Nekromanti Micro Management

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ett par kompisar fick en idé till ett rollspel, löst knutet till Paranoia, som jag har tagit mig friheten att spåna vidare på.

Spelarna spelar en process i en gigantisk Dator vars enda uppgift är att hålla medborgarna i Alfa-komplexet glada och lyckliga. Problemet är att "livet" i Alpha Complex Mainframe (ACM) inte är särskilt lätt. Det finns andra processer som har andra idéer om vad "glad" och "lycklig" betyder. Det finns en massa användare som vill ha tillgång till information och som definierar om "glad" och "lycklig" hela tiden. Dessutom finns det kommunistmutantförrädare som försöker hacka systemet hela tiden.

I princip tänker jag mig att grunden är Paranoia fast utan attribut (dvs slå en d20 under ett värde). Ens process arbetar för att uppnå vissa mål inom processens superklass och behörighetsgrupp, men andra processer (och även användare) försöker hela tiden motarbeta en.

Så, för att göra en lång historia kort så slänger jag in en liten ordlista i äkta White Wolf-stil, fast den här gäller mest speltermer.

<table border="0"><tr><td>Gammal välkänd term</td><td>Ny term i Micro Management</td></tr><tr><td>Spelledare</td><td>Kernel</td></tr><tr><td>Spelare</td><td>Användare</td></tr><tr><td>Rollformulär</td><td>Gränssnitt</td></tr><tr><td>Rollperson</td><td>Process</td></tr><tr><td>Färdigheter</td><td>Subrutiner</td></tr><tr><td>Färdighetsvärde</td><td>Prioritet</td></tr><tr><td>Slå för färdighet</td><td>Anropa subrutin</td></tr><tr><td>Tjänstegrupp (vad man gör i Paranoias samhälle)</td><td>Superklass</td></tr><tr><td>Hemlig organisation (ens hemliga "klan" i Paranoia)</td><td>Behörighetsgrupp</td></tr><tr><td>Säkerhetsklarering</td><td>Behörighetsnivå</td></tr><tr><td>Bedövad</td><td>Laggad</td></tr><tr><td>Skadad </td><td>Korrupt data</td></tr><tr><td>Utslagen</td><td>Korrupt kod</td></tr><tr><td>Dödad</td><td>Terminerad process</td></tr><tr><td>Förångad</td><td>Diskaccessfel</td></tr><tr><td>Fummel</td><td>Core-dump</td></tr><tr><td>Perfekt slag</td><td>Optimerad kod</td></tr><tr><td>Förräderipoäng</td><td>Programkörningsfel</td></tr><tr><td>Krediter</td><td>Ticks (systemtid)</td></tr></table>

Så, vad tycks? Är idén knasig nog att bli verklighet?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
..så, dina kompisar + du ska alltså göra ett rollspel där man är ett datorprogram i en stor dator?

datorprogram har inte känslor och får inte bestämma själva vad de vill göra.. och sen har jag för mig att desto längre ifrån verkligheten ni kommer desto svårare blir det att få en stämning.. och att spela ett viljelöst datorprogram i en stor dator som tar hand om en rätt trist uppgift är ganska utanför vad vi gör varje dag..

och varför ska kommunister vara förrädare hela tiden? det tycker jag är lite väl hårt. jag känner massa halvkommunister och hittills har ingen av dem förråt mig. och att hacka den där stora datorn som aktivt försöker göra folk glada verkar faktiskt vara en tjänst, inte nått taskigt precis!

och sen har du sånnadär äckliga it-uttryck.. superklass? yieack!!

för övrigt verkar det faktiskt väldigt kul.. =)

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"datorprogram har inte känslor och får inte bestämma själva vad de vill göra.."

Starta valfri Windows-applikation.

"och sen har jag för mig att desto längre ifrån verkligheten ni kommer desto svårare blir det att få en stämning.."

Se filmen Tron.

"och att spela ett viljelöst datorprogram i en stor dator som tar hand om en rätt trist uppgift är ganska utanför vad vi gör varje dag.."

Läs Paranoia.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
heh...Jag gillar det, verkar kunna bli något utöver det vanliga...

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
detdär gav juh verkligen svar på mina frågor.. jävlar vad korthuggen du verkar vara då!

är du arg på mig eller??

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"detdär gav juh verkligen svar på mina frågor.. jävlar vad korthuggen du verkar vara då! är du arg på mig eller??"

Nepp. Men hade du spelat Paranoia, sett Tron eller använt Windows så hade du omedelbart förstått vad jag menade.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Kort summerat: Det låter jävligt roligt, men jag tror nog att det skulle få en ganska begränsad publik; "datanördar" (jag själv inräknad) skulle antagligen ladda ner två kopior och göra backup på en tredje.

Dock tror jag mer på Pratchett-spelet, som nämnts i en annan tråd; minst lika sjukt och en bredare publik. Och, ja - jag skulle, som sagt - köpa det av dig om det var bra!

//MiDNiGHT. - gillar Pratchett. Smått.

 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,907
"Spelarna spelar en process i en gigantisk Dator vars enda uppgift är att hålla medborgarna i Alfa-komplexet glada och lyckliga. Problemet är att "livet" i Alpha Complex Mainframe (ACM) inte är särskilt lätt. Det finns andra processer som har andra idéer om vad "glad" och "lycklig" betyder. Det finns en massa användare som vill ha tillgång till information och som definierar om "glad" och "lycklig" hela tiden. Dessutom finns det kommunistmutantförrädare som försöker hacka systemet hela tiden."

Är jag helt fel ute om jag känner igen det här från Matrix? Jag tycker att det låter bra, verkar spännande och nytänkande. Tyvärr är jag för korkad för sådanan här avancerade senarion ;)

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är jag helt fel ute om jag känner igen det här från Matrix?"

Japp. Medborgarna i Alfa-komplexet lever inte inne i Datorn ACM. De lever ute i verkligheten. Det är Datorns uppgift att hålla medborgarna lyckliga, inte att suga energi från dem.

Fast det är klart, bröderna Wachowski kanske snodde en massa inspiration från Paranoia också... /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jodå !!

Det låter ju tillräckligt knasigt för att de ska funka... Så det är väll bara tt köra igång !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"ska det bli ett enkelt system? Eller ska det krånglas till i sann eon-anda?"

Förmodligen blir det en förenklad Paranoia 2nd Ed (dvs jag kommer få jobba rätt rejält för att förenkla det - Paranoia är redan snorenkelt).

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top