Nekromanti metaplott

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Tjenare.

Blev lite nyfiken häromdagen om vad som har hänt i vampirevärlden sen senast jag var intresserad, men också innan.

Är det någon som har koll på hur världen beskrevs vid första utgåvan och vad som har hänt i den sedan dess (hörde att Ravnos dött på ngt fånigt sett, Saulot finns igen och är numera elak och Tcimisze finns under New York, eller nått sånt)? Har metaplotten varit med sedan spelets början eller är det något som uppkommit med tiden?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Vad jag minns av First Edition så fanns det mesta beskrivet, men bara i korta notiser. Typ "Tzimisce - klan från öster som kan förändra sin fysik", eller "Daimonion - disciplin som låter dig åkalla kraften från demoner" eller dylikt.

Det mesta finns faktiskt i 1st Ed. Men det är hela historien om att Gangrel övergett Camarillan etc som inte existerar. Allt är kortfattat beskrivet och lämnar mycket utrymme till den som önskar improvisera eller fantisera fram sina egna detaljer.

Allt eftersom fler editioner sedan släppts så har jag tappat mer och mer intresse, men också hamnat så långt utanför stadiet "insatt" att jag nu knappt vet vad spelet heter i jämförelse med dess regelbundna idkare.

Så first edition hade helt enkelt korta beskrivningar på det mesta som idag beskrivs i bok efter bok, men hur grundhandlingen ser ut idag vet jag inget om.

Metaplot är Engelska för bövelen! Engelska bör inte försvenskas/-vanskas, eller för den delen vice versa. Hu så arg jag blir :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vampires metaplott [Megaspoiler]

Okej...få se nu. Förmodligen hade du fått bättre svar på den här frågan på ShreckNET, men jag gör ett tappert försök att reda ut lite härvor. Tyvärr har jag mest koll på Vampire, vilket är lite synd då händelserna i speciellt Wraith-modulen 'Ends of Empire' påverkat Vampire i allmänhet, och WoD som helhet i synnerhet, i mycket stor utsträckning. Avatarstormen och slutet på Ascension War i Mage är nog inte heller att leka med, misstänker jag.

Nåja...urgh...var ska vi börja. De aktuella händelserna i WoD tog väl sin början i tidernas gryning eller så, men...vi går väl igenom några av de viktigaste, helt sonika.

Den ryska nosferatu-methuselan Baba-Yaga dödades år 2000 av nictukun Vasilisa, och Baba-Yagas oinskränkta välde i Ryssland var därmed till ända. Knappt något vet vad som egentligen hände, oturligt nog för nossarna - Nictukun är deras antediluvians blodsbundna barn, utsända för att utplåna hela resten av hans ättelinje (därav nossarnas tradition att 'gömma sig'). Och med tanke på att Vasilisa dödar den 7000 år gamla Baba-Yaga utan större problem i 'Nights of Prophecy' finns nog anledning för nossarna att vara oroliga. [Nights of Prophecy]

Världen var en ärkemethuselah fattigare, men en ny dök snart upp - Ur-Shulgi. Denne hävde Tremeres förbannelse på Assamit-klanen, dödade Den gamle på berget och tog kommandot i Haqims frånvaro. Ur-Shulgis mer än gammelmodiga ideal ledde dock snart till en splittring inom klanen - i Ur-Shulgis ögon var och förblev Allah själv en uppkomling. Ur-Shulgis childer Al-Azrad tog många schismatiska Assamiter med sig och anslöt sig till Camarillan. De har snabbt assimilierats i Camarillans maktstruktur och mig veterligen är en Assamit-justicar på gång. [Children of the Night]

Redan innan Assamiterna anslöt sig till Camarillan hade Gangrel lämnat densamma. Deras justicar Xaviar påstod sig ha mött en antediluvian (Tzimisce, Ymirs anm.) öga mot öga i USA, och ville efter den upplevelsen plötsligt inte ha med Camarillan att göra. Flertalet Gangrel följde honom, och officiellt tillhör Gangrel-klanen inte längre Camarillan. [Clannovel: Gangrel]

