Mikro-krönika 2020

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag, Henke och Bifur spelar en jävligt kul kampanj via text, google, Drive. Det är Old World med reglerna från Streets of Marienburg. Och troligtvis någon form av sandlåda. Bifur är SL, så vad vet jag :) Min rollperson är en mycket lömsk manipulativ skojare vid namn Dimitri, som också arbetar som frisör och likskärare. Henke är en likplundrare och min dotter (tror hon, fast det stämmer inte...). Jag tjänar extra pengar på att skära upp kroppar som angripits av kaos, och sno delar av dem och sälja vidare. Men nu har jag blivit påkommen av en häxjägare som vill att jag ska förråda de andra inblandade. Men n vet jag inte vad jag ska göra. Och kyrkogården där Daria skördar sina lik verkar vara hemsökt av något—vi ska få hjälp med det av en läskig nekromantiker. All good times!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Jag (Baron Cyrus av Amberhem) har gett mig in i Nargurs mörker på jakt efter skatter, tillsammans med min lojala stigfinnare. Än så länge har vi bara stött på knepiga skogsbarbarer och svartalfer. Men vi har en skattkarta!

Mitt mål är att med mina skatter återvända till Hynsolge, bygga upp mitt skövlade baroni och slå tillbaka Edsförbundets ockupanter!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,232
Nässe;n344531 said:
Jag, Henke och Bifur spelar en jävligt kul kampanj via text, google, Drive. Det är Old World med reglerna från Streets of Marienburg. Och troligtvis någon form av sandlåda. Bifur är SL, så vad vet jag :) Min rollperson är en mycket lömsk manipulativ skojare vid namn Dimitri, som också arbetar som frisör och likskärare. Henke är en likplundrare och min dotter (tror hon, fast det stämmer inte...). Jag tjänar extra pengar på att skära upp kroppar som angripits av kaos, och sno delar av dem och sälja vidare. Men nu har jag blivit påkommen av en häxjägare som vill att jag ska förråda de andra inblandade. Men n vet jag inte vad jag ska göra. Och kyrkogården där Daria skördar sina lik verkar vara hemsökt av något—vi ska få hjälp med det av en läskig nekromantiker. All good times!
Jag spelar det där - någon slags karaktärsdriven samberättande opreppad sandlåda skulle jag kalla det :). Ramarna blir väl fastare allt eftersom.

Jag är dessutom SL för både Tatters of the King (i en grupp) där det börjar närma sig slutet av del 1 (började i sep) och för Mutant år noll (i en annan grupp) där vägen till Eden nu ligger öppen, så den går också mot sitt slut. Hoppas kunna växla över till Mörkets moder med M0-gruppen sen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,311
Location
Kullavik
Nässe;n344531 said:
Jag, Henke och Bifur spelar en jävligt kul kampanj via text, google, Drive. Det är Old World med reglerna från Streets of Marienburg. Och troligtvis någon form av sandlåda. Bifur är SL, så vad vet jag :) Min rollperson är en mycket lömsk manipulativ skojare vid namn Dimitri, som också arbetar som frisör och likskärare. Henke är en likplundrare och min dotter (tror hon, fast det stämmer inte...). Jag tjänar extra pengar på att skära upp kroppar som angripits av kaos, och sno delar av dem och sälja vidare. Men nu har jag blivit påkommen av en häxjägare som vill att jag ska förråda de andra inblandade. Men n vet jag inte vad jag ska göra. Och kyrkogården där Daria skördar sina lik verkar vara hemsökt av något—vi ska få hjälp med det av en läskig nekromantiker. All good times!
Jag spelar som sagt dottern Daria - som dessutom har en hemlig förälskelse i astromatissan Erika Haarfelt som jag smyger till gåvor jag "hittat" på kyrkogården.

