Nekromanti [meta] Om krönikor

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
I sommar så har jag läst igenom alla trådar på kröniker och spelrapportforumet från början till slut. Jag har tidigare sporadiskt kikat in i någon tråd men då det nästan alltid varit väldigt långa trådar och som dessutom inte haft jättehögt intresse för mig så hade det blivit ett av de få forum som jag inte läst. Men nu har jag haft ett jobb där det *host* blivit väldigt mycket tid över för att läsa saker på datorn, sagt och gjort, många inlägg blev det att läsa då det var lika bra att börja från när forumet invigdes.

Förutom att skryta med min nördighet så tänkte jag nu ge lite blandade kommentarer, de flesta är av meta-karaktär då jag funderat mycket över hur forumet används och hur det skulle kunna användas men några blir mer konkreta.

För att börja med en sammanfattning så skulle man om man bara dömde efter vilka krönikor som skrivs lätt få uppfattningen att det här på forumet bara spelas indie-spel (forge-inspirerade och ofta forumitskrivna), egentligen tror jag att det beror på att dessa har en annan tradition av att skriva krönikor då actual play lär vara en välbesökt avdelning på forge, dessa lider bara delvis av den första punkten jag tänker klaga på.

Handling, handling, handling. Jo visst jag förstår att det är rolig att berätta om precis allting som hänt under äventyret, och när krönikan används framförallt för att komma ihåg vad som har hänt så är det ju så den måste skrivas. Men för mig så är det mycket mer intressant att läsa om det som är specifikt för rollspelandet, hur man spelade, hur reglerna användes, vad som fungerade bra, vad som fungerade dåligt. Med några undantag så är inte läsvärdet rent skönlitterärt speciellt högt på krönikorna, det finns några få som skriver riktigt bra och roligt (här vill jag lyfta fram ett inspirerande exempel nämligen Vicotnik som i den här tråden gör precis som många andra trådar skriver jättelånga inlägg om handling men som ändå hade ett högt läsvärde för mig.

Vad är det då jag tycker är intressant, framförallt är det nog Hur det spelas, den andra inspirationen kan jag liksom hämta från böcker, filmer eller låttexter, men Hur-et är vad jag söker. I indiespelen så kommer en hel del av det här automatiskt eftersom indiefolk gillar att prata om hur mekaniker används men jag tänkte ta ett exempel från tradspelen istället.

I den här jättegamla tråden om eon som till stor del också kan stå exempel på hur tråkigt det är att läsa jättelånga inlägg (ungefär som mitt inlägg nu iofs) så finns det enligt mig en fråga som är intressantast, och det är valet spelledaren gör att låta de nya rollspelarna spela oerfarna rollpersoner. Min spontana reaktion är att det är ett dåligt val men just därför hade det varit intressant med en diskussion hur det fungerade.

Ett annat bra exempel på en riktigt intressant tråd (eller egentligen flera trådar) är norrlandsmaffians krönikor där det inte bara är en "spretig grupp spelstilsmässigt" utan där också flera olika personer är inne och kommenterar hur spelmötena uppfattades ur olika synvinklar, vilka för och nackdelar som upplevts med de olika systemen med mera. Riktigt bra trådar och ytterligare en grupp jag hoppas få äran att nån gång spela med. (fast norrbotten är väldigt långt borta från allt).

Det här är ytterligare en intressant tråd från samma gäng.

Det här inlägget kan väl sammanfattas med att jag skulle vilja se mer diskuterande krönikor och mindre handling, och att det inte bara är i indiespelen det finns intressanta och olika infallsvinklar utan även uppmana tradspelarna att få ur sig lite krönikor som är något mer än bara handling. Sen har förstås handlingen också en poäng och det blir nog svårt att hänga med om det är helt utan handling men jag är rätt säker på att jag inte är ensam om att i vanliga fall låta bli jättelånga inlägg som nästan uteslutande består av händelser, så även i egenintresse om ni vill ha fler läsare så råder jag er att skriva lite av en annan sorts krönikor.

Så, varför har jag inte själv skrivit sådana här krönikor? Ja, dels är jag rätt lat, det är rätt sällan jag skriver inlägg alls och jag ser mig själv mest som en lurker, dels har jag inte spelat så himla mycket intressant spel som är värt att berätta om men ett tredje problem är att den här typen av krönikor som jag efterfrågar nog bara funkar om man känner alla i spelgruppen bra. Risken är ju annars att någon blir ledsen på riktigt när man skriver om vad som gått dåligt under ett spelmöte och då är det helt enkelt inte värt det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,874
Location
Göteborg
Jag skapade en utmaning om att skriva bra, analyserande krönikor (som någon rättade mig om och sade att det då heter spelrapporter, inte krönikor). Inte ett svar. Intresset för analyserande och lärorika spelrapporter på det här forumet är absolut noll.

EDIT: Det är typ en vecka kvar till deadline. Eftersom det inte inkommit några bidrag kan någon knipa åt sig en enkel seger!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Själv är jag nog helt ointresserad av spelmekanik och liknande, men skulle däremot gärna se mer i krönikor om hur SL förbereder sig och tänker kring olika strukturer och grejer som händer, och så. Mest för att det är den biten jag har svårast med och skulle behöva mer inspiration till.

Jag gillar krönikor med handling, framförallt om det framgår hur spelarna tänkte och resonerade, hur SL lade fram problemen, och så. Fast det kanske är sånt du menar?



Speltestrapporter är givetvis en helt annan grej.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
  • Hur funkar reglerna i allmänhet? Den här frågan pratas det mycket om när jag testar nya spel.
  • Hur funkar reglerna för det vi gör?
  • Behöver vi husregler för något?
  • Vilka delar av spelmötet var bra/roliga/intressanta? När var folk engagerade? Hur skall vi få mer sånt?
  • Vilka delar av spelmötet var dåliga/tråkiga? Hur kan vi få mindre sådant i framtiden?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,874
Location
Göteborg
Den odödlige kejsaren said:
Det som kommer upp under de samtalen är väl det som så sällan hittar ut på forum och var väl det Genesis egentligen ville åt med sin utmaning.
Svenska forum, då. På The Forge och Story Games är detta den dominerande formen av Actual Play.
 
Top