Nekromanti Midgård i Saga

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Stopp!

Jag säger direkt att nej, jag vill inte ha Tolkiens orcher i Sagas spelvärld. Men jag vill ha Sagas spelsystem, i Midgård.

Har påbörjat en kampanj som utspelar sig i Midgård och eftersom jag är en kratta på att lära mig regelsystem gick jag och köpte Saga i hopp om att det skulle vara ett lagom tungrott system för att göra alla inblandade spelare nöjda - de som drar åt friformshållet såväl de som drar åt tärningsbowling. (faktiskt det första rollspel jag köpt sen Eon sommaren 2000).

I alla fall. Att ha ett regelsystem att falla tillbaka på kommer göra det lättare för mig som spelledare under spelets gång, men det kommer också bli problem eftersom Saga inte är Sagan om Ringen. Magisystemet är väldigt episkt i Saga och vanliga spells kan kännas som såna Gandalf var legendariskt för, jag saknar värden för orcher, alver och halvlängdsmänniskor som spelledarpersoner såväl som karaktärer och vissa koncept som är knutna till Saga är inte helt strömlinjeformade med Midgård, bland annat Gåvan.

Vilka tips har ni att ge i detta anpassande? Och skulle någon kunna tänka sig tipsa om lämpliga stats på en orch, så vore det väldigt välkommet!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tja, kanske ska fixa regler för andra raser som rollpersoner...

Hursomhelst, lite (kanske inte så genomtänkt) snabbfix:

när det gäller alver och dvärgar kan man ge dom mer Bakgrundspoäng än människor (de har ju sannolikt mer erfarenheter i bagaget), och köra på samma som för männskor för hoberna.

Orcher som spelledarpersoner? I Midgård?

Övriga stats:
Alver får max i Gåvan. +2 på Sinnen och +2 på Motorik.
Dvärgar får +1 i Styrka och +1 på Sinnen.
Hober får -2 i styrka, +2 i Motorik, +1 Sinnen.
Orcher (modell större) får +1 i Styrka.

När det gäller orcher som "monster" (med regler för varelser) kan man använda statsen för illvättar för små orcher/vättar, och stentroll för Uruk Hai. En vanlig orch kan ha:

9 KP
Förflyttning: 10
Attack närstrid: 8
Attack avstånd: 7
Försvar: 7
Närvaro/Magiskt försvar: 5



Magin är knepigare, har nog inte sett något magisystem som känns helt "Tolkien"... Gandalf slänger ju inte direkt nåra fireballs... Skulle nog köra som i gamla Pendragon, där all magi var regellös, och enbart sköttes av spelledaren. Mäktiga spelledarpersoner (som Istari och Noldor) kan använda magi, men inte rollpersonerna.. bara använda magiska föremål, som svärd, palantirer och sånt... eventuellt kan man ha nån form av enklare improviserad magi, som påverkar saker på ett mer indirekt sätt...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Magin är knepigare, har nog inte sett något magisystem som känns helt "Tolkien"... Gandalf slänger ju inte direkt nåra fireballs... Skulle nog köra som i gamla Pendragon, där all magi var regellös, och enbart sköttes av spelledaren. Mäktiga spelledarpersoner (som Istari och Noldor) kan använda magi, men inte rollpersonerna..
Eldbollar är en sak; det handlar mer om stil än om förekomsten av magi. Däremot är det tämligen klarlagt, enligt min ringa åsikt, att magi knappast är begränsat till mäktiga spelledarpersoner. Vi har ju Gandalfs lilla citat utanför Morias portar:

en gammal gnetig gubbe said:
-- En gång i tiden kände jag varje trollformel på alla de språk, alvers, människors och orchers, vilka kunde användas för ett sådant här tillfälle. Jag kan fortfarande utan större ansträngning påminna mig tio tjog av dem. Det bör räcka med några prov ur högen, skulle jag tro, så jag slipper pressa Gimli på de hemliga dvärgformler, som aldrig lärs ut till någon varelse.
Läser man det där som fan läser bibeln så kan man läsa ut att alla raser inklusive orcher kan besvärjelser som öppnar dörrar och det finns minst 200 av dem!

