Mest udda ämnet du läst på om för en kampanj eller rollperson?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
En av de många saker som håller mig fast i rollspelen är den enorma floran av ämnen som det går att läsa på om inför planerandet av ett äventyr eller kampanj eller när jag skriver på en rollperson. Igår läste jag på om medeltida politiska filosofer inför en möjligt Chivalry and Sorcery-kampanj (utöver de vanliga gamla grekerna), vad är det mest udda du har läst på om? ("Udda" ur en utomståendes perspektiv om du tvekar.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Hur kroppar förmultnar/ruttnar under olika omständigheter

Historian bakom knappar, byxor och stövlar.

Hur språk utvecklas över århundranden.

Vaccums effekter på människokroppen, hur hur snabbt en punkterad behållare tappar trycket.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Plus allt det där vanliga:

Hur fungerar en atombomb, kan man bygga ett automatvapen i garaget, hur mycket tar riktiga lönnmördare betalt och andra saker som garanterat att jag hamnat på både en och annan lista hos diverse myndigheter om konspirationsteoretikerna har rätt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Ett urval:
  • Aborginernas språk.
  • Astronomiska avstånd.
  • Bågskytte.
  • Pripjat idag.
  • Silverframställning på 1800-talet.
  • Udda egenskaper hos insekter.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,182
Location
Borås, Sverige
I mitt fall, ryska svordomar/förolämpningar (aldrig använt i kampanjen för de är rätt grova) och en del om balett. Var för en rollperson i Scion 2e som var ryska och flyttat till USA i unga år. Helskotta vad fort elitdansarna sliter ut sina pointe-skor (de som gör att de kan dansa på tåspetsarna... 3 dagar håller de enligt uppgift, och är tydligen bäst dag 2)...
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Mitt problem är snarare vad jag än läser relaterar jag till rollspel.
Häromdagen läste jag bak på ett mjölkpaket ett recept på knäckebröd. Som fick mig att genast tänka på hur mycket knäckebröd man kan ha i en kont på väg över Aidebergen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag är lite intresserad av Aboriginernas kultur "privat", du har inte några bra ingångsportar jag kan använda mig av? Böcker, webbsidor, ...?
Tyvärr inte. Jag såg bara några korta dokumentärer om hur man arbetade med att rädda deras språk.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Klassisk stoisk filosofi för Traveller; Portugals transoceana sjöfart för Southern Gondor, Habsburgarnas politiska polis die Hofpolizei för The Kin-strife; viktoriansk speleologi för Gondica Abyssos.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,222
Kollade på en svartvit stumfilm som var någon sorts historisk reklamgrej för M/S Gripsholm till ett äventyr. Det var nog det som jag själv uppfattat som mest udda, även om det inte i sig är en särskilt konstig sak.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
När jag preppade Mörkret mellan stjärnorna, kontaktade jag olika mathistoriker och frågade om en typisk matsedel (både tidpunkter för måltider och typiska maträtter) för en akademikerfamilj i Uppsala år 1906. Edward Blom var vresig, men Richard Tellström var jättehjälpsam!
 
Last edited:
Top