Nekromanti [Midgård-spelande] Vad gör man?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Jag har alltid varit ganska förjust i Sagan om Ringen, men har aldrig spelat i Midgård. Jag hade så klart SoR + en massa moduler som Äventyrspel gav ut (MERP överästtningar alltså), men det kändes som att äventyren och spelet var som vilket spel som helst. Jag fick helt enkelt inga Tolkien-vibbar av det. Nu finns det en massa andra spel som jag tror gör det här bättre (The One Ring, Burning Wheel m.fl) när det gäller att fånga Midgård i speltermer och regler, men jag är fortfarande inte helt med på vad rollpersonerna ska göra.

Jag förstår att det finns massor av monster, ruiner och onda typer att bekämpa, men hur går man tillväga för att det ska kännas som Midgård och inte Ereb Altor eller Forgotten Realms?

Några som har spelat The One Ring? Vad gjorde ni? Några som körde maffiga MERP-kampanjer när det begav sig? Blev det Tolkienskt av det, och isf, hur blev det det?
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Jag spelade både mycket Drakar och Demoner och mycket Sagan om Ringen, back in the day,
och jag tyckte det var väldigt stor skillnad i känslan.
Mer äventyrare dödar monster i DoD, och mer alvpatrull nedgör orchpack i SoR,
men det går säkerligen att få in mer av den episka domedagskänslan, vilket jag hoppas nya spel lyckas med.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Jag spelledde ett uppdrag för några år sedan med gamla MERP, var ett oneshot men en misstänksam och tursam hobbit började misstänka att en av de människor som bosatt sig i Fylke var ett av Saurons språkrör.
Var rätt kul men MERP är kanske lite för dödligt för att vara anpassat till episka tolkien-storys, hoben blir omedelbart dödad då han konfronterade mannen i huset.

Så skulle säga att man kan göra i stort sett samma saker som i DoD men man spelar som en del av en fraktion istället för äventyrare på monsterjakt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
bozar said:
Så skulle säga att man kan göra i stort sett samma saker som i DoD men man spelar som en del av en fraktion istället för äventyrare på monsterjakt.
Kampen mot skuggan? RP är alltid hjältar? Sådana där själuppoffrande typer som Frodo, Aragorn och, ja, alla de goda?

Jag tror att du har rätt. En slags hjältedeterminism, där det är meningen att protagonisterna drivs av osjälviskhet, tillit och vänskap.

Ondska i SoR är avsaknad av godhet. Protagonisterna måste representera godheten.

Kan det vara så?
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Där har du väl själva kärnan med TOR. Godheten hos RP.Det finns ju heller inget alternativ att spela något annat än just hjältar (äventyrare från början, som sedan tar steg mot hjältestatus).

Andra viktiga saker i TOR är ju gruppen, äventyrargänget, och kampen mot skuggan. Just det sista tycker jag fungerar bra genom reglerna, med hope-poäng och shadow-poäng, som gradvis kan leda till något som kanske skulle kunna liknas vid Boromirs galenskap/förtvivlan när han försöker ta ringen från Frodo.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Börnmo said:
Där har du väl själva kärnan med TOR. Godheten hos RP.Det finns ju heller inget alternativ att spela något annat än just hjältar (äventyrare från början, som sedan tar steg mot hjältestatus).

Andra viktiga saker i TOR är ju gruppen, äventyrargänget, och kampen mot skuggan. Just det sista tycker jag fungerar bra genom reglerna, med hope-poäng och shadow-poäng, som gradvis kan leda till något som kanske skulle kunna liknas vid Boromirs galenskap/förtvivlan när han försöker ta ringen från Frodo.
Det låter väldigt bra. Jag måste kolla upp det här spelet!
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Måns said:
Jag tror att du har rätt. En slags hjältedeterminism, där det är meningen att protagonisterna drivs av osjälviskhet, tillit och vänskap.

Ondska i SoR är avsaknad av godhet. Protagonisterna måste representera godheten.

Kan det vara så?
Ja SOR är rätt svart-vitt, finns inga riktiga grånyanser för när det kommer till kritan ställer sig alla på någon av sidorna. Skulle väl i teorin vara möjligt att spela orcher också men då blir det kanske inte rätt känsla av Tolkiens värld utan mer "jag hjälper dig tills att jag kan hugga dig i ryggen och ta ditt guld"-Burning Wheel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
bozar said:
Ja SOR är rätt svart-vitt, finns inga riktiga grånyanser för när det kommer till kritan ställer sig alla på någon av sidorna. Skulle väl i teorin vara möjligt att spela orcher också men då blir det kanske inte rätt känsla av Tolkiens värld utan mer "jag hjälper dig tills att jag kan hugga dig i ryggen och ta ditt guld"-Burning Wheel.
Det slog mig att jag faktiskt har upplevt ganska Tolkienska äventyr - i Mouse Guard!