Så magi är nog mer förekommande än så, men det är inte AD&D-fireballs vi talar om. Det är inte så mycket konstigare än att magi i en dussinmanga bara är olika eldbollar, i större eller mindre storlekar. Det är olika stilar, men magi finns det.

Sen har vi det där med mäktiga SLPs... jag skulle bli jefligt frustrerad om jag som ynkans skethobbit plötsligt fick sällskap med en klase askoola dunedain, alver, dvärgar, gondorier och istari som spelledarpersoner. För sjutton, jag är kobold! Jag vill spela de där askoola dunedain, alver, dvärgar, gondorier och till och med istari! Det är ju råfett att kuta genom hela Rohan på tre dygn och jaga orker!

Kör man med ett helt vanligt "banka gobbos och dyrka dörrar"-regelsystem (typ Saga) så skulle jag vilja lägga till en sak: ett system för Skuggan som frestar och fördärvar, så att ondska blir mer personligt än en klase stats på uruker och nazgûl.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Skuggregler låter bra, har du några spontana tankar på hur sånt skulle kunna funka i Saga?

Själv tycker jag att själva grejen med Tolkien är hur vanliga enkla personer UTAN superkrafter visar sig vara de med störst mod.. att det är de som fäller avgörandet. Inte de sju (?) istari, inte nån av de tre alvfurstarna med ringar, inte dunedain. Ringen är en hyllning till de som riskerar sina liv mot alla odds.

Sen har vi det där Gandalf-citatet: Pratar han inte snarare om en fjärran tid, med bortglömda kunskaper? I slutet på tredje åldern verkar ju det mest vara Trollkarlar/Maia, Dunedain och alver som håller på med magi i alla fall.. + bad guys.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Kör man med ett helt vanligt "banka gobbos och dyrka dörrar"-regelsystem (typ Saga) så skulle jag vilja lägga till en sak: ett system för Skuggan som frestar och fördärvar, så att ondska blir mer personligt än en klase stats på uruker och nazgûl.
Bra idé! Om man inte vill hitta på nån sådan regel själv så kan man ju alltid sno (+ eventuellt modda) motsvarande bit ur valfritt Star Wars-spel.

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skuggregler låter bra, har du några spontana tankar på hur sånt skulle kunna funka i Saga?
Så här spontant har jag förstås inga skuggregler och definitivt inte för Saga (så mycket har jag inte läst in mig på systemet), men något liknande Mörka sidan i Star Wars d6 eller Corruption i Deciphers Lord of the Rings-rollspel är väl vad jag har i tankarna. Jag byggde ett sådant system som en central del av Fimbulvinter också.

Principen där är ett värde som vi kan kalla för Fördärv. Ju högre värdet är desto mer fördärvad är man. Fördärv får man genom att utföra fördärvliga handlingar, samt till viss del att befinna sig på fördärvade platser (Dol Guldur, texempel, eller Morguldalen) eller under fördärvligt inflytande (Ringen).

I Fimbulvinter definieras fördärvliga handlingar som ökade fiendskapen i världen. Värden, inklusive Fördärv, kan ökas genom förbättringsslag i slutet på spelmötet (markera värdet, slå mot värdet vid slutet på spelmötet, är slaget högre än värdet så ökas värdet med 1T6, ta bort markeringen), förbättringsslag direkt (som ovan fast direkt och utan markeringar), och ökning direkt (öka värdet med 1T6 rätt av nu). Den mildare formen var förbättringskryss, och det kunde man få för mild personlig fiendskap. Den allvarligaste formen var ökning direkt, och det kunde man få för löftesbrott. Tanken var att eftersom kungamakten var svag så var det enbart löften, eder och trohet som höll samman samhället. Allting som sabbar det leder till mer fiendskap i världen, vilket för världen närmare Fimbulvinterns slut och Världsbranden.

