Nekromanti Meta-spelande i Törnetronen?

Slarvidsson

Veteran
Joined
7 Jan 2018
Messages
1
Jag ska starta igång en kampanj med viss uppvärmning genom Kopparkronan innan vi ger oss in på Törnetronen.

Har någon valt att lägga till ett meta-lager till sin kampanj, där spelarna samtidigt fått styra/påverka olika intressenter (som Solkyrkan, Järnpakten, Äldsta blodets heliga, Blodseden etc.)?

Min förhoppning är att det skulle bidra med lite mer dynamik till utvecklingen i regionen genom att fler personer påverkar vad som händer. Detta kan vara genom agenter som är utplacerade i olika städer, regioner - plus att spelarna kan få lite mer bakgrundsinformation om vad som händer i kulisserna av den maktkamp som pågor, vilket jag har förstått är svårt att förmedla till spelarna.

Alla erfarnheter, tips och förslag är mer än välkomna! Tack.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Har inte testat det men det låter som en mycket spännande idé! Just det här med att förmedla den stora bilden är annars ganska svårt, precis som du påpekar. Är de agenter för någon fraktion kan det kanske vara svårt att balansera så att de inte får för mycket information dock. Som gammal Paranoia-spelare tänker jag att det nog vore kul om spelarna tillhör olika fraktioner, med strikta order om att inte avslöja sin position för de andra. Som SL skulle man kunna förbereda lappar med information från deras respektive uppdragsgivare.
 

GMagnus

Veteran
Joined
17 Jan 2017
Messages
31
Ahaa, låter lite som Skuggspelet i Svavelvinter.
Det skulle vara sjukt spännande och hända helt otippade saker!
Det bästa vore om spelarna inte visste om varandras skugg-faktioner >:) speciellt för min spelgrupp
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Det här känns som en spännande idé! Jag tänkte också på Svavelvinter. För egen del tror jag att det under kampanjen kommer bli rörigt om spelarna tillåts påverka fraktionernas agerande i ett sådant metaspel.
Men jag blir väldigt tänd på att typ låta de välja en fraktion de står närmast och sedan ge dem varsin 'agent' genom vilken de kan uppleva en alternativ plot. En liten följetong som man slänger in ibland som enstaka ganska skriptade scener i början av spelmöten. Sen kanske de kan vara aktiva genom att välja ett nytt område eller ny frågeställning de vill utforska till nästa gång och så hittar man på en ny scen och eventuellt lite handouts utifrån det. Det skulle vara mysigt att sitta och fundera över :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Gillar verkligen idén skarpt men skulle inte våga göra det innan hela kampanjen är plats. Jag tror nämligen det kommer att leda till ett oerhört merjobb att anpassa äventyren ju längre från Järnringens original man kommer.

Men Kotakas tanke är en bra medelväg. Försökte något liknande när vi startade men trots att jag hetsade spelarna att bygga ideologiskt drivna karaktärer var det få som gick ens lite åt det hållet, så det föll lite platt. (Och i ärlighetens namn har ju en del av motsättningar mellan och inom olika fraktioner klarnat först nu i del 3).
 
Top