I övrigt så spelar jag egentligen ingenting aktivt just nu. Det som är oavslutat är:
  • Emissarien som försvann till Coriolis som jag SL:at (senast för något år sedan),
  • Sista delen på Femte Konfluxen till Svavelvinter RPG (som säkert är två eller kanske tre år sedan),
  • Tsarens Röst till Oktoberlandet (två år sedan sist),
  • Mörkret mellan stjärnorna i Uppsalasviten (också väldigt längesedan),
  • Vår kampanj "Arken i Lundbytunneln" till Mutant År Noll
  • En Mutant UA kampanj där vi spelat Vid regnbågens slut, Döden på Hertz kanal och skrapat lite på ytan till Huvudjägarna i Pirit den innesta kretsen.
Sen har jag även varit med och spelat Masks of Nyarlathotep från och till i några år där vi är på tågresa mellan Mombasa och Nairobi.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Allt jag spelar går att höra i podden (spelar i dagsläget inget off pod). Vi har nyss avslutat min Skrômtkampanj och gjort rollpersoner för en minikampanj i Eclipse Phase.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ikväll har vi friformat Hjältarnas Tid med fyraåringen. Kitsune och Shika räddade staden Titti från Mörkhells snöbestar som vällde ner från bergen. Mycket spännande, och de flesta konflikter löstes med handfast lek. Till exempel tvingades även spelledaren springa runt i rummet när hjältarna flydde springandes nerför berget. Alla tärningsslag lyckades ;)
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
482
Location
Uppsala
Sagospelet Äventyr. Rövarorchen Suk, trollkarlspegasen Magio, äventyrarälvan Vera och spindelmannen Spindelmannen har anlänt till en ö i Västanhavet. De har stulit tillbaka stöldgods från en trollgrotta, hittat en mystisk krona i en demonkista på en sjöbotten, hämtat en trollstav som stulits av en drake, stött på en tidsbest i ett tidsresande slott, kämpat mot vampyrpaddor och undersökt ett övergivet bergspalats, där de fick slåss mot levande statyer och till slut kunde rädda en förtrollad drottning med hjälp av kronan de hittade i sjön.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Monokel;n344596 said:
Sagospelet Äventyr. Rövarorchen Suk, trollkarlspegasen Magio, äventyrarälvan Vera och spindelmannen Spindelmannen har anlänt till en ö i Västanhavet. De har stulit tillbaka stöldgods från en trollgrotta, hittat en mystisk krona i en demonkista på en sjöbotten, hämtat en trollstav som stulits av en drake, stött på en tidsbest i ett tidsresande slott, kämpat mot vampyrpaddor och undersökt ett övergivet bergspalats, där de fick slåss mot levande statyer och till slut kunde rädda en förtrollad drottning med hjälp av kronan de hittade i sjön.
Legendary!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Jag kör just nu en kampanj i Hjältarnas tid. En slags fortsättning, 500 år senare, på den kampanj vi körde i Järn.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Jag spelar i tre kampanjer just nu, kul men lite väl mycket.

Jag spelleder SKT till DnD5, gnäller rätt mycket på äventyret och spelet här men vi har kul när vi spelar och i så måtto är det lyckat. Sist körde vi spelmöte 26, gruppen bröt sig in i en dungeon full av monster med alldeles för hög CR för dem, de hade en bra plan, och kastade bort allt för ett rädda en enda liten, helt vanlig dvärg. Så larmet gick och de är instängda i den här dungen och jagade och är snubblande nära att ändå lyckas med sitt uppdrag. Nästa möte kan bli allt från TPK till segerfest.

Jag hoppade också in i en Star Wars Edge of Empire-kampanj nyligen, kom in i möte tre. Vi spelar ett köpeäventyr, har inte fått grepp på det riktigt. Min gubbe är en slags rymd-skåning-epakille, och det var väldigt kul att spela honom. Insåg att jag inte har spelat som spelare på nästan två år!

