Nekromanti Metropolis-fundering

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag ska spelleda Kult nästa helg och har tänkt introducera Metropolis för mina spelares karaktärer. Eftersom kampanjen utspelas i Umeå har jag tänkt att rollpersonerna ska hamna i ett "alternativt" Umeå.

Rollpersonerna kommer att befinna sig hos en "god" vän - vad som händer där har jag inte riktigt bestämt men det ska visa sig att han är ... mindre god. När rollpersonerna ska avlägsna sig från huset kommer de ut i ett tomt och ödsligt parkeringsgarage i stället för ut på husets gårdsplan. Dörren som de kommit in genom leder nu ut ur parkeringshuset till det alternativa Umeå.

Mitt alternativa Umeå ska vara ganska likt originalet - jag tänkte använda mig av stadskartan för att underlätta för mig. Jag ska dock göra några förändringar för att skrämma spelarna ordentligt.

Jag tänker använda mig av följande:

1. Tomhet - staden ska verka övergiven.
2. Kulisser - delar av stadens hus ska bara vara målade kulisser, det ska inte gå att gå in genom dörrarna eller titta in genom fönstren, men byggnaderna ska se normala ut.
3. Speciella byggnader - rådhuset, järnvägsstationen, Trädgård i norr mfl ska se annorlunda ut. Jag tänker mig t ex rådhuset som ett stort tempel, järnvägsstationen övervuxen av slingerväxter och Trädgård i Norr som en jättelabyrint med något ondskefullt i mitten...
4. Något falskt normalt - en bil som kommer körande men som saknar förare eller en nattvandrare som visar sig bara bestå av kläder och inget annat.

Nu till mina funderingar:

1. Är strid nödvändigt? Kommer enbart fruktan för monster som eventuellt kan finnas att räcka till eller ska RP få tampas med lite Metropolis-varelser? Och i så fall, har ni några tips? Själv tänker jag mig nån slags militär som marscherar fram över Tegsbron...

2. Hur tar sig RP från Metropolis? Jag hade en idé om att de skulle kunna ta sig ut via statyn Grön Eld (en stor grön glasstaty i verkligheten) som givetvis skulle vara just en grön eld.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"1. Är strid nödvändigt? Kommer enbart fruktan för monster som eventuellt kan finnas att räcka till eller ska RP få tampas med lite Metropolis-varelser? Och i så fall, har ni några tips? Själv tänker jag mig nån slags militär som marscherar fram över Tegsbron..."

Eftersom det ska utspela sig i en fiktiv version av Umeå så utgår jag ifrån att rollpersonerna kommer att vara ganska normala och jordnära. I sådana fall tycker jag inte att du ska fokusera särskilt mycket på strider. Möjligtvis att de ger sig på någon mindre eller lättare varelse.
Några trevliga effekter kan vara:

-Barngråt, men inget barn i sikte
-Kläder på ett tvättstreck, eller otrevliga växter som slingrar sig runt rollpersonernas kroppar.
-Plötsliga klimat och väderförändringar som upphör eller ändras så fort rollpersonerna söker skydd.
-Vackra fjärilar som sätter sig på exponerad hud och börjar suga blod. Insekter med små människohuvuden.
-Möte med bekanta personer, som antingen ignorerar dem eller är rädda för dem.

Låt bekanta miljöer förvridas men vara på ytan normala.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
Det jag funderar på är vad som dyker upp när de börjar röra sig ur stadskärnan, omm det ens ska gå, man kanske dyker in på nån liten tvärgata och kommer ut på andra sidan staden eller också dyker jättelika villaområden upp, jag tänker mig dem i ett lite amerikanskt maner. Mett jättemånga identiska villor riktigt nära varandra och stora betongblock i stället för vanliga gator.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Jag har fått intrycket att du är en skicklig spelledare, så egentligen tror jag att du kan lösa detta själv.

Men, jag lägger mig gärna i ändå!

1) Det är alltid kul att kunna påverka sin omgivning.
Min erfarenhet är att det lätt blir tråkigt när det enda i äventyert bara handlar om att "fly undan farorna", eller "jaga efter skuggorna". Ha ett bestämt mål för spelarna. Någon sorts uppgift, helt enkelt. Det kan vara vad som helst, att vattna en speciell växt? Att tanka ett flygplan? Att mata en ko? Att offra ett djur? Att... Spelarna behöver inte förstå vad uppgiften består i. Låt det vara en gåta. Låt sedan omgivningen ge ledtrådar på ett skruvat sätt. Sunkigt exempel:
Rollpersonerna kanske träffar en bekant som springer sin väg. Efter vissa vedermödor lyckas rp:na smyga efter och kommer in i kompisens lägenhet. Där ser de hur kompisen går fram till en klocka och skruvar upp den. Men den går baklänges!
Detta kan vara en ledtråd=> rp ska ta sig till stadens klocktorn för att fixa tiden. Eller något...

