Nekromanti Mest överanvända magiska föremålet?

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Vilka är de magiska föremål som används oftast i rollspelande?

?Jag tänker inte på generiska "+1"-prylar och liknande, utan endast namngivna föremål.

Har hört väldigt många nämna "Bag of Holding" som ett standardföremål som ges till spelgruppen efter ett par äventyr, oftast för att man ska slippa tänka på bärförmåga och liknande. Personligen stör jag mig på denna påse eftersom den nästan alltid används på något omöjligt kreativt sätt. Typ "Jag drar min bag of holding över skurken och fångar in honom!" (eller över en båt, ett hus, eller ett berg). Visst att det är magi och allt det där vilket kan förklara hur den lilla öppningen kan träs över typ allt, men det känns ändå lite... övermäktigt. Det är en pryl som sällan är dyrare än ett ganska bra svärd, men ändå används den som om den vore mäktigast i universum; har man två kan man ju enkelt öppna en portal till det Astrala planet (vilket säkert också har gjorts för att döda bossar).
Jag förstår bekvämligheten för de som vill slippa tänka på bärförmåga och sånt. Jag skulle bara tycka den vore mycket roligare om varenda skurk kommer göra allt för att stjäla den eller sticka hål på den.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Under mitt rollspels-liv: Deck of Many Things

Värst var den gången en spelare hittade en Deck of Many Things och drog ett kort. Det blev Moon: gain 1d3 wishes, slog 3 och sa: "jag önskar mig en till Deck of Many Things*" tre gånger i snabb följd.

*Ja, jag vet. En Wish-spell är inte så mäktig att man kan använda den för att önska sig en Deck of Many Things - men jag var ung och dum... ni vill inte veta hur det hela slutade, men låt oss säga att den kampanjen lades ner efter det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
da_bohz;n223115 said:
Personligen stör jag mig på denna påse eftersom den nästan alltid används på något omöjligt kreativt sätt. Typ "Jag drar min bag of holding över skurken och fångar in honom!" (eller över en båt, ett hus, eller ett berg). Visst att det är magi och allt det där vilket kan förklara hur den lilla öppningen kan träs över typ allt, men det känns ändå lite... övermäktigt.
Hmm... alla (tror två) bag of holdings jag har hittat har väl i princip haft en begränsad diameter/omkrets på öppningen. Inte alltid exakt angiven men i vart fall grovt uppskattad. Försök till att dra den över exempelvis en roddbåt hade antagligen slutat i en spräckt säck.

Annars är det ju egentligen de generiska "+1/+2-prylarna" som stör mig då jag tycker det är ett så tråkigt sätt att göra "magi" på, plus att det innebär att man efter ett tag alltså rimligen borde överge sin farfars gamla svärd för att det är så undermåligt i jämförelse efter några äventyr.
Men ska det vara namngivna pryttlar så skulle det väl vara gauntlets of ogre power or dylika saker som bara ger plus på nån grundegenskap, och dessa är ju egenligen i praktiken en form av +1/+2-föremål, så rimmar väl med ovanstående uttalande. För mycket fokus på att förbättra stats när jag hellre skulle vilja ha mer kompetenta rollpersoner redan från start och sen mer fokus på story.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Rymdhamster;n223126 said:
Hmm... alla (tror två) bag of holdings jag har hittat har väl i princip haft en begränsad diameter/omkrets på öppningen. Inte alltid exakt angiven men i vart fall grovt uppskattad. Försök till att dra den över exempelvis en roddbåt hade antagligen slutat i en spräckt säck.
?Exakt vad jag menar. För att återkoppla till "Att säga nej"-tråden skulle jag absolut säga nej i ett sådant fall (fast å andra sidan skulle jag troligtvis inte tilldela spelarna en Bag of Holding till att börja med).