Tremere-antitribun försvann spårlöst i Mexico City häromåret. Endast Goratrix (han som en gång gjorde Tremere till vampyrer) överlevde, men Tremere själv tog hans kropp i besittning och fängslade Goratrix i en spegel. Förmodligen offrade 'antediluvianen' hela antitribun i någon slags ritual för att temporärt sänka sin generation eller liknande. Hans egen kropp har nämnligen gått förlorad till Saulot, Salubris och Baalis grundare, efter tusen års kamp, och den vars kraft Tremere stal för att befästa sin klan har alltså helt tagit makten över densamma. Man kan undra hur länge det dröjer tills Tremererna inser att Tremeres själ lämnat kroppen och ersatts av en långt äldre och mäktiga kraft, och vad denne, Saulot, egentligen ämnar med Tremereklanen. Hämnas?Vinna jyhaden, kanske?
[Clanbook: Tremere Revised, Guide to the Sabbat]

I USA har Sabbatan inlett en storoffensiv och tagit flera städer på Östkusten, men förlorat New York på köpet. Den Äldste, Tzimisces antediluvian, som av allt att döma tycks ha fullföljt Path of Metamorphosis och uppnåt någon slags högre existensform, ligger och trycker djupt under New York och rycker i trådarna i ett spel enbart han själv förstår. Han tycks nästan leka med Camarillan...
[Nights of Prophecy, Clan Novel series]

Den amerikanska västkusten invaderas under tiden av Kuei-jin, kinesiska vampyrer. Dessa vill hämnas Västvärldens utsugning av det gamla Kina och skaffa sig ett fotfäste i USA, och har gått ganska hårt åt Los Angeles och San Francisco.

Kuei-jin var också inblandade i slutet på Zapathasura, Ravnos antediluvian. Under 'The week of Nightmares' drabbas så gott som hela klanen av plötslig och okontrollerad galenskap, av orsaker som fortfarande inte är kända. (Kanske låg Teknokratin bakom). Ravnos går bärsärkagång, anfaller varandra oprovocerat, och när stormen lagt sig har så gott som alla äldre Ravnos gått hädan. (Enbart Hazimhel och Durga Syn/Synovea överlevde). Katastrofen fick antediluvianen själv att vakna i Pakistan, vilket föranledde ett antal urgamla Kuei-jin-boddhisattvor som varslades om det hela att bege sig dit för att bekämpa sin uråldrige fiende. De dog alla, men tog antediluvianen med sig. I slutändan verkar det ändå ha varit solen som blev deras bane, dock - Teknokraternas inblandning är ett faktum, men jag är osäker på exakt hur den tedde sig, och vad deras motiv var.

Här finns emellertid en liten gåta. Kuei-jin beskriver Zaphatasura som Ravana, Lanka-helvetes härskare, en Yamakung. Någonstäns nämns dock en methuselah vid namn Ravana, som köpslog med demoner om större kraft än antediluvianen kunde ge honom. Kan de ha varit en methuselah som dog, och inte antediluvianen? Förmodligen inte, eftersom Setiterna lät händelsen påverka deras zodiak, och de brukar ha mest koll av alla, men...man vet aldrig.
Ravnosklanen är hursomhelst mycket kraftigt decimerad - i praktiken nästan ett minne blott.

På tal om utplånade klaner...de mystiska, förtorkade nekromantikerna Harbingers of Skulls anslöt sig för ett par år sedan till Sabbaten, men var mycket förtegna om sitt ursprung. De verkar alla vara mycket gamla och av låg generation, och hyser ett stort hat till Giovanni. [Guide to the Sabbat]. Faktum är att de påminner mycket om den mystiska, kåpklädda figur som häromåret uppenbarade sig i New Orleans och förvandlade Chas Tello Giovanni till aska med en handryckning [Clan Novel: Giovanni]. Liknande väsen, men med mer mänsklig framtoning, dväljes i Kairo, där Giovanni av någon anledning är portförbjudna sedan århundraden tillbaka. [Cairo by Night]. Onekligen...det ser ut som ytterligare en skugga från det förflutna har kommit tillbaka, några från exil i dödsriket, andra har alltid funnits här och väntat. Giovanni var grundliga, men de allra äldsta och mäktigaste av Kappadokierna tycks trots allt ha undkommit. Farväl, Giovanni.
[Guide to the Sabbat, Clanbook: Cappadocian, Cairo by Night, Clanbook: Giovanni Revised]

