Nekromanti Mest skillnad mellan mästare och nybörjare

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Jag har tänkt på player skill. I vilket rollspel är resultaten som någon som bemästrat spelet får mest kvalitativt annorlunda än resultaten en nybörjare som precis lärt sig spelet får?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,364
Location
Helsingborg
Mage.
Mage som spelas med max power&max konspiration har en så jävla hög tröskel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,782
Location
Stockholm
Håller nog med om Mage på crunch-sidan.

På drama-sidan skulle jag säga något extremt kort men sprängfyllt. Typ Ghost/Echo. Anledningen är att det kräver väldigt mycket förkunskap för att ens kunna börja spela, så mycket annan erfarenhet för att kunna driva drama med så lösa ramar. Någon som inte spelat den typen av spel skulle troligen inte ens komma igång med spel.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag spelade en kort kampanj i D&D3.5 en gång, och då upplevde jag som nybörjare att det var helt bisarr skillnad mellan mitt spel och de mer erfarna. De visste hur jag skulle bygga min lvl 1 rollperson så att den skulle vara optad för val som kom först vid lvl 11.

I faktiskt spel vette tusan om det gjorde skillnad, däremot. Min relativt sub-optade rollperson var bisarrt effektiv på det sätt jag spelade den, så jag vet inte? Jag antar att system mastery hade haft otroligt större betydelse om min spelstil varit mer som deras.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
God45;n334741 said:
Jag har tänkt på player skill. I vilket rollspel är resultaten som någon som bemästrat spelet får mest kvalitativt annorlunda än resultaten en nybörjare som precis lärt sig spelet får?
I Pathfinder 2 så får du din level plus åtta i bonus på en viss färdighet om du är en legendar jämfört med en otränad individ.

Dvs +28 respektive +0 på level tjugo*

Till det slår du en 20-sidig tärning.

(Dessutom lägger du på grundegenskapsbonus som kan vara +5 eller mer för legendaren, och kanske +0 för nybörjaren. Plus magiska bonusar från föremål eller trollformler etc. Har inte spelat på hög level ännu, men skulle gissa dessa lägger på ytterligare +5)

Så T20 + 40 respektive T20 + 0 :)

*Obs: både legendaren och nybörjaren är level 20 i denna jämförelse.
 

Torsk

Veteran
Joined
13 Jun 2019
Messages
10
I Ars Magica kan spelarskickligheten avgöra väldigt mycket vilken effekt du får ut av din magi. Dels för att vissa magikombinationer är bättre på vissa saker men också pga minmaxande och kryphål kring magic resistance.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,119
Location
Göteborg
CapnZapp;n334753 said:
I Pathfinder 2 så får du din level plus åtta i bonus på en viss färdighet om du är en legendar jämfört med en otränad individ.

Dvs +28 respektive +0 på level tjugo*
Fast alla får ju ett visst antal färdigheter, det kräver ingen särskild player skill. För att vara relevant för TS behöver det vara så att vissa färdigheter helt enkelt är bättre / mer användbara i spel, och att detta faktum är dolt för nybörjare till spelet.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Bolongo;n334757 said:
Fast alla får ju ett visst antal färdigheter, det kräver ingen särskild player skill. För att vara relevant för TS behöver det vara så att vissa färdigheter helt enkelt är bättre / mer användbara i spel, och att detta faktum är dolt för nybörjare till spelet.
Jaha, du menar "jag satte mina poäng i XYZ men det visade sig vara värdelöst".

Då är nog 3rd edition D&D / Pathfinder 1 mer trådstartarens grej. Redan när du väljer "fighter" på level 1 (i motsats till "wizard") har du förlorat :p men det blir inte tydligt förrän tio levlar senare (och rejält uppenbart ytterligare tio levlar senare)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,782
Location
Stockholm
Alla spel och spelstilar med illusionism ("“[a] family of Techniques in which a GM, usually in the interests of story creation, […] exerts Force over player-character decisions, in which he or she has authority over resolution-outcomes, and in which the players do not necessarily recognize these features.” från gamla the Forge) och/eller rule 0! Spelaren som är bäst på att manipulera sin spelledare vinner mest!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,534
Location
Helsingborg
I spel där det förekommer bananbeskrivningar, där spelare får vara kreativa i sina beskrivningar, brukar det normalt ta längre tid för erfarna traditionella spelare att lära sig bemästra spelet än nybörjare.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Så fort spelare börjar bemästra något, sliter jag undan mattan för dem genom att byta spel. Eller så är det speltillverkarn som släpper en ny version så börjar vi om på typ noll igen :)
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Shadowrun kombinerar en rätt speciell spelstil, jättemånga genrekonventioner och komplicerad värld med ett spelsystem med extremt stor skillnad mellan optimerade och o-optimerade rollpersoner.
 
Top