Rymdhamster;n223126 said:
Annars är det ju egentligen de generiska "+1/+2-prylarna" som stör mig då jag tycker det är ett så tråkigt sätt att göra "magi" på, plus att det innebär att man efter ett tag alltså rimligen borde överge sin farfars gamla svärd för att det är så undermåligt i jämförelse efter några äventyr.
Men ska det vara namngivna pryttlar så skulle det väl vara gauntlets of ogre power or dylika saker som bara ger plus på nån grundegenskap, och dessa är ju egenligen i praktiken en form av +1/+2-föremål, så rimmar väl med ovanstående uttalande. För mycket fokus på att förbättra stats när jag hellre skulle vilja ha mer kompetenta rollpersoner redan från start och sen mer fokus på story.
Jo, +1-föremål blir snabbt uttjatade. Själva effekten kan användas för min del, men de får absolut inte heta Longsword+1. Lite personlighet och historia till föremålet så blir det genast mer intressant. Det bästa vore kanske om varje magiskt föremål hade en unik magisk effekt.
I mitt egna system är +1-föremål inte ens magiska, de är bara mästerskapade på ett icke-övernaturligt sätt (men då är det i och för sig inte frågan om något som förstärker värden som styrka eller perception).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jo, bag of holding kan man ha mycket kul med.
Det mest udda var när mina spelare använde den för att fånga spöken.
Sedan har jag varit med en gång då en bag of holding "kolliderade" med ett portable hole.

Jag tycker inte att det är att jämföra med "säga nej"-tråden om man säger nej när spelare missbrukar en bag of holding.
En bag of holding har vissa mått, både yttre och inre, som inte går att överstiga och spelarna ska inte bryta mot reglerna.

+1 svärd är jättetråkiga. Jag tycker om spel (som t.ex. SåS) som i princip förbjuder dessa.
Det finns dessutom ett sällan använt, men väldigt enkelt sätt, att göra +1 svärd speciella: ge dem intelligens, personlighet och förmågan att tala.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
da_bohz;n223159 said:
Det bästa vore kanske om varje magiskt föremål hade en unik magisk effekt.
Jag behöver inte ha någon personlighet och historia, egentligen. Det kan vara kul, det kan bara komma i vägen. Men överlag har jag alltid haft lite svårt för det här med att man ska hitta någon annans hjälte coola grejer och använda dem, det är ju min hjältes föremål som skall bli legendariska och användas av andra =D

Men just unika magiska effekter är vad jag är ute efter när det kommer till magiska föremål;

En ring som gör dig osynlig.
En lampa som innehåller en ande som ger dig önskningar.
Ett svärd som lyser blått när orcher närmar sig.
Ett spjut som kan skära genom stål som en het kniv genom smör.
En näsduk som får smuts att bara försvinna.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Rymdhamster;n223167 said:
En ring som gör dig osynlig.
En lampa som innehåller en ande som ger dig önskningar.
Ett svärd som lyser blått när orcher närmar sig.
Ett spjut som kan skära genom stål som en het kniv genom smör.
En näsduk som får smuts att bara försvinna.
En hjälm som ger dig mörkersyn.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Måste nog instämma i deck of many things och lägga till Daerns instant fortress och rope trick.

Deck of many things är speciellt kul både i spelarnas angst & att beskriva efter-effekter...
En tidigare flickvän hade lite väl osund inställning till dessa, och drog cash, items, (och nåt mer jag inte minns) -ett fort och till slut brinnande hullingar med en enkelbiljett till hellvetet.

-Varför det blev extra kul?
Tja, när nästa party (med lite nya spelare) kom för kings forest, så blev det rätt kul reaktioner på varför skogsherren hade låtit resa upp en så magnifik fästning i en så obetydlig by? Och varför den lutade så mycket? Och vad i hellvete det var för nåt som var så farligt att det var i en massiv kista, inmurad & under konstant vakt?!

Jag brukar som norm dock ALLTID inkludera småunika traits som följer objektets tema och det finns alltid en bra anledning varför vissa magiska föremål är så billiga... ;)
 
Top