Kan någon tala om vad Metropolis är för film egentligen? Är den sevärd (=värd att leta rätt på) och varför? Jag har förstått att Metropolis anses som en "viktig" film, det vore kul om någon kunde förklara saken närmare.
SF-rulle. Ungefär som I Robot fast från 20-talet. Egentligen innehåller den väl i stort sett alla stora frågor som SF-genren har brottats med genom tiderna - "Vad är en människa?" och "Vad blir människans värde jämfört med maskinen?"Kan någon tala om vad Metropolis är för film egentligen?
En normal datormonitor ligger mellan 75 Hz och 85 Hz, alltså 75 till 85 bilder per sekund - mindre än så är i längden jobbigt för ögonen.
NTSC sägs lite elakt stå för "Never The Same Color".
En del försöker åtgärda detta genom att helt enkelt extrapolera extra rutor mellan de som finns, så att filmen kommer upp i 25 bilder per sekund utan att gubbarnas hastighet ändras.
Det där med skärmfrekvensskillnader är ett härk, f'rexten.Problemet uppstår så fort man försöker föra över en film från biofart (24 Hz) till TV-format (25 respektive 30 Hz), eller koda om från ett system till ett annat.
Fast å andra sidan så är den tillräcklig för ändamålet. NTSC togs ju fram för att kräva mindre frekvensutrymme och därmed tillåta fler kanaler som trycker ut mer lågkvalitativt skit, och vem bryr sig om att färger är stabila som en LSD-trip då?
NTSC togs fram för att vara kompatibel med de svartvita sändningar som fanns under den tiden och var först, den utveklades därmed absolut inte för att ta mindre frekvens utrymme
efter dessa två kom PAL som byggde på NTSC men hade färgkodningen i ett annat frekvenslager
Och en annan sak som du inte gjorde helt klart men jag tror att du vet (men andra kanske inte har den lyxen) är att interlace inte finns på monitorer till datorer pga att datorer inte har behövt den upplösnings boosten sen början av nittiotalet, tvapparater behöver det vanligtvis inte särskilt mycket heller nu för tiden men pga att det finns gammla tv-apparater måste sändningarna vara det ändå.
efter dessa två kom PAL som byggde på NTSC men hade färgkodningen i ett annat frekvenslager
Eeeek! Fel! PAL har nästan samma kodning som NTSC (dvs kodar färgerna som fasförskjutning), men fasförskjuter varannan linje åt olika håll och använder sedan föregående linje för att justera färgen (baserat på tanken att det inte ändras så mycket mellan två linjer). Därav namnet PAL (Phase Alternating Line).
SECAM däremot är ett helt annat kritter och funkar som du beskriver PAL, dvs med en separat färgkanal.