Messiah lever igen!

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Ser snyggt ut, men två saker med preliminärtiteln:

1. Jag får bråck när svenska produkter har engelska namn, särskilt om de är svenska i original!
2. Är 'Messias' riktigt bra när det ser så Mellanöstern ut med turbaner och allt? 'Mahdi' är den muslimska versionen (plus att man får till känningar till 'The Mad Mahdi' och Khartoum, och även Dune).
Är inte första gången den frågan lyfts.
Messiah är inte jordsligt, det kommer från en planet långt, långt bort. Jorden är endast en gammal koloniserad planet som man lämnat åt sitt öde.
Ordet har sitt ursprung någon annanstans med andra ord.
Och ett tillägg, det utspelar sig heller inte på jorden, även om kopplingar finns. En del av idén med Messiah kommer från Zecharia Sitchins teorier.

Jag kan inte komma på en titel som fångar vad spelet är tänkt att handla om bättre än just Messiah. Frälsaren? Klingar inte lika bra dessvärre, inte i mina öron i vart fall. Men det är fortfarande en preliminär titel och kan komma att ändras även om denförankrat sig HÅRT i mtt huvud.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Är inte första gången den frågan lyfts.
Messiah är inte jordsligt, det kommer från en planet långt, långt bort. Jorden är endast en gammal koloniserad planet så man lämnat åt sitt öde.
Ordet har sitt ursprung någon annanstans med andra ord.
Och ett tillägg, det utspelar sig heller inte på jorden, även om kopplingar finns. En del av idén med Messiah kommer från Zecharia Sitchins teorier.

Jag kan inte komma på en titel som fångar vad spelet är tänkt att handla om bättre än just Messiah. Frälsaren? Klingar inte lika bra dessvärre, inte i mina öron i vart fall. Men det är fortfarande en preliminär titel och kan komma att ändras även om denförankrat sig HÅRT i mtt huvud.
Saviour , the annointed ?
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,857
Location
Port Kad, The Rim
Jag kan inte komma på en titel som fångar vad spelet är tänkt att handla om bättre än just Messiah. Frälsaren? Klingar inte lika bra dessvärre, inte i mina öron i vart fall. Men det är fortfarande en preliminär titel och kan komma att ändras även om denförankrat sig HÅRT i mtt huvud.
Några förslag: "Frälsaren", "Räddaren i nöden", "Den Utkorade"*, "Ljusbringaren", "Befriaren"

*Det här ligger nära den ursprungliga hebreiska innebörden av ordet messias.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Några förslag: "Frälsaren", "Räddaren i nöden", "Den Utkorade"*, "Ljusbringaren", "Befriaren"

*Det här ligger nära den ursprungliga hebreiska innebörden av ordet messias.
Tror en längre titel kanske kan komma att bli aktuell.
Inget av dessa känns helt rätt nämligen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Tror en längre titel kanske kan komma att bli aktuell.
Inget av dessa känns helt rätt nämligen.
Tja, du skriver själv "Och det viskas om att tecken på att den siste frälsaren är på väg har synts bland stjärnorna". Tycker det hade varit ett schysst namn ... men så är jag också kass på att komma på namn.

Jag vill minnas (eftersom jag läste gamla trådar förra veckan) att det handlade om att spela ett förtryckt folk. Gillade det och stämningen.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jag tycker mycket om de där mänskobilderna. Några av dem har jag sparade på Pinterest och visste inte att de hörde till Messiah. Vad kul!

Apropå namnet och så kanske man ska börja i någon slags tematik. Vill du berätta om vad det är för slags spel Messiah är tänkt att vara? Vad för slags berättelser är det tänkt att man spelar, vilken spelupplevelse ska man få och hur ser systemet ut?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Tja, du skriver själv "Och det viskas om att tecken på att den siste frälsaren är på väg har synts bland stjärnorna". Tycker det hade varit ett schysst namn ... men så är jag också kass på att komma på namn.

Jag vill minnas (eftersom jag läste gamla trådar förra veckan) att det handlade om att spela ett förtryckt folk. Gillade det och stämningen.
Den siste frälsaren är ett alternativ, absolut.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Jag tycker mycket om de där mänskobilderna. Några av dem har jag sparade på Pinterest och visste inte att de hörde till Messiah. Vad kul!

Apropå namnet och så kanske man ska börja i någon slags tematik. Vill du berätta om vad det är för slags spel Messiah är tänkt att vara? Vad för slags berättelser är det tänkt att man spelar, vilken spelupplevelse ska man få och hur ser systemet ut?
Haha coolt!

