Nekromanti Mice and Mystics eller liknande?

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag letar efter ett "rollspeligt" brädspel där man samarbetar som jag skulle kunna spela med barnen. Äldsta fyller sju snart. Han klarar av Drakborgen än så länge men skulle vilja testa lite mer med samarbete. Det jag har hittat är Mice And Mystics, är det någon som har erfarenhet av det? Går det bra att översätta det direkt i spel med barnen? Finns det andra liknande spel som någon kan tipsa om?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Jag har kört Mice and Mystics med grabben hemma sen han var ungefär 7 (han fyller 9 i maj) och det har gått bra. Man får hjälpa till med formalian en del i vilka handlingar man skall och kan göra i en runda och påminna lite om att använda förmågor och föremål som man har tillgång till. Det är dock samma sak varje runda och kör man samma karaktär lär man sig vilka tärningar man skall slå och handgreppen är inte särskilt knepiga.

Det mest bökiga är att ad hoc översätta från engelska till svenska i stämningstexterna. Skulle jag varit mer ambitiös i mitt Mice and Mystics spelande hade jag förberett översättningar av alla stämningstexter i det scenario som vi skall spela.

Vi har spelat ganska sporadiskt skall erkännas men jag har spelat mängder med brädspel genom åren och även sådana som i grund och botten är samma sorts hexcrawl grottröj som Mice and Mystics är (typ Descent eller Imperial Assault) och jag tycker faktiskt att det står sig ganska bra även mot de mer regeltunga spelen i samma genre!

Ytterligare ett tips är att du som vuxen tar på dig rollen att administrera saker som kort, räkna upp ostar (ja, ostar!) och liknande spel-administration. Iaf. tills dina barn börjar bli lite varma i kläderna...

Cog.
 
Top