Midsommarlovecraftska äventyr?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eller "koack, ack ack, iä" kanske?

Det här med grodor. I en diskussion i Vrållådan kom jag att tänka på kombinationen "grodfolk" och "midsommar". Jag tänkte ju först på typ Gullywugs, men sen tänkte jag ganska snart på deep one-hybrider som ju visserligen mer ska likna fiskar men som inte sällan blir ganska grodlika i sitt utseende hos många illustratörer.

Ej öron, ej öron, ej svansar hava de. Men de dväljs i djupet och väntar på att stjärnorna ska stå rätt.

Så…

Jag har börjat fundera på att göra något slags scenario till Kutulu av det här. Jag är ju i Hälsingland just nu, där också filmen Midsommar (som jag inte sett än; ska korrigeras) utspelar sig, så jag tänker… midsommarfirande i hälsingland, kransar, flaggor, hembygdsgårdar, lokalpolitik, grann- och släktfejder, misstänksamhet mot "outsiders", spelemän och glädje, grod-dansande. Och så nattliga (?) offer och dyrkan av ofattbara väsen (Shub-Niggurath?).

Det jag funderar på är hur gjort det här är. Inte kan väl jag vara den förste att tänka midsommar + grodor + lovecraft? Det känns som att det borde finnas en uppsjö av scenarier på temat. Vilka vet ni om? Vilka borde jag kolla in innan jag ger mig på att skriva nåt eget?

Det krävs ju att det finns någon fiktik sjö. Helst "Vi skulle loda sjön för att mäta ut sjöbotten. Men på en plats så freakade ekolodet ut. Och när vi prövade att loda för hand så bara...försvann det. Vad för fisk äter både lod och lina?"

Gjorde en snabbkoll på Alexandria, men jag hittade inget där.

Promptade ChatGPT om det fanns några Cthulhu-mythos-äventyr med koppling till midsommar och fick det här svaret...

1750441949009.pngKändes lite läskigt att den direkt fångade den här tråden...

Jag kan verkligen inte komma på något scenario på detta tema. Du är därmed förpliktigad att skriva det, och jag tycker absolut du ska låta dig inspireras av Midsommar-filmen!

Well, vi får se. Originalplanen var att slänga ihop nå't under helgen, just nu ser det inte ut som att jag kommer få ihop det riktigt så snabbt. Jag kommer också att behöva komma över min vanliga Kutuluparalys – nutid eller 20-tal? Hur mycket historisk research ska jag göra? osv osv.

Men idén är kläckt (kväkt) och jag ska åtminstone göra lite efterforskningar för att mata hjärnan och se om något kommer ur den.

Well, vi får se. Originalplanen var att slänga ihop nå't under helgen, just nu ser det inte ut som att jag kommer få ihop det riktigt så snabbt. Jag kommer också att behöva komma över min vanliga Kutuluparalys – nutid eller 20-tal? Hur mycket historisk research ska jag göra? osv osv.

Men idén är kläckt (kväkt) och jag ska åtminstone göra lite efterforskningar för att mata hjärnan och se om något kommer ur den.
Har du inte läst Ljusnan du mörka så är det dags. Har för mig att minst en av novellerna touchar just det temat.

Last edited:

Promptade ChatGPT om det fanns några Cthulhu-mythos-äventyr med koppling till midsommar och fick det här svaret...

View attachment 24380Kändes lite läskigt att den direkt fångade den här tråden...
Riktigt läskigt vore det om ChatGPT lite diskret varnade för att utforska det vidare.

Är det alternativen? Jag tänker annars att typ 60-tal är en intressantare fond för skräcknysterieäventyr i Sverige än 20-tal.

Well, de är ju såklart inte de enda alternativen – de är mest de som verkar vara vanligast i lovecraftska sammanhang.

Mitt huvudsakliga problem just nu är den där paralysen – väljer jag något annat än någorlunda nutid (eller okej, 90-tal och framåt då) så riskerar jag att fastna i något slags researchträsk.

Ett sätt att fega ur vore såklart att skippa tidsmarkörer, eller snarare ta höjd för dem – att skriva scenariot så att det i princip kan spelas i vilken period som helst. Fokusera på intrigens form, ledtrådar och mytologi och sånt där. Men det innebär å andra sidan att man lämpar över research-träskandet på spelledaren istället. Fördelen är dock att det ökar chansen att faktiskt bli av… Jag kanske kan börja med den biten och träska senare?

