Grafik Mest inspirerande rollspelsbild

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
När jag började läsa i tråden var det direkt två bilder som poppade upp. Båda postades sen av @Franz (björnarna i mutant och tjuvar och lönnmördare).

På senare år har typ varenda bild i Vindsjäl gjort mig sugen på att spela.

Men även den här triggade igång mig något ofantligt:
Screenshot_20230403_192112_Facebook.jpg
 
Joined
16 Feb 2012
Messages
35
The Enemy Within av John Blanche är nog den bild, tillsammans med Ian Millers omslag till Death on the Reik, som inspirerat mig mest. Minns fortfarande när jag besökte spelbutiken Midgård i Sundsvall i slutet av 80-talet och köpte den här boken. Det var helt annorlunda än något jag läst tidigare. WFRP har blivit mitt absoluta favoritspel med sin underbara skruvade tysk-renässans setting. En kärleksaffär som jag och min spelgrupp kommer att köra hela livet till dess att Morr kallar på oss.
 

Attachments

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Finns så mycket bra att välja på men gamla Mutant hade helt fantastiska omslag och illustrationer som så klockrent återgav andan i spelet, inget bättre än detta: View attachment 12534
Precis! Om jag måste välja en enda rollspelsbild som har inspirerat mig, så blir det just denna. Magiskt!

Som omslag nummer 2 väljer jag omslaget till det lika klassiska Mutant-äventyret Järnringen.
 
Last edited:

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Den här fick mig att börja skapa förbjudna zoner, när jag fick en kopierad version av lila boxen 1985 (som jag också köpte sedan). Vi klarade oss fint månad efter månad, med bara fantasi, grundspelet och några rollformulär.View attachment 12561
Ja den där bilden är nog den jag fantiserat mest runt, just vad finns bortom skylten. Otroligt spännande.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Den här Eon-boxen stod utåtvänd på en butikshylla och blickade ner på mig under varje veckobesök till Tradition i Nordstan, när jag var cirka elva och spenderade alla pengar på figurspel. Detta var, tror jag, mitt första visuella intryck av rollspel och en bild som lämnade ett starkt intryck och sporrade fantasin. Det lovade något stort och outforskat, genom en ensam ryttare på ett spektakulärt riddjur som skådar ut över ett antytt vidsträckt landskap vi bara får en skymt av.
584px-Eon2_Regler_Fram (1).jpg
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Alltså bilderna till DoD6/trudvang är väl de som starkast fångat min inspiration. Det är kanske nostalgin som pratar med både Vildhjärta och Osthem lockar verkligen in en i en suggestiv, vindsvept värld.

Vildhjärta.jpg

Osthem ioa.jpg


Sen är Dennis Detwillers konst till Delta Green väldigt bra på att fånga både känsla och omfång av existentiell ångest, grå byråkrati och kosmisk estoterisk tentakelskräck.

Delta green.jpg
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Alltså bilderna till DoD6/trudvang är väl de som starkast fångat min inspiration. Det är kanske nostalgin som pratar med både Vildhjärta och Osthem lockar verkligen in en i en suggestiv, vindsvept värld.
Vildjartaomslaget fångar äventyrets känsla exakt. Kontrasten mellan de rotade dvärgarna och stammarna, reflektionen i sjön, vilsenheten, det stora okända. Guld. Jag hade gillat Trudvang mer bauerskt och ogreppbart.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Har varit barnsligt förtjust i viktorianska eran (gärna lite gonzo) sedan jag spelade space 1889 på grannens amiga. Så den rollspelsbild som triggat igång min fantasi mest är nog kopplat till space 1889.



Sedan ska man inte underskatta traveller. Det är ingen bild, snarare avsaknaden av en bild och den väldigt lösryckta texten som väcker fantasin. Har i min ungdom funderat mycket på vad som egentligen hände med Beowulf.

 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
FFGs Star Wars och Western utmärker sig speciellt i mina ögon som rollspel vars illustrationer lyckas med inte en, inte två, utan tre anmärkningsvärda grejer:
  • De lyckas vara extremt illustrativa, och aktivt arbeta med att illustrera det texten beskriver på ett sätt som får en att känna att här har samarbetet mellan tecknarna och författarna varit välfungerande (vilket det nästan aldrig verkar vara i rollspelssammanhang, beklagligt nog).
  • De lyckas också vara representativa, och ha med olika kön, raser, åldrar etc utan att det känns ansträngt, vilket är få rollspel förunnat.
  • De lyckas också ha en skön humor utan att det går överstyr eller känns ansträngt.
Kolla tex hur Star Wars otvunget får en äldre kvinnlig karaktär att vara genuint kool:



Eller de här legosoldaterna som väntar på nån form av vapenlicens-byråkrati:

Screenshot_1.png
 
Last edited:
Top