Nekromanti Midvinter Traditioner på Mundana

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
På Munana finns inte jultomten och jultradition men vad finns då ? Historiskt sätt så har nästan alla kulturer på jorden en fest runt Midvintersolståndet. Psykologiskt så kan det bero på att efter månader av mörker och kyla så behöver de en fest för att muntra upp sig.

På mundana tror jag att de lika väl behöver en ljuspunkt i mörkret.

Varje år runt midnatsolståndet årets mörkaste dag firas olika traditioner.
Hos människorna firas Yule med mat dryck och dans grannar och släktingar samlas ofta i en gamal lada och firar att nu blir det varmare och ljusare. Ofta så ges presenter till barnen från de vuxna.

Hos Tirakerna firas olika högtider beronde på Stam. Frakk firar att tysnadens årstid snart är förbi. Vilda Brottnings matcher brukar avgöra vem som är den svagaste av dom och denna Tirak blir festens kung/drottning och får äta som en hövding. Efter åt får han/hon ofta ett kock med stryk av den riktiga hövdigen.

Alverna Sanarie och Thism samt Kirja firar med stilla musik och meditation ofta samlas hela byar och spontana musikaliska spelningar sker. Det är en tid för eftertänksamhet om det nya året det är även en tid då alverna ofta skickar en lyckönskning om hälsa och välgång och önskan om fred till sina fiender. En form av Hoppas på en ny start mellan oss.
Något som ofta gör Dvärgar nervösa.

Learam firar med vildt dans sprit och ofta bröllop sker. Men även de brukar bjuda in gamla fiender som de hoppas få fred.
Det ryktas om att det var under en sådan fest som de goda förbindelserna Learam har med Dvärgar blev till.


Detta är helt utan neogames tillstånd och om de vill strypa mig tacka mig eller utveckla och använda detta är upp till dom.
Men om de planerar att strypa mig vill jag varna dom jag kan springa fort och gråta som en liten tjej... :tekopp:
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Jag tycker det inte är att föredra att använda raserna för hur de firar. Ok, möjligtvis alvstammarna och dvärgaklanerna. Men inte människorna. De bor ju över hela jorden, så jag anser att hela världen inte har samma synsätt.

Bättre att dela upp hur de firar genom religionerna, vilket delvis redan gjort. Daak-kyrkan tex. De firar Daaks uppenbarelsedag den 23 dodekanda (23 december). Samoriska läran har Nyår den 1 januari. Vidare firar Jordmoderns kloster, Det vita klostret, Raunatron, Den gamla tron, Mhîmrätten, Allvetandets brödraskap, Navaredyrkan, Dibukkulten mfl. Runt jul/nyår.

Med det menar jag att nästan hela jordens befolkning är upptagna med att fira sina religioner runt midvintersolståndet så det skulle inte finnas mycket plats för något annat firande.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Jag tycker det inte är att föredra att använda raserna för hur de firar. Ok, möjligtvis alvstammarna och dvärgaklanerna. Men inte människorna. De bor ju över hela jorden, så jag anser att hela världen inte har samma synsätt.
Det har du rätt i att inte dela up firandet i raser. Bättre då att dela up firandet i Mänskliga Kulturer istället.
Villket jag för övrigt tänkte göra men *rodnar* glömde bort..

Därimot Alver och Dvärgar är homogena nog för att man ska kunna dela up dem i 'raser' så att säga.
Låta de olika Alvstammarna vara nästan identiska i sätt att fira midvintersolståndet exempelviss.

Dvärgarnas kultur kretsar kring Vontar vilket gör den ännu kulturmässigt nästan identiskt. De faktum att de bor Underjord gör att de troligen inte ens firar midvintersolståndet utan ser det mer som en lustig grej de andra arterna coh raserna firar..


Bättre att dela upp hur de firar genom religionerna, vilket delvis redan gjort. Daak-kyrkan tex. De firar Daaks uppenbarelsedag den 23 dodekanda (23 december). Samoriska läran har Nyår den 1 januari. Vidare firar Jordmoderns kloster, Det vita klostret, Raunatron, Den gamla tron, Mhîmrätten, Allvetandets brödraskap, Navaredyrkan, Dibukkulten mfl. Runt jul/nyår.
Jeep Kulturer med andra ord. :gremlaugh: och tack vara religion boken har vi ledtrådar till HUR dessa kanske firas.

