Nekromanti "Metarollspel"

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
Jag har lite funderingar kring begreppet "metarollspel." Är det ett begrepp som används inom rollspelsvärlden? Finns det något värde i "metarollspel"? Finns det någon vedertagen definition av "metarollspel"? I så fall, kan man få ett eller flera bra exempel på detta?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Får jag fråga vad det är för fel med att bara skriva ett inlägg om metarollspel?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: "Metarollspel"!

Vad ett metarollspel är?

Abborre: The pimpelfiske kanske? ^_-


Storuggla, vad väntade ni er?
 

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
En mycket berättigad fråga. Jag gjorde ett (eller två?) pinsamma misstag som jag försöker dels skylla på min opålitliga browser, och dels på samtidig kommunnikation med några samtalsglada vänner samt traditionell sinnesförvirring.
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: "Metarollspel" [OT]

Ahh, det känner jag igen. Mitt gamla modem var så urbota segt, så jag tryckte i frustration på fortsätt-knappen många, många gånger. Det blev mycket, mycket fel.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Metarollspel är alltså det som är över eller utanför det vanliga spelandet. Exempel är att berätta nåt för spelarna som inte rollpersonerna vet. Star Wars är ett rollspel som använder denna ingrediens då och då. Exempel:

SL: Era rollpersoner är säkra i rebellbasen igen.

I kontrollrummet på dödsstjärnan ser vi hur Darth Megaevil vankar av och an och blänger på en jättelaserkanonskötare.
"Sir vi har klart skottfält nu"
"Men så skjut då"
Sköteren ska precis trycka in knappen när BOOOM. Dödsstjärnan sprängs i miljoner glittrande bitar.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Tja, det verkar ju betyda samma sak som "meta-game thinking" (jag har aldrig spelat något svenskt rollspel, så jag kan inga svenska termer), d.v.s att man låter saker utanför spelet påverka det som händer i spelet, eller egentligen att man utnyttjar vetskapen att det är ett spel.

Till exempel: De Tappra Hjältarna står framför ingången till drakens skattkammare. Porten är förbommad och tjuven Bertil har nyss upptäckt att om man försöker öppna porten kommer ett alarm att utlösas och väcka draken.
Tjuven Bertil: "Hörrö Greger, vi slipper ju'nte in, jö!"
Barbaren Greger: "Jo, men det fattar du väl att det måste finnas en ingång till. Spelledaren skulle aldrig göra en skattkammare som vi inte slipper in i."

Fast jag gillar Storugglas förklaring också.

-JPS-
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Okej, låter rimligt. /images/icons/smile.gif
Låter som med mig fast sedan jag fick ADSL (/images/icons/love.gif)händer det aldrig...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Nej...

Metarollspel är när man spelar rollspel i själva rollspelet. Ett klassiskt exempel är när man slagit 100 på fyndtabellen.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Nej...

Eller när ens rollpersoner spelar rollspel. Om det första rollspelet utspelar sig i något slags nutidsmiljö är det inte helt osannolikt, till exempel skulle jag kunna täka mig ett Kultäventyr där rollpersonerna spelar Dungeons&Dragons...

-JPS-
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Ok

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

På nummer 100 på fyndtabellen i Mutant hittar man ett ex av Drakar och demoner.

<hr></blockquote>



Vilken edition?/images/icons/hairy.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har lite funderingar kring begreppet "metarollspel." Är det ett begrepp som används inom rollspelsvärlden?"

Jag har alltid uppfattat metarollspel som när spelaren kliver bredvid spelet (eller rollpersonen kliver ut ur spelet) och tar mer hänsyn till omständigheter som rollpersonen inte borde känna till.

Ett exempel är när man gör rollpersoner, och man som sista person i gruppen upptäcker att man redan har två krigare, en magiker och en helare, och man beslutar sig att skapa en tjuv eftersom gruppen saknar en sådan rollperson. Ett annat exempel är när man börjar leta efter en annan ingång till skattkammaren, eftersom det borde finnas en i äventyret.

"Finns det något värde i "metarollspel"?"

Ja och nej. Det är inte bra ur rollgestaltningssyfte, eftersom man då lämnar rollen. Däremot kan det vara bra ur gruppsammanhållningssyfte eller för att föra äventyret framåt.

"Finns det någon vedertagen definition av "metarollspel"?"

Faen vet. Herr Nils slängde upp en definition som jag inte har hört talas om (eller snarare tänkt på) tidigare, och det torde ju vara en rätt bra definition. Jag har min ovan, och den funkar också.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Ok

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vilken edition?

<hr></blockquote>


Den enda riktiga, så klart. Mig veterligen är det även den enda utgåva som har en fyndtabell (vilket för övrigt inte är samma sak som fyndplan).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Men få det sagt nån gång!

Med "den enda riktiga" versionen av Mutant avses givetvis original-Mutant, Gamma World-ripoffen med muterade djur, stasisfält, infragevär, energirustningar, Pyri-samfund, robotar tillverkade före katastrofen av Sirius Cybernetics, och så vidare.
 
Top