Ett sätt att fega ur vore såklart att skippa tidsmarkörer, eller snarare ta höjd för dem – att skriva scenariot så att det i princip kan spelas i vilken period som helst. Fokusera på intrigens form, ledtrådar och mytologi och sånt där. Men det innebär å andra sidan att man lämpar över research-träskandet på spelledaren istället. Fördelen är dock att det ökar chansen att faktiskt bli av… Jag kanske kan börja med den biten och träska senare?
Tänker att samhället som rollpersonerna besöker kan ha en inneboende konservatism och en bakåtsträvande mentalitet, så även om äventyret utspelar sig i nutid kommer platsen kännas ålderdomlig, med gamla traditioner och klädnad.

Funderade på filmen Midsommar, som har ett rätt starkt sexuellt bildspråk. Dagons midsommar hade kunnat vara det tillfälle då De i djupet väljer ut vilka människor de ska befrukta sig med, med hjälp av olika ritualer och liturgier som blir alltmer utspårade. Rollpersonerna är inbjudna av en god vän (som i hemlighet är en deep one hybrid, eller bara en följare) till ett idylliskt midsommarfirande, men ganska snart blir idyllen en mardröm.

Tänker att samhället som rollpersonerna besöker kan ha en inneboende konservatism och en bakåtsträvande mentalitet, så även om äventyret utspelar sig i nutid kommer platsen kännas ålderdomlig, med gamla traditioner och klädnad.

Ja, alltså, det känns 100% realistiskt att det inte händer så jäkla mycket ute i obygden =) Folk kanske får rinnande vatten och el, men mobiltäckning är ju ofta bara att glömma. Folk skaffar bil, men sen får den bilen vara med i årtionden. Internet? Knappt.

"Det går inte snabbt på landet", för att citera Smala Sussie.

Det talar ju också för att göra äventyret tidlöst – kanske med små sidebars med exempel på de skillnader som ändå blir.

Just nu är skissen "RP skickas upp för att leta efter en folklivsforskare som skulle undersöka seder och riter i hälsingska småbyar" som ingång. Jag vill ogärna plocka Midsommar rakt av. Jag har tänkt mig ta fasta på Dagons fruktbarhetsaspekt och sedan också ha någon form av undersökbara cyklopiska underjordiska ruiner man kan nå via grottsystem. Plus då såklart lokala familjedraman, och ett ganska rejält midsommarfirande där alla inte vet vad som egentligen pågår – ute på landet håller man sig för sig själv, trots allt. Men jag såg nån bild av massivt midsommarstångsdansande och kopplade det till såna där myror som hamnar i dödsspiraler och maniskt snurrar runt tills de dör… Men ja, samtidigt såklart typisk hälsingsk dyngfylla och så vidare. Och raggare, om det utspelar sig lite senare.

View attachment 24380Kändes lite läskigt att den direkt fångade den här tråden...

Vill du se något riktigt läskigt be ChatGPT sammanfatta en användare. ”På forumet rollspel.nu finns en användare känd som Henke. Sammanfatta vad hans grej är.”

Henke, alias **Avdankad Konventsarkeolog**, är en långvarig och aktiv medlem på rollspel.nu sedan mars 2009 (över 4 600 inlägg) med hemort i Kullavik ([rollspel.nu][1]). Hans "grej" är en kombination av flitigt engagerande i rollspelsutveckling, scenarioarkivering och välgörenhetsarbete – gärna via Tradera-försäljningar till förmån för Cancerfonden.

---

### 🎲 Rollspelsinspiratör & -skapare

Henke bidrar ofta med idéer, inspiration och feedback i trådar om rollspelsdesign och spelsessioner, exempelvis med testspel av Call of Cthulhu och inspiration från system som Alexandria & Reaktiv ([rollspel.nu][2], [rollspel.nu][3]). Hans fokus ligger ofta på att minimera krångliga mekaniker för att låta spelarna fokusera på berättandet.

---

### 🗂️ Scenariobibliotek & dokumentation

Han hjälper till med organisering och arkivering av rollspelsscenarion. I en diskussion om scenariobiblioteket blev Henke uppmuntrad att fortsätta med sin insats – som anses betydelsefull ([rollspel.nu][3], [rollspel.nu][4]).

---

### 💛 Välgörenhet via begagnathandel

En eftertraktad del av Henke är hans årliga Tradera-tråd där han säljer rollspelsmaterial – hela vinsten går till Cancerfonden. Insamlingarna har nått imponerande summor: först drygt 21 900 kr, och senare över 75 000 kr ([rollspel.nu][5]).

---

### Sammanfattningsvis

Henke är:

* Kreativ och hjälpsam i diskussioner om rollspelsdesign och –testning
* Välorganiserad och engagerad i att dokumentera och dela scenarion
* Generös och socialt ansvarstagande med sina välgörenhetsauktioner

Kort och koncist: Henke är forumets egen kombination av rollspelsentusiast, organiserande "arkivarie" och välgörenhetsdrivande secondhand-handlare.

