Nekromanti Meta-Gaming och Alignments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,557
Hur mycket är alignments en grej som karaktärer brukar vara medvetna om? Det finns detect alignment formler och speciellt detect evil på vart och vart annat karaktärsblad. Men hur mycket vet karaktärerna i världen?

Det här kommer från Pathfinder kampanjen jag spelar i just nu där min och de andras karaktär pratar och resonerar om alignments in characther men är egentligen aplicerbart på alla D&D världar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
Well... när man har alignementsystem som i DnD så tänker jag att det innebär att ondska och godhet existerar som någon slags natur- eller urkrafter i världen, alltså inte bara är en fråga om personlig moral utan det finns verkligen ondska som får folk att begå ondheter bara för att vara onda och godheter bara för att vara goda.

Sen har ju människan en tendes att försöka sätta ettiketer på allt och stoppa in det i fack, så att specifika termer som "chaotic evil" kontra "lawful evil" känns absolut rätt, om än en smula akademisk. Dvs jag ser inga konstigheter i att två scholars skulle diskutera sånt på en så specifik nivå, men vanligt folk tänker jag mig skulle hålla sig mer generella och bara prata om god eller ond och möjligen neutral.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
I en värld där absolut ondska och godhet existerar, så är det acceptabelt att individer i den världen diskuterar dessa företeelser. I en värld där ondska och godhet är värdeformuleringar grundade i användbarhet, som vår värld, så är det mer bekymmersamt. Men heller inte otänkbart. Att karaktärer dock skulle ha samma kategorier som spelsystemet hade jag dockat bonus-xp från mina spelare för. Att karaktärerna har någon slags nivå som de diskuterar ondska och godhet utifrån tycker jag är helt okej. Men samma som spelsystemet? Njae. Bryter lite barriären mellan in game och off game. Det är lite som att två muskelbyggare diskuterar hur mycket de har i styrka, i samma termer och nivåer som DnD. Blir lite... Otroligt. För immersions skull är det isf en bra idé om karaktärerna ges alternativa begrepp att röra sig med. T.ex entropisk i ställer för chaotic, stoisk i ställer för lawful, altruistisk i ställer för good, och egoistisk i ställer för evil. Nu förenklar jag lite väl mycket. Att bara swappa ord gör egentligen inte att det blir någon skillnad.

Men jag tror du förstår min poäng. Det blir lite som skillnaden mellan att en rollperson säger att de har "oerhört ont, svårt att andas och det tar emot att röra sig" och säga "jag har 10 HP kvar." Det tidigare känns troligare in game än det senare. Att sätta sig ned några ögonblic och snickra ihop ett alternativt alignment-system med begrepp som rollpersoner kan svänga sig med kommer förhoppningsvis göra samtalen mindre metagamiga.
 
Top