2) Låt allt ha en mening
Hur spejsat det än är i ditt scenario- låt det finnas någon sorts logik bakom det som händer. Då blir det lättare att hantera det plötsliga miljöombytet. Jag minns en juste Kultkväll, då vi sprang omkring på ett mentalsjukhus i England. Det var 1800-tal och striderna lyste med sin frånvaro, tills vi kom närmare en förklaring till vad vi gjorde där. Mentalskötarna blev då plötsligt hotfulla och tog till vapen.
Men varje gång vi slogs blev vi dödade. Och varje gång så föddes vi på nytt, varpå allt upprepade sig... Hua! Den absurda logiken som följde var att vi aldrig kunde dö på "riktigt". Men vad skulle hända om man begick självmord? Aha! Och så fortsatte äventyret som att vi vaknade upp ur en riktigt, riktigt, läskig dröm! Se där ett (i mina ögon) bra exempel på logik som gjorde miljön spelbar!

Jag gillar absolut inte för många strider, men ha den som alternativ. Om rp inte vill slåss lär de behöva fly. Alltså kan striden bli ett användbart incitament, för att undvika strid!

Till sist ett filmtipz:
"Dark city", b-film med suverän arkitektur och en rätt smart historia...

Tokiga exempel, men kul att skriva!
Hoppas det gjorde någon skillnad!
Vänligen,
Bas
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
Dark City (ot)

Nån som vet om mystery cloak har gjort nånting annat och ifall det är av samma kvalite?
 

BIB

Veteran
Joined
4 Dec 2002
Messages
21
Location
Ljungby, Kronoberg
Re: Metropolis-fundering (mycket text)

När jag skickade in mina pelare i metroplois varianten av vår hemstad gav jag den väldigt mycket antydningar om nazism... andra världskriget och koncentrationsläger....

bland annat då områden med hyreshus som var utbombade... massa luffare som som dom mest hörde och kanske såg siluetten av när de försvann runt ett hörn....

Jag lät det ligga massa gamla tidningar från typ -43 och sånt på gatorna och lät det vara väldigt smutsigt och övergivet... jag lät dom nästan aldrig se något men det lät hela tiden som om det var en massa rörelse runt hörnen och sånt...

Jag lät dom bland annat gömma sig för tyska aptruller som dom hörde men inte såg... det spelade ingen roll att dom inte såg dom när dom kom förbi ett utbombat hus som rp låg och tryckte i för dom va skiträdda ändå...

Sen lät jag bland annat platsen för ett rätt stort köpcentrum i mitten av stan istället vara ett koncentrationsläger...

Rp såg det bara på håll men dom hörde en massa militär jargong på tyska och såg taggtråden och sökljusen.. vilket räckte för att dom inte skulle vilja ta sig närmare....

Jag lät dom även höra typ spårvagnstrafik och sånt å även se spårvagns spår men aldrig som sagt se något....

Flyglarm var också ganska effektivt att låta ljuda...

Mina Rp hade en strid i metropolis.. det var när dom övernattade i ett rivningshus, så såg personen (som är övervåldsam) någon som tittade på honom bortifrån ett gathörn... självklart rusade han efter den här personen med sitt baseball trä i högsta hugg (sicken köttskalle =))... det enda jag kommenterade att han lade märke till hos den här personen var att han sprang typ struttande men fort.... sen när han hade slagit ner personen bakifrån och tittade på honom så hade han knälederna böjda på fel håll (taget från nån film som jag inte kommer ihåg vad den heter) och så dog ju självklart personen innan dom hann fråga honom om någonting.... vilket då renderade en stor utskällning för killen från resten av gruppen....

Men jag tyckte att det verkade väldigt effektfullt med dels nazi-anspelningarna (det är ju trots allt något av det mörkaste i modern histpria så varför skulle det inte speglas i metroplois) samt att dom oftast bara hörde saker och aldrig såg dom...

givet är ju då också att det är mörkt eller skymning oavsett hur lång tid det går samt att det är kraftig london aktig dimma... jag vet att det är klyschigt men doch funktionabelt... spelarna förväntar sig ju mer eller mindre att det ska vara mörkt när det är skräck...
 
Top