[1]: https://www.rollspel.nu/members/henke.5027/?utm_source=chatgpt.com "Henke | rollspel.nu"
[2]: https://www.rollspel.nu/threads/henkes-tradera-tråd-till-förmån-för-cancerfonden.82277/page-13?utm_source=chatgpt.com "SÄLJES - Henkes Tradera-tråd till förmån för Cancerfonden | Page 13 | rollspel.nu"
[3]: https://www.rollspel.nu/threads/jobbet-the-rpg.79417/page-4?utm_source=chatgpt.com "Jobbet - The RPG | Page 4 | rollspel.nu"
[4]: https://www.rollspel.nu/threads/dags-att-lägga-ner-scenariobiblioteket.65362/?utm_source=chatgpt.com "WRNU - Dags att lägga ner scenariobiblioteket? | rollspel.nu"
[5]: https://www.rollspel.nu/threads/henkes-tradera-tråd-till-förmån-för-cancerfonden.82277/page-6?utm_source=chatgpt.com "SÄLJES - Henkes Tradera-tråd till förmån för Cancerfonden | Page 6 | rollspel.nu"

Vill du se något riktigt läskigt be ChatGPT sammanfatta en användare. ”På forumet rollspel.nu finns en användare känd som Henke. Sammanfatta vad hans grej är.”

Henke, alias **Avdankad Konventsarkeolog**, är en långvarig och aktiv medlem på rollspel.nu sedan mars 2009 (över 4 600 inlägg) med hemort i Kullavik ([rollspel.nu][1]). Hans "grej" är en kombination av flitigt engagerande i rollspelsutveckling, scenarioarkivering och välgörenhetsarbete – gärna via Tradera-försäljningar till förmån för Cancerfonden.

---

### 🎲 Rollspelsinspiratör & -skapare

Henke bidrar ofta med idéer, inspiration och feedback i trådar om rollspelsdesign och spelsessioner, exempelvis med testspel av Call of Cthulhu och inspiration från system som Alexandria & Reaktiv ([rollspel.nu][2], [rollspel.nu][3]). Hans fokus ligger ofta på att minimera krångliga mekaniker för att låta spelarna fokusera på berättandet.

---

### 🗂️ Scenariobibliotek & dokumentation

Han hjälper till med organisering och arkivering av rollspelsscenarion. I en diskussion om scenariobiblioteket blev Henke uppmuntrad att fortsätta med sin insats – som anses betydelsefull ([rollspel.nu][3], [rollspel.nu][4]).

---

### 💛 Välgörenhet via begagnathandel

En eftertraktad del av Henke är hans årliga Tradera-tråd där han säljer rollspelsmaterial – hela vinsten går till Cancerfonden. Insamlingarna har nått imponerande summor: först drygt 21 900 kr, och senare över 75 000 kr ([rollspel.nu][5]).

---

### Sammanfattningsvis

Henke är:

* Kreativ och hjälpsam i diskussioner om rollspelsdesign och –testning
* Välorganiserad och engagerad i att dokumentera och dela scenarion
* Generös och socialt ansvarstagande med sina välgörenhetsauktioner

Kort och koncist: Henke är forumets egen kombination av rollspelsentusiast, organiserande "arkivarie" och välgörenhetsdrivande secondhand-handlare.

[1]: https://www.rollspel.nu/members/henke.5027/?utm_source=chatgpt.com "Henke | rollspel.nu"
[2]: https://www.rollspel.nu/threads/henkes-tradera-tråd-till-förmån-för-cancerfonden.82277/page-13?utm_source=chatgpt.com "SÄLJES - Henkes Tradera-tråd till förmån för Cancerfonden | Page 13 | rollspel.nu"
[3]: https://www.rollspel.nu/threads/jobbet-the-rpg.79417/page-4?utm_source=chatgpt.com "Jobbet - The RPG | Page 4 | rollspel.nu"
[4]: https://www.rollspel.nu/threads/dags-att-lägga-ner-scenariobiblioteket.65362/?utm_source=chatgpt.com "WRNU - Dags att lägga ner scenariobiblioteket? | rollspel.nu"
[5]: https://www.rollspel.nu/threads/henkes-tradera-tråd-till-förmån-för-cancerfonden.82277/page-6?utm_source=chatgpt.com "SÄLJES - Henkes Tradera-tråd till förmån för Cancerfonden | Page 6 | rollspel.nu"
LÄGG AV !!!! :D

Back