Giovannis stora projekt 'The Endless Night' gick ut på att samla ihop enorma mängder själar för att temporärt spräcka barriärerna till dödsriket. Då skulle Giovannis nekromanti bli fruktansvärt mäktig, och hela världen bli deras. Det var åtminstone vad man hoppades. Hela projektet omintetgjordes dock av ett gåtfullt fenomen i andevärlden, och så gott som alla ihopsamlade andar slet sig fria i processen. (Kan det ha haft med händelserna i Ends of Empire att göra? Dödsriket Stygias undergång...). Den skumme Ambrogino Giovanni iakttog det hela, och försvann snart ut på en ny resa...mummlandes något om Cappadocius. Och ja, Kappadokiernas antediluvian dog väl knappast när Augustus Giovanni diabliserade honom anno 1444, lika lite som Japheth gjorde det (han gömmer sig i Vatikanen), så någonstans därute ska han väl finnas. Dödsriket Stygias undergång, emellertid (som initierades av en galen magiker, och kan ha sammanfallit med andestormen, men sannolikt inte gjorde det), utplånade resterna i dödsriket av Enoch, den första staden, och tog Den svarta handen med sig. Förmodligen gick också de fyra Aralu under, och vilka dessa väsen i Enochs ruiner var får vi nog aldrig veta. Det förefaller osannolikt, men det kan ha varit Kain och den andra generationen...en nog så fängslande tanke.

- Ymir, Woddolog
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Mycket intressant

Faktiskt mycket intressant läsning. Som historia hade jag gillat det - som spelbakgrund hatar jag det. Men det vet vi redan, så jag bryr mig inte om att påbörja någon diskussion om det.

Men en sak undrar jag lite över hur WW kan ha tänkt: Al-Azrad. Hur tusan kan man döpa någon till det, egentligen? Vem som helst som läst Lovecraft - vilket faktiskt inkluderar en stor del av de "intellektuella" i USA, eftersom hans böcker ibland läses i skolan ungefär som vi läser Strindberg - skulle skratta sig till döds.

På sätt och vis ger det öppning för att använda sig av V:tMs metaplot i CoC, eller vice versa, men med tanke på övernaturlighetens mätbarhet i WoD så tror jag det skulle vara väldigt svårt. Även om det såklart är en intressant tanke.

Tänk om Nexus Crawler egentligen bara är en aggressiv och rebellisk Shoggoth?

Tillbad inte Baba Yaga guden Tsathoggua?

Varför är Malkavians egentligen tokiga? Har de kanske insett för mycket?

Kanske försökte Malkav införliva och odödliggöra de som visste mer än övriga mänskligheten, och redan betalade priset för sin kunskap?

Etc.

Men mycket är också ganska tydliga Amerikanska kulturtrender, som när kinesiska vampyrer plötsligt kommer till västkusten för att sprida sina influenser...

Samtidigt som andra saker bara är rent löjliga: som "the endless night". Historier om elakingar som vill ta över världen med magi känns väldigt Tolkien och tycker inte jag riktigt hör hemma i ett intrigrollspel, som faktiskt Vampire kan anses vara. (Och jag ser som dess största kvalitet, förutom de starka förekomsterna av stereotyper.)

På något sätt blandar WoD seriösa, oseriösa, kulturella och påhittade fragment och gör dem till en osalig röra. Flera saker är intressanta och originella - och du gör en rent utsagt fantastisk summering som jag nog kommer skriva ut på papper - men jag förstår samtidigt att jag själv inte orkat hänga med i WoDs utveckling.

Bra skrivet!
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Mycket intressant

"Men en sak undrar jag lite över hur WW kan ha tänkt: Al-Azrad. Hur tusan kan man döpa någon till det, egentligen?"

Jag är ganska säker på att det var Al-Ashrad som åsyftades...vilket väl gjorde det hela lite bättre. Ymir får dock gärna rätta mig om jag har fel, ety jag inte har orkat hänga med på sistone (lite upptagen med en bunt andra lir för tillfället).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Wod + CoC = sant?

Fel av mig, jo. Al-Ashrad heter han.

För övrigt kan man faktiskt dra en hel del paralleller mellan WoD och CoC. Många myter i WoD, tex, har drag av Chtulhu-mythoset. Bäst är väl vampyrblodlinjen Baali, som fordom dyrkade något de kallade 'The Children', någon slags odefinierade mäktiga väsen som dvaldes under jorden och förintades av solljus. Den enda vars namn är känt kallades 'Namtaru'. Av någon anledning känns Chtulhu-vibbarna inte helt långt borta, helt enkelt. Setiterna påstår sig bekämpa Aeonerna, förmodligen åsyftandes på mäktiga väsen som försöker kontrollera mänskligheten i allmänhet (dvs antediluvianer, ärkemagiker, etc), men...vem vet? Great Old Ones, någon?

Sedan finns ju Void Creatures, som dväljes ute i rymden...klara Outer Gods-drag.

