundra meter. Jag hör hur de stannar, väntar väntar... Plötsligt hör jag spridda skott och några automatsalvor. Jag undrar vad fan det är som händer.. är det läge att smyga bort och kolla vad som händer? tummen vilar på säkringen. Vadfan har jag bara 10 skott o magasinet för? och varför är det gamla sega patroner som varit i vakten i tre år minst? och varför har jag inte fler mag. De skjuter ju för i helvete automateld, det kan inte vara vi. Vi har bara 10 skott i våra mag.

Sen kommer jag på att skjutbanan ligger på andra sidan kullen. Men någon hade faktiskt tagit en riktigt fet svets och försökt öppna dörren till förrådet. Så vår pluton fick bevaka den i 3 dygn, dygnet runt. Detta var strax efter att några värnpliktiga blivit rånade på sina vapen. Alla var rätt uppskruvade.

Det blev rätt äckligt när vi skulle ta minibussen hem när bevakningen var avslutad. Men det är en annan historia.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,459
Location
Helsingborg
Re: "Fraggelberget, hoppfallera"

"Tja, jag låg inne mellan våren 98 till sommaren 99. Sedan var jag civilanställd i SBC till november,"
Ah, det förklarar saken.. Jag började ungefär vid den tidpunkten.. Jag satt inne under millenniumskiftet och gick av passet en kvart innan klockan gick över till 00.. Det firades med alkoholfri champanje (officiellt sett) och titta på fyrverkerier på storbildsskärm.. Den alkoholfria champanjen smakade förgiftat kattpiss, så jag drack inte så mycket utav den.. Den vanliga champanjen smakade bara kattpiss..

"jefla lökjobb det var :gremgrin:"
Ja, eftersom vi var lediga varannan vecka och eftersom vi var hemma så fick vi mer betalt (bidrag för matkostnad).. Helkonstigt.. Särskilt skönt var det när vi kom på att vi var berättigade en veckas ledighet.. Det gjorde att vi i slutet av lumpentiden hade tre veckors ledighet!

"Det är det som vi kommer att hävda i alla fall. Att det skulle bero på att den så stor mångd kufar håller till där nere är inte sant. Nej!"
Jag skriver ju det bara för att sprida ryktet.. Shhh.. Tyst med dig.. :gremwink:

"GSU? Va? Fick ni sådant? Granater? Öh? /.../ och skjuta med en kpist i tre dagar (användes aldrig, fick inga vapen i Berget alls). Så vad fan gick du gör stridisutbildning?"
K-pist var helt menlöst att lära sig.. Slänga granater ska väl ingå i allas GSU:er? Likaså skjuta pansarbrytande? Vi lärde oss prata i radio också och fick licensen för det.. Hade jag inte varit så lat så hade jag förlängt det efter lumpentiden och haft den kvar.. Inte för att jag någonsin tror att jag skulle få prata i sjöradio något mer, men det kan vara kul att ha.. Lära sig alla grader behövdes inte, att lära sig alla Östersjöns kuststäder (glömt bort det mesta nu) var nästan nödvändigt men att lära sig svenska och engelska bokstaveringsalfabetet var tvunget.. Kan fortfarande det engelska..

När jag gjorde GSU:n så hade de en massa pengar över som de måste spendera upp, för militären fungerar som så att om man inte har spenderat tillräckligt så får man inte lika mycket pengar nästa år.. Vi fick testa att skjuta GRG (jag lyckades faktiskt träffa målet), och skjuta med medeltung kulspruta.. Jag fick sätta hela min kroppstyngd (mastiga 63 kg) för att inte puttas bakåt av rekylen.. När vi frågade var vi skulle skjuta, för vi hade ett tre kilometer långt fält framför oss, så fick vi svaret "Äh, skjut lite i vattnet.. Det ser häftigt ut".. En kille lyckades missa hela fältet när han sköt.. Befälet var rasande på honom.. Kan tänka mig det.. Det var ju skarp ammunition vi sköt med..

Vi fick även testa att skjuta Glock (måltavla var ett äpple på en pinne) och som le grande finale fick vi lära oss strid i bebyggelse i en ruinstad som brandmän byggt upp för deras övningar.. Det var rätt ballt.. En hel del trotyl sprängdes och "Jag kastar, jag rensar" ekar nog fortfarande i ruinerna.. Synd bara att vi hade lösammo.. Hade varit roligt med painballgevär.. Jag fixade en cool scen där jag lånade en annans k-pist, sparkade upp dörren och stod och matade med en k-pist i varje hand.. Som sagt.. Lösplugg.. Inget att vara rätt för.. Äh, jag hade nog gjort det även om vi hade kunnat blivit träffade..