Med det menar jag att nästan hela jordens befolkning är upptagna med att fira sina religioner runt midvintersolståndet så det skulle inte finnas mycket plats för något annat firande.
Jag sa alldrig något om att fira sina RELIGIONER utan FIRA att det nu går emot LJUSARE tider. Midvintersolståndet ÄR årets mörkaste tid efter det så blir det ljusare och dagarna blir längre och nätterna kortare.
Det ÄR något att fira.
Och bara det faktum att dom firar det hindrar inte andra stora festivaler som skörefester och midsommar festivaler och andra roliga fester..
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Jag sa alldrig något om att fira sina RELIGIONER utan FIRA att det nu går emot LJUSARE tider. Midvintersolståndet ÄR årets mörkaste tid efter det så blir det ljusare och dagarna blir längre och nätterna kortare.
Det ÄR något att fira.
Och bara det faktum att dom firar det hindrar inte andra stora festivaler som skörefester och midsommar festivaler och andra roliga fester..
Sant, så sant. :gremsmile:
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Outnyttjad Äventyrs förslag

Traditionella fester ÄR en sällan utnyttjad start på ett äventyr de är även en sällan utnyttjad intrig till ett äventyr.

En traditionell fest är känd den tiden på året då festar man i detta område och vid många sådana fester SÅ är främlingar välkomna så länge de inte ställer till bråk.
Naturligt för en äventyare ÄR att vara hungrig coh äta mat tillagad på en öppen eld. Naturligt är därför även för en äventyare att ta varje chance till hemalagad mat om det bjuds.
Och vid en fest så bjuder folk :gremsmile:


Så är vad menar jag med Start på ett äventyr ?

Den klassiska gammal gubbe kommer in till en bar är ju känd.
Men det kan lika gärna vara en äldre man en främling som kommer in till bya festen och ser sig omkring efter dugliga bya bor.
Eller en äventyrare som vill ha hjälp.
Eller plötsligt just när du danser med Lisa-Maja byn vackraste flicka/pojke raglar en bloodig man in och bönar om hjälp.
Som den dugliga unga man/kvinna så ivrigt dumpar du Lisa-Maja och hämtar dina vänner ett äventyr äntligen..

Och vad menar jag med Intrig på ett äventyr ?

Kan tänka mig en grupp erfarna äventyare som just firar Midsommarsolståndet tillsammans med bybor som de käner äter och har skoj do en grupp Tiraker ledda av den Elaka magikern Greez-Lightning börjar plundra. Äventyrare till räddning ?
Eller äventyrna vacknar på morgonen före festen NÅGON har stuligt maten coh presenterna HJÄLP. Så iväg och hitta den lea tjuven..
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
De Maktah-dyrkande tirakerna borde ha en fest i stil med Midsommar, för att fira den mörkaste tiden på året, den tid då Maktah är som närmast sina barn.
Detta skulle självklart ledas av shamanen, och kulmen skulle vara ett stort suparlag och brottningmatcher till Maktahs ära.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
De Maktah-dyrkande tirakerna borde ha en fest i stil med Midsommar, för att fira den mörkaste tiden på året, den tid då Maktah är som närmast sina barn.
Det låter och är logiskt mörker gillar Tirakerna så festen under Midsommar solståndet är not ganska vild :gremlaugh: glädje lycka och supa.
Men Midsomarsolståndets festival borde nog vara LIKA stor då Mat är centralt i den tirakiska kulturen en tirak äter dubbelt så mycket som en människa en Trukh MER och en Gurd lika mycket. Under Sommaren är den period då mat är enklare att få tag i så sommar fest är även det viktigt.

MEN att Vinter mörkret förknippas med Makhta är logiskt och borde göra att deras midvinter fest blir en mäktig syn.