...och bäst av allt, Setit-methuselahn The Sleeping Lord, Maiden of Plagues, i Kairo. Den förbannades av Sekhmet, Ras hämndängel, med alla sjukdomar i världen, och måste för alltid sova för att upprätthålla sin egen existens. Dess kropp, eller det som återstår av den, har efter årtusenden nu reducerats till en infekterad, köttig klump av cancersvulster, organ och trasig vävnad, närmast liknande M'gola eller någon annan inälvsparasit ur Keepers Companion. Så det så. :gremwink:

Min spelledare, Lycan, har flera gånger vävt samman WoD och CoC. Stora bitar av Chtulhu-mythoset kan lätt och tacksamt inkorporeras i World of Darkness, eftersom många myter och väsen i WoD är snarlika varelserna och idéerna i Call of Chtulhu. (Och Necronomicon är ju sååå woodig. :gremwink: )

Varför är Malkavians egentligen tokiga? Har de kanske insett för mycket?
Det har de faktiskt, skulle jag tro, också i officiella World of Darkness. Frågan är bara vad...


Jag håller med dig om att Kuei-jins invasion av USAs östkust känns omotiverad. Däremot tyckte jag att The Endless Night var en mysig idé, men mest för att den beskrevs så fint i Clanbook: Giovanni Revised. Om du har tillgång till den, ta en titt på de tvenne citaten om The Endless Night i en textruta. 'The Capuchin' är Japheth, en 10 000 år gammal Cappadocian-methuselah. Synd för Giovanni bara att de inte vet det :)

Glad att du uppskattade min sammanfattning, åtminstone. Den tog ett tag att skriva :)

- Ymir, går och spelar Eon
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Wod + CoC = sant?

Fel av mig, jo. Al-Ashrad heter han.
Fast med tanke på att det inte finns något 1:1-förhållande mellan arabiskt och latinskt alfabet utan man stavar efter uttal, vilket varierar i olika arabiska dialekter (och latinsk stavning varierar även inom en dialekt), så kan det mycket väl vara samma namn som Al-Azrad.

Detta är speciellt troligt med tanke på att de ljud som är mest olika mellan olika dialekter är de ljud som skapas långt ner i magen eller halsen som förenklas olika mycket, och min gissning är att just det ljud som skiljer är ett harklingsliknande ljud från halsen.

Exempel på varierande stavning är arabisk musiks absolut största namn, vilket man bland annat ser med följande stavningar, i olika kombinationer:

Om Kalthoum
Oum Kalsoum
Omm Kaltom
Um Kalsom
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Re: Vampires metaplott [Megaspoiler]

Väldigt bra sammanfattning...

Väldigt depprimerande också, för oss som lagt WoD på hyllan ett tag..
Jag är uppenbarligen mer efter i Metaplotten än jag trodde.
Jaja, dags att damma av böckerna innan man blir kallad fossil...

Lite störande dock att WW tvingar en att handla en hel del böcker bara för att ha en up-to-date metaplot..
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Vampires metaplott [Megaspoiler]

Urk. Jag gillar inte alls vad de gjort med starkars Saulot. Från att ha varit ett skönt tragiskt drag i tidigare versioner så har han nu blivit en trist mega-onding (iofs en ganska cool sådan, men så är väll alla anteduv. ganska grymma).

Några undringar bara, som väll egentligen mest är WoD frågor snarare än vampire.

Vad är denna Teknokrati som man hör talas om lite överallt när man snokar lite i WoD tidslinjer? Magiker, eller vad? De verkar hur som helst enormt fåniga.

Är Wraith som spel slut, nu när Stygia är borta? Finns det inga fler wraiths, eller vad är dealen?

Och vad är Avatarstormen för något (har stött på den betäkningen annorstädes också)?

Hoppas nån kan förklara lite...

/Bosse
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Vampires metaplott [Megaspoiler]

Vad är denna Teknokrati som man hör talas om lite överallt när man snokar lite i WoD tidslinjer? Magiker, eller vad? De verkar hur som helst enormt fåniga.

I Mage finns en organisation som kallar sig för "the technocracy", som är en av huvudantagonisterna för magiker. Det är denna teknokrati som vridit värden till sitt nuvarande tankesätt: Att magi bara är amsagor och inte fungerar i verkligeheten. De har förespråkat teknologi istället för magi, vilket har medfört att magiker nu har svårt att vara uppenbara i sina magiska yttringar.

