Jag ska spelleda Kult nästa helg och har tänkt introducera Metropolis för mina spelares karaktärer. Eftersom kampanjen utspelas i Umeå har jag tänkt att rollpersonerna ska hamna i ett "alternativt" Umeå.
Rollpersonerna kommer att befinna sig hos en "god" vän - vad som händer där har jag inte riktigt bestämt men det ska visa sig att han är ... mindre god. När rollpersonerna ska avlägsna sig från huset kommer de ut i ett tomt och ödsligt parkeringsgarage i stället för ut på husets gårdsplan. Dörren som de kommit in genom leder nu ut ur parkeringshuset till det alternativa Umeå.
Mitt alternativa Umeå ska vara ganska likt originalet - jag tänkte använda mig av stadskartan för att underlätta för mig. Jag ska dock göra några förändringar för att skrämma spelarna ordentligt.
Jag tänker använda mig av följande:
1. Tomhet - staden ska verka övergiven.
2. Kulisser - delar av stadens hus ska bara vara målade kulisser, det ska inte gå att gå in genom dörrarna eller titta in genom fönstren, men byggnaderna ska se normala ut.
3. Speciella byggnader - rådhuset, järnvägsstationen, Trädgård i norr mfl ska se annorlunda ut. Jag tänker mig t ex rådhuset som ett stort tempel, järnvägsstationen övervuxen av slingerväxter och Trädgård i Norr som en jättelabyrint med något ondskefullt i mitten...
4. Något falskt normalt - en bil som kommer körande men som saknar förare eller en nattvandrare som visar sig bara bestå av kläder och inget annat.
Nu till mina funderingar:
1. Är strid nödvändigt? Kommer enbart fruktan för monster som eventuellt kan finnas att räcka till eller ska RP få tampas med lite Metropolis-varelser? Och i så fall, har ni några tips? Själv tänker jag mig nån slags militär som marscherar fram över Tegsbron...
2. Hur tar sig RP från Metropolis? Jag hade en idé om att de skulle kunna ta sig ut via statyn Grön Eld (en stor grön glasstaty i verkligheten) som givetvis skulle vara just en grön eld.
Rollpersonerna kommer att befinna sig hos en "god" vän - vad som händer där har jag inte riktigt bestämt men det ska visa sig att han är ... mindre god. När rollpersonerna ska avlägsna sig från huset kommer de ut i ett tomt och ödsligt parkeringsgarage i stället för ut på husets gårdsplan. Dörren som de kommit in genom leder nu ut ur parkeringshuset till det alternativa Umeå.
Mitt alternativa Umeå ska vara ganska likt originalet - jag tänkte använda mig av stadskartan för att underlätta för mig. Jag ska dock göra några förändringar för att skrämma spelarna ordentligt.
Jag tänker använda mig av följande:
1. Tomhet - staden ska verka övergiven.
2. Kulisser - delar av stadens hus ska bara vara målade kulisser, det ska inte gå att gå in genom dörrarna eller titta in genom fönstren, men byggnaderna ska se normala ut.
3. Speciella byggnader - rådhuset, järnvägsstationen, Trädgård i norr mfl ska se annorlunda ut. Jag tänker mig t ex rådhuset som ett stort tempel, järnvägsstationen övervuxen av slingerväxter och Trädgård i Norr som en jättelabyrint med något ondskefullt i mitten...
4. Något falskt normalt - en bil som kommer körande men som saknar förare eller en nattvandrare som visar sig bara bestå av kläder och inget annat.
Nu till mina funderingar:
1. Är strid nödvändigt? Kommer enbart fruktan för monster som eventuellt kan finnas att räcka till eller ska RP få tampas med lite Metropolis-varelser? Och i så fall, har ni några tips? Själv tänker jag mig nån slags militär som marscherar fram över Tegsbron...
2. Hur tar sig RP från Metropolis? Jag hade en idé om att de skulle kunna ta sig ut via statyn Grön Eld (en stor grön glasstaty i verkligheten) som givetvis skulle vara just en grön eld.