Microscope för att bygga kampanjvärlden

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,150
Vilken är er erfarenhet av att använda Microscope RPG för att bygga en kampanjvärld som är hyfsat kompatibel med ett specifikt rollspel? Jag har tänkt mig att använda Fantasy AGE 2nd Edition för en kommande kampanj. Även om det inte finns någon inbyggd setting i FAGE så finns det mycket som är implicit inbyggt i reglerna. Landar Microscope-passet till exempel i att magin försvunnit ur världen blir en stor del av reglerna (och en klass) meningslösa. En hel del går att styra med paletten, men jag vill inte vara alltför hårdhänt heller. Hur har ni andra löst det?

Tillägg: Jag är även intresserad av åsikter- och allmänna diskussioner om Microscope.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Vi har använt det till subsektorer i 40k med god effekt. Regeln är bara, ”Inget får ändra något viktigt med settingen”.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,150
Bygger inte Microscope på att man redan har ett ganska förutbestämt mål? Om man vill ha det till procedurell generering är det kanske ett hinder.
Jo, man skulle nog kunna sätta det bortre "bokstödet" till att stämma överens med det valda spelsystemet i stort, och då får inte det man skapar direkt motsäga det.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Jag tror det finns en expansion till Microscope som ändrar vissa regler för att skapa en setting lättare. Men det är ganska små ändringar om jag kommer ihåg rätt.
 
Top