Jag körde också nyligen klart Spindelkonungens pyramid med min 6-åriga dotter i vårt "Äventyrsrollspelet"-system, ungen gick rakt genom hela dungen som värsta OSR-proffset.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Tatters of the King (med Solar System): Efter 9 sessions har artisten Dixie Lord och (barn)läkaren Theodore Stone precis lämnat London. Har så mycket att säga om denna kampanj och vad som kan göra den bättre. Men nästan bäst är att en verkligen kan böja till det mesta utan att kampanjen går sönder - feberdrömmen bubblar liksom bara vidare. Även en av spelarnas första kontakt med rollspel, är så grymt imponerad av henne. Nya spelare fattar verkligen allt det gamla Drakar & Demoner-spelare aldrig tycks kunna plocka upp på gamla dar. Kampanjen har so far erbjudit en tårta med det gula tecknet, spel i ett tomt sjukhusrum på Möndal sjukhus efter att en spelare brutit benet och inte ville ställa in en session. Var även då som jag råkade skrika "Har du sett det gula teckenet?!!" utan att tänka på vart vi var. Nu har kampanjen även gått från 3 till 2 spelare (karaktärsdöd + avhopp) så mer kammarspel. Senast med ljus i ett mindre rum, funkade oväntat bra. Mer personligt, nära och nerv.

Curse of Strahd: Efter att ha hånat Dungeons & Dragons lite till och från så blev det stopp med allt sånt då en kamrat plockade upp denna feting till kampanj på LinCon. Nu har regelböcker från 3.0 och 3.5 plockats fram ur källaren. Det är bara slå sig ner till battlemap, målade tennfigurer, kaffe, snacks och GameNight-whisky. Svårt att inte älska livet då!

Hoppas få till spel/kampanj med Electric Bastionland (into the odd) samt Whitehack detta år. OSR-fokus då det är där det händer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Mina spelare håller på att rensa upp Skåne i min Werewolf the Apocalypse kampanj. Det är baserat på Skåneland och Dark Scania som jag har skrivit. Jag har mer eller mindre fyllt en sandlåda med allt jag hatar med Skåne. Det är MÅNGA saker jag hatar med Skåne. MÅNGA. Så mina spelare har dödat ghoulade SD politiker, onda trollkarls socialarbetare, onda överklass varulvar, marulksvampyrer, korrupta poliser som är besatta av onda andar, pilträdsandar som representerar rovkapitalism och nazist vampyrerna som styr Helsingborg. Jag har typ tagit folk och saker jag hatar och gjort det lite övernaturligt. Sedan har varulvar slitit det i bitar.

Sist hade gruppen ett litet bakslag när en vampyr spöade dem. Men de kommer säkerligen komma tillbaka för hämnd!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,107
Location
Göteborg
Jag spelar skeppsmekanikern i en Edge of the Empire-kampanj som jag är rädd håller på att spåra ur. Vi har hållit på så länge och byggt upp våra RPs till sådana individuellt livsfarliga mofos att inget småskaligt motstånd får oss att blinka (just min gubbe är inget combat monster, men kan ett problem åtgärdas genom mekande eller hackande är han en gud). Så just nu har SL skickat oss mot en piratflotta med 60+ capital ships. :eek:

Jag spelleder en kort kampanj i 13th Age, en så kallad "10 session campaign" (som nog snarare landar på minst 15 sessioner). Mest för att testa systemet och även testa ett nytt sätt att bygga upp kampanjer. En längre recension kommer när vi avslutat den här serien.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
God45;n344651 said:
Mina spelare håller på att rensa upp Skåne i min Werewolf the Apocalypse kampanj. Det är baserat på Skåneland och Dark Scania som jag har skrivit. Jag har mer eller mindre fyllt en sandlåda med allt jag hatar med Skåne. Det är MÅNGA saker jag hatar med Skåne. MÅNGA. Så mina spelare har dödat ghoulade SD politiker, onda trollkarls socialarbetare, onda överklass varulvar, marulksvampyrer, korrupta poliser som är besatta av onda andar, pilträdsandar som representerar rovkapitalism och nazist vampyrerna som styr Helsingborg. Jag har typ tagit folk och saker jag hatar och gjort det lite övernaturligt. Sedan har varulvar slitit det i bitar.