Det är fortfarande möjligt att använda magi, men det måste kunna "bortförklaras" som en naturlig händelse (såsom, slump, tur, flax, otur, "det-är-inte-en-fireball-det-är-en-eldkastare" etc...). Om den magi som magikern väver inte kan bortförklaras såsom varande ett slumpmässigt skeende (tänk vanlig hederlig fireball) kan magikern drabbas av det som magiker fruktar mest (i Mage).... Paradox.

Kan tänka mig att teknokratin har vissa synpunkter på vampyrer och varulvar också, eftersom de inte heller borde finnas.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Teknokratin, och lite mer.

Teknokratin är ett globalt samfund av teknomagiker, som använder magi i form av omöjligt avancerad teknologi. De inser inte ens att det är magi de sysslar med, utan hela deras paradigm går ut på att det faktiskt bara är väldigt avancerad teknologi. De styr i princip hela världen, hyfsat diskret (just att släppa tre atombomber på en antediluvian i Asien var väl inte så diskret, men just den biten var ju mest ärkefånig hur som helst).

Annars kan man rätt enkelt föreställa sig dem som Men in Black, eftersom...det är det de är, helt enkelt. De passar inte särskilt bra ihop med Vampire iaf. Spelar man Mage kan man göra rätt tuffa saker med dem, men det fordrar ju en hyfsat annorlunda spelstil.

Vad gäller Wraith så tycker WW att man kan fortsätta spela dem på nåt skumt "efter katastrofen"-vis...eller att man skall spela innan malströmmen. Så jo, det är väl rätt slut.

Avatarstormen innebär att ju mäktigare man är desto svårare blir det att färdas mellan dimensioner. Så därför är alla mäktiga magiker utestängda från jorden i och med Mage Revised. Och (bland annat) därför spelar jag själv 2nd Edition istället.

För övrigt så instämmer jag om Saulot, men som alltid så är det väl rätt godtyckligt om man vill ha honom ond eller god - vi har femtielva böcker som motsäger varandra, det är bara att välja den man gillar bäst. Så gjorde iaf jag. :gremsmile:

Hoppas det klargjorde det hela litegrann.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vampires metaplott [Megaspoiler]

Äh, Saulot är väl skön. Han är fortfarande den lömskaste av antediluvianerna, förmodligen, och att han hela tiden tänkte ta över Tremere-klanen förefaller bara logiskt i mina ögon. De blev vampyrer på hans blod, och är idag den mäktigaste klanen. Vore just typiskt en antediluvian att försöka vinna jyhaden med en så lömsk, och så omfattande, plan. Och ärligt talat, jag undrar om något kan stoppa honom...

Teknokratin är Order of Reason, Ordi Nemo, en sammanslutning av magiker från renässansens dagar som närmast dyrkade vetenskap, teknik och förnuft, och skydde ockultism och vidskepelse. De inledde redan då ett krig mot order of Hermes och de andra, mer mysticistiska, magitraditionerna, som pågick ända in i våra dagar, då Traditionerna slutligen förlorade mot Teknokraterna. De är den stora Megakonspirationen i WoD, så att säga, och ligger bakom många teknologiska framsteg. De har dolt sin magi i teknikens under, och undviker därmed paradox i viss utsträckning. Datorerna, tex, är mig veterligen deras verk, och skulle aldrig fungera utan den beskärda delen magi i dem.
Teknokratin av idag är den stora antagonisten i Mage: The Ascension, och rätt fjantigt utmålad, jo, med en massa löjliga gadgets och bisarra magiformer, men som elak ärkekonspiration fyller de sin funktion, och blir vad man gör dem till. Under renässansen, i Mage: The Sorcerers Crusade, var de betydligt tuffare. Där finns den klara, men mer nyanserade, kontrasten mellan medeltidens folktro, religion och ockultism (Traditionerna) och renässansens vetenskap och förnuft (Ordi Nemo). Och i den tappningen blir teknokraterna riktigt intressanta, på min ära.

Wraith är inte slut, men maktstrukturen i Stygia är det. Karon är borta, och gillena likaså. De övriga Wraith-rikena finns ju kvar, till exempel. (Varav Östasiens Dark Kingdom of Jade, som styrs av Qin Shi Huangdi, torde vara det mest relevanta i nutidens World of Darkness). Väggen till dödsriket är försvagad, vilket har underlättat Giovannis nekromanti, men samtidigt gjort den mer riskabel - det fungerar ju åt båda hållen, då väsen från dödsriket också fått lättare att påverka den fysiska världen. Stygia som plats finns kvar, men där råder mer eller mindre kaos, så att säga. Intrigerna och storylinen i Wraith: The Oblivion har helt sonika uppnått Oblivion, liksom produktlinjen.

