Nekromanti Migrän och Hortons

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Hej.

Finns det några stackare här, som liksom jag lider av Hortons eller regelbunden migrän?

Mvh,

Jocke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Finns det några stackare här, som liksom jag lider av Hortons eller regelbunden migrän?
Migrän är nått som jag lyckligtvis inte har för ofta..
MEN, nu till min fråga. Vad är Hortons ??

/ Johan K,s om tänker som så att frågar man inget så får man inget veta..
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Hej Johan.

Hortons huvudvärk kallas ibland på svenska för "självmordshuvudvärk" och på engelska kallas det Cluster Headache, då den kommer periodvis i regelbundna "clusters".

Det går bara att beskriva som en huvudvärk så jävlig att du första gången blir rädd att du fått en stroke eller hur som helst håller på att dö. När du sedan blir varsle om att du faktiskt inte dör, så önskar du nästan att du hade gjort det. Det gör så ont att det finns inte ord till att beskriva.

Tydligen har jag dragit den ultimata vinstlotten att lida av både kronisk migrän och Hortons huvudvärk. Man ska väl vara bäst på nåt! :gremwink:

Mvh,

Jocke
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,538
Location
En mälarö
Det går bara att beskriva som en huvudvärk så jävlig att du första gången blir rädd att du fått en stroke eller hur som helst håller på att dö. När du sedan blir varsle om att du faktiskt inte dör, så önskar du nästan att du hade gjort det. Det gör så ont att det finns inte ord till att beskriva.
Ojdå! :gremshocked: Det låter sådär lagom mysigt. Jag antar att en alvedon eller två inte har nämnvärd inverkan. Finns det något man kan göra när man får ett sådant anfall? Finns det medicin som lindrar, eller är det bara att lägga sig på rygg, bita ihop och vänta på att det ska gå över?

/Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
"We are the Hortons, and these are the Days of our Lives."
klassisk såpa-vinjett

Inget dylikt eller migrän på den här fronten, bara lite spänningshuvevärk emellanåt. Fast artikeln om Hortons i Wikipedia hade en rätt talande illustration...

Den här beskrivningen var ju också uppmuntrande:
Persons who have experienced both cluster headaches and other painful conditions (childbirth, migraines) report that the pain of cluster headaches is far worse, significantly more severe than a migraine. The pain has been described as akin to being stabbed repeatedly in the eye with an ice pick or hot poker. It has been described in medical journals as one of the most severe pain syndromes suffered by human beings.

--
Åke
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Hej Anders.

Du har helt rätt om Alvedon. Experterna påstår att triptaner, designer droger mot migrän, ska fungera, men det har de inte gjort för mig. Det blir som du säger att bita ihop och hoppas det går över fort.

Mvh,

Jocke
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Finns det några stackare här, som liksom jag lider av Hortons eller regelbunden migrän?"

Hortons har jag inte, och det tackar jag alla gudar och skyddshelgon jag kan komma på för, men migrän har jag dock. Lagom muntert när man har ett spelmöte eller jobb att gå till.


Storuggla, den mänskliga kanonkulan
 
Top