Sist hade gruppen ett litet bakslag när en vampyr spöade dem. Men de kommer säkerligen komma tillbaka för hämnd!
Det får du inget gilla för!!! ;) Heja vampyren som spöade er! :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Nässe;n344659 said:
Det får du inget gilla för!!! ;) Heja vampyren som spöade er! :)
Det är en ond nazist vampyr. Väldigt lite hejande hoppas jag. Utifrån nazist biten mest. Det borde man inte heja på.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,186
Location
Borås, Sverige
Vi har relativt nyss börjat spela en Vampire: The Masquearde 5e-kampanj. VI satte den i Paris 1987 (så all metaplott händer 30 år före de skall). Vi är ett watchguard-coterie. Hittills har vi inte gjort så mycket annat än att spöa upp en knäpp vampyr som lekte Darth Vader, och hans Ghouls. Samt att vi tagit hand om en del korrupta poliser som hade spaning på oss, och som kidnappat och torterat en av karaktärernas touchstones.

Vi har en Scion 2e-kampanj som är vilande just nu. Där har Drakar vaknat upp innan och ställt till massa problem. Visade sig att det var en kult som hade gjort det med flera ritualer, och då gett drakarna Titan-taint, vilket gjorde att de agerade annorlunda än vad de skulle, och det var inget bra... Vi slog ut kulten, och gjorde en egen ritual som tog bort tainten. Tyvärr gjorde det Nidhögg tuffare. Vi fick i samma veva ta hjälp av en arme av insektsspirits (invae från Shadowrun), för att bekämpade spirits som en isdrade hade summonerat och förvridit. Priset var milt sagt högt, men det fanns ingen annan utväg än att låta tusentals människor bli besatta av insektsspiritsen. Kulten hade även öppnat en portal i Kashmir som ledde till en annan värld, och från den strömmade demoner, odöda och annat otyg. Halva indien var ödelagt. De hade försökt försvara sig med kärnvapen, men det gjorde saken bara ännu värre. Vi tog oss igenom portalen och kom till en uråldrig värld, som var döende, där vi kunde tända The First Flame igen (vilket måste göras med okänt antal tusen års mellanrum för att återskapa världen), och sedan på det viset bryta kraften som födde sakerna i Indien. De kvarvarande indiska gudarna kunde sedan få bort det som invaderade. Även där behövdes hjälp av miljontals insektsspirits, men som tur var där behövd de inte ta fysiska kroppar. Området i Kshmir är dock en No-Go zone...
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Efter ett års marsch sedan de östra kungadömena arméer besegrades av de odöda vid "Ettenmark fields" (in game men kanske 6 månader i verkligheten) befinner sig Legionen i Skydagger keep och utför de sista uppdragen och förberedelserna inför vintern. Skall de lyckas stoppa de odöda över vintern, eller kommer Legionen slutligen att falla.

Vi spelar alltså Band of Blades, sjukt kul men snart är kampanjen slut.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Jag missade senaste spelmötet!
Vi håller på med The Haarlock Legacy till 40K rollspelet Dark Heracy där man är fotfolk i Inkvisitonen. Och vilken fart och fläkt det har vart! Vandöda mördare! Kaosdemoner i spelgar! Arv förlorade i generationer av byråkrati! Förklädnader! frågan "vad skiljer en Xeno-beast från ett vanligt livsfarligt rovdjur vars existens är en sund del av Imperiet och Kejsarens Vilja" Konspirationer! Förbjuden kunskap! att ständigt komma närmare att alla runt spelbordet enas om EXTERMINATUS men aldrig riktigt komma fram dit.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
God45;n344665 said:
Det är en ond nazist vampyr. Väldigt lite hejande hoppas jag. Utifrån nazist biten mest. Det borde man inte heja på.
Men är hen skåning?
 
Top