Avatarstormen var något som gjorde att magikers avatarer ('extrasjälarna som ger dem deras krafter) frigjordes och satte väldigt grava spår i magikervärlden. Mig veterligen drabbades Traditionerna långt hårdare än Teknokratin, men...jag vet inte, kan inte Mage så bra. Någon annan kan kanske fylla i på den här punkten?

- Ymir, förklarar så gott han kan.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Vampires metaplott [Megaspoiler]

"Och ärligt talat, jag undrar om något kan stoppa honom..."

Hey, om Cappadocius nu lyckades diablerisera Gud så... :gremwink:

"De övriga Wraith-rikena finns ju kvar, till exempel. (Varav Östasiens Dark Kingdom of Jade, som styrs av Qin Shi Huangdi, torde vara det mest relevanta i nutidens World of Darkness)."

Är du helt säker på det? Jag vill minnas att malströmmen svepte genom hela dödsriket, och förstörde, well, rubbet. Jag kan ju ha fel, förstås, men det verkar lite konstigt om det bara skulle ha drabbat just Stygia.

"Mig veterligen drabbades Traditionerna långt hårdare än Teknokratin, men...jag vet inte, kan inte Mage så bra."

Det är den uppfattningen jag också har fått, och det är ett av skälen till att jag föredrar Mage 2nd Ed. En tunn och ologisk ursäkt för att göra spelet mer jordnära och för att kunna klämma in en känsla av "gloom and doom"... Vilket känns ganska omotiverat, för den känslan finns redan i Vampire - och är där betydligt mer passande, och i linje med spelets natur.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vampires metaplott [Megaspoiler]

Är du helt säker på det? Jag vill minnas att malströmmen svepte genom hela dödsriket, och förstörde, well, rubbet. Jag kan ju ha fel, förstås, men det verkar lite konstigt om det bara skulle ha drabbat just Stygia.
Den kan mycket väl ha svept genom hela dödsriket, nu när du säger det, men jag är säker på att Stygia drabbades hårdast. Tror rentav jag har nån modul där det står om Dark Kingdom of Jade efter malströmmen, och det klarade sig då undan ganska lindrigt - så mycket vet jag, åtminstone.

Wraith-samhället där är ju för övrigt en rätt viktig del av Kindred of the East, så det skulle ha skadat mer än en produktlinje om de hade skrotat det. Att låta Jadekejsarens rike klara sig ter sig således rätt logiskt i sammanhanget...

Personligen gillar jag inte Mage alls, egentligen. Systemet är bra, men...de är alldeles för mäktiga. Att bannlysa alla übermäktiga ärkemagiker till Horisontvärldar var ett rätt klokt beslut i mina ögon, just därför - ärkemagiker med Arete 8 och 5 (och man kan väl ha ända upp till 9?) i en kasse sfärer är helt enkelt för hårresande mäktiga för nutidens, och dåtidens, World of Darkness.

- Ymir, hejjar på Cappadocius.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Vampires metaplott [Megaspoiler]

"Tror rentav jag har nån modul där det står om Dark Kingdom of Jade efter malströmmen, och det klarade sig då undan ganska lindrigt - så mycket vet jag, åtminstone."

Tja, som du själv säger längre ner så verkar det väl dumt att rasera fler produktlinjer än nödvändigt. Nåja, då vet jag.

"Personligen gillar jag inte Mage alls, egentligen. Systemet är bra, men...de är alldeles för mäktiga. Att bannlysa alla übermäktiga ärkemagiker till Horisontvärldar var ett rätt klokt beslut i mina ögon, just därför - ärkemagiker med Arete 8 och 5 (och man kan väl ha ända upp till 9?) i en kasse sfärer är helt enkelt för hårresande mäktiga för nutidens, och dåtidens, World of Darkness."