Detta skulle självklart ledas av shamanen, och kulmen skulle vara ett stort suparlag och brottningmatcher till Maktahs ära.
sporter och tävlingar borde vara normalt MEN så borde även dans och sång vara Tirakerna har en sång kultur om du tittar i boken.
Jag kan tänka mig körsånger ledda av shamanen som sjunger stilla vackra sånger till Makhtas ära.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
I nordliga länder går säkert firandet mycket ut på att äta ny-vinter-slaktade djur, speciellt de delar som inte går att salta eller på annat sätt bevara någon längre tid. Grishuvuden, dito fötter och andra delikatesser. Detta måste förstås sköljas ner med öl. I länder med mer human vinter där man kanske inte måste slakta så många djur just vid denna årstid kan firandet istället ha mer religiösa (och sansade) undertoner. Kanske något helgon har dött vintertid eller så samlas familjen för en årlig genomgång av affärerna (Cirefalier?)...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
I nordliga länder går säkert firandet mycket ut på att äta ny-vinter-slaktade djur, speciellt de delar som inte går att salta eller på annat sätt bevara någon längre tid. Grishuvuden, dito fötter och andra delikatesser. Detta måste förstås sköljas ner med öl.
Absolut vinterslakten var en viktig orsak till att dessa festivaler komtill även 'bäst före' datum på vissa lagrade matvaror. De viste att bäst att äta NU eller Alldrig..
Och Öl är det alldrig fel på..

I länder med mer human vinter där man kanske inte måste slakta så många djur just vid denna årstid kan firandet istället ha mer religiösa (och sansade) undertoner. Kanske något helgon har dött vintertid eller så samlas familjen för en årlig genomgång av affärerna (Cirefalier?)...
Låter klart logiskt och så var/är det även här samhällen i medelhavets och runt ekvatorn har en mera stilla sätt att fira Midvintersolståndet.
Självfallet finns undantag som Yule firandet som romarna hade det var PARTY PARTY PARTY... :tekopp:

Men jag kan tänka mig en stilla Cirfalisk festival där man tackar sina förfader och Cirza för de framgångar och hälsa huset har haft och ber om fortsatt framgång och hälsa.
Kanske en tid då traditionen säger att en ung man/kvinna ska meditera över sina vägval här i livet ska han bli smed/köpman/krigare eller bara en klant..
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Kanske en tid då traditionen säger att en ung man/kvinna ska meditera över sina vägval här i livet ska han bli smed/köpman/krigare eller bara en klant..
:gremwink: Det är oroväckande om man under emdiationer kommer fram till att man ska bli en klant... Men det är klart, det förekommer garanterat!
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
" I nordliga länder går säkert firandet mycket ut på att äta ny-vinter-slaktade djur, speciellt de delar som inte går att salta eller på annat sätt bevara någon längre tid. Grishuvuden, dito fötter och andra delikatesser. Detta måste förstås sköljas ner med öl. I länder med mer human vinter "

Du glömmer bort att enligt klimatzonerna i karthäftet till atlasboxen måste du upp till polartrakterna för att få vintrar med minusgrader :gremtongue:
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Midvinter Klantar på Mundana

Kanske en tid då traditionen säger att en ung man/kvinna ska meditera över sina vägval här i livet ska han bli smed/köpman/krigare eller bara en klant..
Det är oroväckande om man under emdiationer kommer fram till att man ska bli en klant... Men det är klart, det förekommer garanterat!
Fictlet
Modern kramade försiktigt sin yngsta dotter hennes hjärta sjöng i stolhet över sonen och de hopp de hade för hans framtid. Hon torkade bort några tårar. *Mamma varför gråter du" Frågade hennes sju åriga dotter.

Brevid hennes make och älskade broder klappade deras dotter på huvudet "Din mor är så stolt och glad över din bror att hon gråter av lycka ora dig inte"

Den lilla flickans ansikte såg ut som ett stort fråge tecken "Vad gör min bror i templet pappa" Frågade hon.

Fadern log "Han mediterar.. ungefär som att sova men man är vacken.!" förklarade han snappt för att hindra henne från att fråga vad meditera var. "För att få reda på vad han kommer att bli i framtiden"

Den lilla flickan funderade "Det låter jätte kul vad tror du Homer kommer att bli"

Från templet kunde ett högt ekande ljud höras "Dh'OOOO"
När Homer Simmons Cirfalien såg sitt öde..
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
hehe...

Från templet kunde ett högt ekande ljud höras "Dh'OOOO"
När Homer Simmons Cirfalien såg sitt öde..
om han är begåvad nog att kunna se sin framtida karriär borde han åtminstone bli en framstående klant.
 
Top