Det är samma ingredienser, iaf om man som vi använde vesslorna som typ orcher.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Det är helt klart värt att kolla upp, tom att inhandla. När framtida expansioner kommer, bland annat den om Rivendell och dunedain, samt kommande kampanj som utspelas i Mirkwood , tror jag spelet kommer att vara ännu bättre.

Ett varningens finger: mitt exemplar har en urusel bindning, och efter två gångers genomläsning, samt en del bläddrande (vi har spelat tre gånger), så är mer än tio av sidorna helt lösa... Mycket tråkigt. :gremcry:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Sagan om the Enemy Within?

Har MERP, eller annat LotR-spel, någon maffig tillhörande kampanj, i stil med Enemy Within till Warhammer Fantasy Roleplay eller Svavelvintersviten till Drakar och Demoner?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Jag håller med om det ni skrivit om det svart-vita. Det finns gråskalor, men de handlar mest om svagheter hos karaktärer som till slut faller, eller upprättar sig. Så moraliska val och frestelser - hjältarna är goda men måste uppvisa karaktärstyrka för att hålla sig kvar på den goda sidan.

Sedan tycker jag att vildmarks/lägerkänslan är viktig. Det har alltid varit mycket patrull, prioritering, smyga genom ljung och buskar när vi spelat MERP
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Det har jag spelat i ett år nu ungefär. Jag spelar det egentligen endast av en anledning, miljöerna.

Så underbart att rida omkring i världen, käka en bit på Weathertop, eller för den skull stå på en kulle i Shire och beundra kullarna och åarna...
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Anders Blixt skrev ett par rätt bra artiklar kring detta i några Sinkaduser vill jag minnas...
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Måns said:
Det låter väldigt bra. Jag måste kolla upp det här spelet!
TOR är ditt spel, utan tvekan.

Spana in "Tales from Wilderland också om du kan. Där finns sju äventyr som kan köras som en (ganska) episk kampanj eller spelas mer eller mindre fristående. De är av ganska varierande kvalitet och några av dem är löjligt rälsade (SL: "Ni kommer till en skum glänta. Ni slår läger". Spelare: "Öh ... alltså, kan vi inte leta en timme till efter en som inte är skum". SL: "Nej, ni ska bli anfallna av spindlar här i natt, och om ni går vidare så blir det inget äventyr ikväll. Hur gör ni?") men jag tycker att de har lyckats bra med att få in en Tolkien-Midgård känsla i dem. Inte bara det, de blandar Bilbo-känsla (lite lekfullare, lite barnsligare) och Sagan om Ringen stil (mörkt, episkt) på ett intressant sätt och får det att funka.

Även om jag personligen nog skulle göra om ganska mycket i det här äventyret så tycker jag att det är fullt av intressanta idéer.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Re: Sagan om the Enemy Within?

Har MERP, eller annat LotR-spel, någon maffig tillhörande kampanj, i stil med Enemy Within till Warhammer Fantasy Roleplay eller Svavelvintersviten till Drakar och Demoner?
Det släpptes en till kampanj utöver Kinstrife, Palantir Quest, till MERP2ed(och LotR Adventure Game). Fjärde Åldern och rollpersonerna skyndar från Gondor upp till Forochel för att hitta palantiren som gick till botten där. Hur maffig och episk den är vet jag inte. Men konceptet låter intressant.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Skarpskytten said:
Spana in "Tales from WilderlandW också om du kan. Där finns sju äventyr som kan köra som en (ganska) episk kampanj eller spelas mer eller mindre fristående. De är av ganska varierande kvalitet och några av dem är löjligt rälsade ... anfallna av spindlar här i natt,... blandar Bilbo-känsla (lite lekfullare, lite barnsligare) och Sagan om Ringen stil (mörkt, episkt) på ett intressant sätt och får det att funka.
Just det här med Bilbo-känslan är ju riktigt trevligt, men som du skriver så är det otroligt rälsat emellanåt. Det finns en riktigt stor potential i kampanjen, men jag tror det krävs en mycket stor och vass sax, och en hel del lim kombinerat med egen kreativitet för att göra det till någonting verkligt underhållande. "Huvudskurken" har potential, och kan man sedan slänga ut saker plockade direkt från Bilbo, spindelöverfallet, förtrollade floden osv, och göra det mer originellt så kan det verkligen blir strålande.
 
Top