Det är mer det att Mage inte lämpar sig väl för crossovers. Gillar man Mage så spelar man ju Mage, och då är det trist att spela Revised, där man inte kan göra någonting utan att grillas av sin egen Paradox. Gillar man Vampire så spelar man Vampire, och struntar helt i allt vad Mages heter. Därmed borde det inte bli nåt problem. Logiska luckor såsom "varför har de inte tagit över världen?" och dylikt var faktiskt redan lösta på en myriad olika sätt (mer om det nedan). Men to each his own, antar jag. Själv gillar jag båda, men inte tillsammans. :gremsmile:

Angående nivåer, alla kan ha Arete upp till 10. När man uppnått 5 i en eller flera sfärer är man en Mästare. När man har 6+ i en eller flera är man en Ärkemagiker. Och ja, de senare kan ha ända upp till 9 i dem. Det går rent teoretiskt att få 10 i en sfär, men då får man helt gå upp i sin sfär och bli en "Exemplar", som de kallar dem. Man struntar i alla sfärer utom en, och när man uppnår 10 i den så blir man en mäktig ande av den berörda sfären. Både Masters, Archmages och Exemplars tenderar dock att hålla sig utanför andras konflikter och dylikt. Det togs upp i Masters of the Art; "what happens when an Exemplar of Forces shows up in the Technocracy?"... En hyfsad jämförelse till Vampire skulle väl möjligen kunna vara vampyrer i Golconda.

"- Ymir, hejjar på Cappadocius."

Word.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vampires metaplott [Megaspoiler]

Jag gillar WoD som helhet, eftersom alla spelen vid det här laget glidit in i varandra. Och då blir Mage helt enkelt en smula inkompatibelt med de övriga. Men sfär-systemet är ett magisystem jag verkligen gillar...det är bara alltför mäktigt.


Nåja, din sammanfattning klargjorde en del saker, men...hur var det med Oracle, då? Är det samma sak som Exemplar?
Hörde någonstans att Tremere var tidsorakel innan han blev vampyr...snacka om att byta ned sig.

WW publicerade för första gången en vampyr i Golconda i Cairo by Night, för övrigt.

- Ymir, kommenterar, undrar och påpekar
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Vampires metaplott [Megaspoiler]

"Jag gillar WoD som helhet, eftersom alla spelen vid det här laget glidit in i varandra."

Ur den synvinkeln passar det kanske bättre med Revised. Jag tycker dock ändå att om man skall köpa ett Mage så skall man köpa 2nd Ed. Att tona ner det går rätt enkelt genom regeländringar, men överlag är andra utgåvan läskigt mycket bättre skrivet än den reviderade.

"men...hur var det med Oracle, då? Är det samma sak som Exemplar?"

Njae, Oracles är en bunt mytomspunna, legendariskt mäktiga magiker som bor i ett vitt torn i the Umbra nånstans... Folk som försökt ansluta sig till dem har man aldrig sett röken av igen, och det ryktas att en av dem måste dö innan en ny kan ta hans/hennes/dess plats. Mer än så får man egentligen aldrig veta, men jag kan ta mig friheten att citera ett stycke ur Masters of the Art:

"Mages who become lost in their Spheres of knowledge become Archmages or Exemplars. Those who pursue a vision of power may turn into spirits. Some just go crazy and join the Marauders. A few take a backdoor, like the Tremere did so long ago. Only a few ever reach Ascension. The lanterns that light that path are the Oracles."

...man kan, om man vill, se ett samband mellan Golconda, Dâh och Ascension. Det finns vissa likheter mellan Oracles och Bodhisattvor (om du kan plural-former i sanskrit, tala gärna om för mig...), i det att deras funktion är ganska likartad.

"WW publicerade för första gången en vampyr i Golconda i Cairo by Night, för övrigt."

Finemang...hur hade de porträtterat honom/henne/den, tycker du? Trovärdigt?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vampires metaplott [Megaspoiler]

Jag har sällan sett en 2nd edition-modul som varit bättre skriven än en 3rd edition, men så har jag bara slät 2nd edition i Vampire också. Om Mage skall jag inte uttala mig, utan tror dig på orden tills vidare.

'Boddhisattvor' torde duga fint som böjning. Men vad syftar du på där? Kindred of the Easts motsvarighet till methuselor kallas ju boddhisattvor, nämnligen.

Vampyren i Golconda, Aziz, Prince of Riddles, var ovanligt skönt porträtterad för att vara WW. Han är en mysig, jordnära figur som drar runt bland Kairos folk och berättar sagor och gåtor. En malkav omfamnad 1799; vänlig, harmonisk och lite gåtfull. Bilden på honom var dessutom riktigt lyckad...
Jag tyckte om honom, med andra ord. Precis så ska en vampyr i Golconda vara. Trevligt att de valde en lite yngre figur för det, också, och inte nån urgammal visdomslärare.