Anyway, ju mer Fördärv man fick desto mer uppenbar blev fördärvet, tills det så småningom gick över 100 (procentskala) och personen blev en vreda. En "vreda" var en slags vålnad såsom jag har en känsla av att Tolkien menade att "wraith" betydde; dvs härlett ur dess språkliga rötter och besläktat med "vrede" och "vrida", något som är förvridet och vredgat. Samtidigt blev man också fokus för mer fördärv, fast det var mer en riktlinje för spelledaren.

Frestelsen består givetvis i att man kan strunta i moraliska regler och göra som man vill. Faran var att man aldrig kunde lita på det, eftersom det var en klase slump inblandat.

Själv tycker jag att själva grejen med Tolkien är hur vanliga enkla personer UTAN superkrafter visar sig vara de med störst mod.. att det är de som fäller avgörandet.
Visst är det, men det är inte enda grejen med Tolkien.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har ett förslag med skuggrejen, regeltekniskt.

Man har en skala, typ -10 till +10.

För varje steg under 0 (noll) så får karaktären +1 på alla sina färdighetsnivåer och varje steg över 0 (noll) så för personen ett automagiskt lyckats färdighetsresultat per speltillfälle.

Sen är det nog svårare att få + på stapeln och lättare att frestas av skuggan och på det sättet få minus på stapeln.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Gandalfcitatet ja... fast å andra sidan så sägs det om hobbitarna att de har förmågan att försvinna spårlöst och röra sig näst intill ljudlöst - vad är det som säger att det inte är magi? Egentligen?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag skulle ge de andra folkslagen dessa stats:

Alver: Gåvan +4 (Det garanterar dem ett minimum på 5 i Gåvan och det gör att de kan vara magiker).

Dvärgar: Styrka +1

Hober: -

Orcher: Styrka +1 och Intelligens -1 (lite lägre i Intelligens då de härstammar från en kultur som saknar boklig och skriftlig tradition).

Jag är lite mer blygsam än Tomas men det är ju en smaksak. :gremcool:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
lite som sanityreglerna i CoC med andra ord?
Det där går i alla fall att lätt modda till Saga.. bra!

/T
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gandalfcitatet ja... fast å andra sidan så sägs det om hobbitarna att de har förmågan att försvinna spårlöst och röra sig näst intill ljudlöst - vad är det som säger att det inte är magi? Egentligen?
Gubben Tolkiens eget förord. :gremgrin:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nej, inte mer än att de är små, har mjuka stora fötter och bra på att smyga och gömma sig. En överlevnadsstrategi, som kommit med evolutionen. Typ.
 

Pixie_UBBT

Veteran
Joined
21 Dec 2002
Messages
87
Location
Stockholm
Det där tycker jag låter spännande, fast man kanske ska köra med skalan -10 till 10. Sen är frågan vad som ska hända med rollpersonen då man befinner sig på olika ställen på skalan.

Att man får +1 för varje steg på skalan blir för mycket, man kanske kan få +1 för var 2:a eller 3:e steg på skalan, och bara för vissa, lämpliga egenskaper? Det skulle kunna gälla åt båda håll ju "längre från" 0 man kommer, så -4 ger samma "bonus" som +4?

Man kanske kan göra en tabell som beskriver vad som händer med karaktären då man befinner sig på olika nivåer på skalan? Vid -9 eller -10 så är man så bortom ond att man inte kan spela figuren längre, och vid +9 eller +10 så säger det "poff" och så blir man med Rama :gremwink:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Gemini-rollspelet hade en graderingsskala på ondhet och godhet. Kanske man kan använda den?

Den funkade ungefär som du beskrev men med några andra fräsiga grejer. (Alla magiker var tvingade att vara onda när spelet började till exempel men det hörde mycket till den värld som finns i Gemini).
 
Top