Trotylen användes även för att ta avsked från (läs: spränga) fallosymbolen i slutet av veckan medan vi alla stod i givakt och saluterade den lilla saken.. Det roliga var att ett av våra befäl hade filmat hela fältveckan (med avslutande explosion) och klippt ihop det till en film..

Vår andra fältvecka (efter GSU:n) var på en fyr i Understen.. Skönt att komma ut från berget och faktiskt se de båtar vi anropade..

/Han som kommer ihåg när vi skulle gå en mil med full packning (40 kg ungefär på ryggen - fast jag hade packat väl så jag tyckte att jag kunde få plats med andras ammo, vilket jag fick dyrt ångra senare då jag inte tänkte på att jag skulle bära skiten också) och en av killarna gick ut på vägen med k-pist, stannade en buss och klev på (vilket befälen förnekade hände när bussbolaget ringde upp dem)

PS. Lumpentiden på Muskö var enda gången jag har sett norrsken på.. Vackert! DS.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: "Fraggelberget, hoppfallera"

"Slänga granater ska väl ingå i allas GSU:er? Likaså skjuta pansarbrytande?"

Det slår mig att du bergis fick en Grundläggande SOLDATutbildning av folk i gröna kläder. Jag fick en Rekrytutbildning av folk i blåa uniformer. Och de som har blåa uniformer och båtmössor anser det meningslöst att lära sina besväringar att kasta granater och skjuta pansarskott eftersom det nog kommer vara väldigt lite sådant ombord på skeppen... sen att jag kom till ett berg är ju bara slumpen. :gremsmile:
Soldat respektive Sjöman, misstänker jag. Mer lök på mig alltså! :gremlaugh:


Storuggla, slagsida babord kommer
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,459
Location
Helsingborg
Stämmer - men vår GSU var på 10 veckor [NT]

/Han som som kan förtälja att det var en del pluggande också och inte bara pang-pang
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Under en skjutövning ute i fält sov vi alla i halvplutonstält, beväringscheferna i ett eget. Eftersom de var chefer behövde de naturligtvis inte elda sin egen kamin, utan manskapet beordrades hålla eldvakt. Under nattens gång var det sedan en kille som inte var så duktig på att hantera kaminen, utan fick den att börja ryka in ganska rejält och snart hade han svårt att andas i tältet.

Hans lösning på problemet: ut till stridsbältet och hämta gasmasken. Sedan gick han lugnt in tillbaka och fortsatte elda. När nästa man kom och skulle ta över eldvakten var tältet fullständigt rökfyllt. Han väckte genast cheferna som tog sig ut i friska luften. Nästa dag låg sedan hälften av dem intagna för kolmonoxidförgiftning.

/Berserk
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En liten favorit var när jag satt eldvakt, och plötsligt började alla kriga. Själv fick jag sitta kvar och hålla eldvakt, medan de andra låg i värnen och pangade.

Plötsligt var det någon som var på väg in i tältet utan att anmäla sig. Att skjuta inne i ett snustorrt tält tyckte jag var en dum idé - jag vill inte befinna mig inuti ett tält som brinner - så jag gjorde det näst bästa. Jag drämde kolven i vem det nu var som ville ha in i tältet.

Så wham! Fänrik Möllefors fick en kolv rätt i magen, vacklade in i tältet, och innan jag hann få fram någon form av ursäkt så stönade han "Det är bra, Sundelin, helt rätt!" och ramlade ihop på någons liggunderlag.

Säga vad man vill om lumpen, men i det civila hade man aldrig fått sopa till sin chef i magen så att han viker sig dubbel och få beröm av honom för det.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Aech..
Komemr ju inte på nått direkt..
Det enda skulle vara isåfall vara när vi var B-styrka ute i Kvarn.. Vi hade väll käkat lumpens delikata uppfinnsrika kost a´la guldburkar... Då en dag vår kapten beordrade oss att ställa upp illa kvickt, sdan så kom en annan av våra befäl krandes med en valp & lassade ut pizzor.. Till saken hör att det var bara min pluton som fick detta.. Gissa om vi blev impopuklära hos resten av de som var på övningen..

/ Johan K, som gjorde lumpen för 8 år sedan..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Säga vad man vill om lumpen, men i det civila hade man aldrig fått sopa till sin chef i magen så att han viker sig dubbel och få beröm av honom för det.
Det är ju nästan så att man blir sugen på ett karriärbyte!
 
Top