- Ymir, fortsätter fråga och upplysa
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Vampires metaplott [Megaspoiler]

"Jag har sällan sett en 2nd edition-modul som varit bättre skriven än en 3rd edition, men så har jag bara slät 2nd edition i Vampire också. Om Mage skall jag inte uttala mig, utan tror dig på orden tills vidare."

Jag kan ju passa på att påpeka att jag instämmer vad gäller Vampire 2nd vs Revised. Mage Revised var mest rörig. Bara en sån sak som att de givit upp termen "Magick" för att försöka vara PK gentemot WoD's övriga invånare framstår som skrattretande...och det leder till idel förvirring, eftersom "magic" är en alldeles för generell term i WoD. Nåja, nog om det.

"'Boddhisattvor' torde duga fint som böjning. Men vad syftar du på där? Kindred of the Easts motsvarighet till methuselor kallas ju boddhisattvor, nämnligen."

Mjo, det var dem jag syftade på. Lite av grejen med bodhisattvor är ju att de skippar att fullfölja sin väg till Dâh för att kunna ledsaga andra. Och det är ju så det funkar i buddhismen också; de avböjer Nirvana av samma anledning. Likaså gör även Oracles i Mage detsamma. Likheten mellan Oracles och bodhisattvor är IMO större än den mellan bodhisattvor och methuselor. Förutom just grunden "mäktig vampyr" då förstås (även om det kanske kan diskuteras hur vampyriska bodhisattvor tenderar att vara...kan man suga i sig kraft från omgivningen och vara immun mot solljus så kan man väl knappt klassas som vampyr längre).

"Han är en mysig, jordnära figur som drar runt bland Kairos folk och berättar sagor och gåtor. En malkav omfamnad 1799; vänlig, harmonisk och lite gåtfull. Bilden på honom var dessutom riktigt lyckad..."

Trevligt...om man orkade jobba skulle man kanske haft råd att införskaffa modulen. Får skriva upp den på intresselistan tills vidare.
 

Krister_M_Michl

Veteran
Joined
28 Feb 2003
Messages
3
Re: Tremere och Ravnos

Tremere-antitribun försvann spårlöst i Mexico City häromåret. Endast Goratrix (han som en gång gjorde Tremere till vampyrer) överlevde, men Tremere själv tog hans kropp i besittning och fängslade Goratrix i en spegel. Förmodligen offrade 'antediluvianen' hela antitribun i någon slags ritual för att temporärt sänka sin generation eller liknande. Hans egen kropp har nämnligen gått förlorad till Saulot, Salubris och Baalis grundare, efter tusen års kamp, och den vars kraft Tremere stal för att befästa sin klan har alltså helt tagit makten över densamma. Man kan undra hur länge det dröjer tills Tremererna inser att Tremeres själ lämnat kroppen och ersatts av en långt äldre och mäktiga kraft, och vad denne, Saulot, egentligen ämnar med Tremereklanen. Hämnas?Vinna jyhaden, kanske?
[Clanbook: Tremere Revised, Guide to the Sabbat]
Detta är även ett av äventyren i Transylvania Chronicles IV. Karaktärerna, eller rollpersonerna om du önskar, får i uppgift att eskortera Tremere (i Etrius kropp) till Mexico City och får sedan bevittna/delta i ritualen ifråga.

Kuei-jin var också inblandade i slutet på Zapathasura, Ravnos antediluvian. Under 'The week of Nightmares' drabbas så gott som hela klanen av plötslig och okontrollerad galenskap, av orsaker som fortfarande inte är kända. (Kanske låg Teknokratin bakom). Ravnos går bärsärkagång, anfaller varandra oprovocerat, och när stormen lagt sig har så gott som alla äldre Ravnos gått hädan. (Enbart Hazimhel och Durga Syn/Synovea överlevde). Katastrofen fick antediluvianen själv att vakna i Pakistan, vilket föranledde ett antal urgamla Kuei-jin-boddhisattvor som varslades om det hela att bege sig dit för att bekämpa sin uråldrige fiende. De dog alla, men tog antediluvianen med sig. I slutändan verkar det ändå ha varit solen som blev deras bane, dock - Teknokraternas inblandning är ett faktum, men jag är osäker på exakt hur den tedde sig, och vad deras motiv var.
Ordningen är dock: Ravnos vaknar. Slåss med de tre. Teknokraterna dödar honom. Den döende Ravnos förbannar sina barn för att de inte kom till undsättning. 'Week of Nightmares' inleds.
 
Top