Vi kommer till dina frågor i sinom tid. Just nu måste jag rota ihop gamla skrifter och det kan hända att konceptet ändras, vi får se! :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Den siste frälsaren är ett alternativ, absolut.
Bästa förslaget så långt, med det sagt så vet jag inte något alls förutom det du nämnt i tråden om spelet. Men ”Den siste frälsaren” är definitivt ett spel som med sitt namn skulle fånga min uppmärksamhet samtidigt som de bilder du visat är awesome!
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Kul koncept!
Känner igen en del av inspirationsbilderna från Fria Ligans Coriolis. Det är kul att fler rollspel plockar upp icke-eurocentriska influenser. Tror man kan göra mycket spexigt med konceptet!
Om du letar efter fler inspirationskällor, så kan jag slå ett slag för världsboken Atlas över Tredje Horisonten, både när det gäller bild och text!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Bästa förslaget så långt, med det sagt så vet jag inte något alls förutom det du nämnt i tråden om spelet. Men ”Den siste frälsaren” är definitivt ett spel som med sitt namn skulle fånga min uppmärksamhet samtidigt som de bilder du visat är awesome!
Jag är tämligen säker på att det är ett spel som kommer falla dig i smaken! :)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Kul koncept!
Känner igen en del av inspirationsbilderna från Fria Ligans Coriolis. Det är kul att fler rollspel plockar upp icke-eurocentriska influenser. Tror man kan göra mycket spexigt med konceptet!
Om du letar efter fler inspirationskällor, så kan jag slå ett slag för världsboken Atlas över Tredje Horisonten, både när det gäller bild och text!
Hoppas verkligen inte Fria Ligan använt bilder jag betalat för till Messiah till sina spel? Dessa bilder är original som jag skrivit bildmanus till och som ritats åt mig personligen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja, jag skulle våga gissa detsamma! Så se till att börja arbeta med att bli klar nu och strunta i ditt vanliga jobb! :)
Eller simulera arbete på arbetsplatsen medans du igentligen jobbar på att färdigställa ditt rollspel på så vis så får du ju betalt för att arbeta på ditt rollspel 😜
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Ja, jag skulle våga gissa detsamma! Så se till att börja arbeta med att bli klar nu och strunta i ditt vanliga jobb! :)
Eller simulera arbete på arbetsplatsen medans du igentligen jobbar på att färdigställa ditt rollspel på så vis så får du ju betalt för att arbeta på ditt rollspel 😜
Ska se vad som kan göras! ;)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Kung Keshun av Markens profetia

För nio gånger nio gånger nio år sedan levde konungen Keshun av marken. Han var vördad inte bara som konung utan även som läkare och siare. Var nionde natt under nio månader plågades konungen med drömmar om en analkande fara. Han drömde att från bortom skapelsens ände skulle en armé komma. Mångtaliga men ändå samstämmiga skulle krigarna i denna armé kalla efter själar att fylla sina tomma bukar med. Krigarna skulle svepa fram planet efter planet, tömma dem på liv och själva svälla av mättnad. Konungen nedtecknade noggrant drömmarna och hur han tolkade dem. Konung Keshun av Marken levde och dog, men hans texter bevardes av hans eget folk. Dessa texter gömdes och glömdes dock av tills det var försent, tills efter Nibiru kommit till Kaynor och förslavat Kaynorierna. De flesta betvivlar att det hade gjort någon skillnad om ens Konung Keshun själv stått på Tesh’milas högsta bergstopp och predikat sin profetia. När Nibiru kom så stod Kaynorierna chanslösa.

Mimn Keshun heter ett litet sällskap som idag bevarar och värnar om Konung Keshuns texter. De hävdar att fortfarande finns det varningar att hörsamma i Konung Keshuns drömmar. Fortfarande är de viktiga, dessa åldriga texter.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Hoppas verkligen inte Fria Ligan använt bilder jag betalat för till Messiah till sina spel? Dessa bilder är original som jag skrivit bildmanus till och som ritats åt mig personligen.
Oj, nej det har inte tagit dem. Uttryckte mig slarvigt. Däremot förekommer de i inspirationbildssamlingar som finns på nätet titulerade Coriolis, bland annat på Pintrest. My bad.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Den tredje myten kan härledas direkt till en soldat vid namn Yrea’sul . Hon levde när Nibiru invaderade och hon stred i det hopplösa kriget. Yrea’sul var välsignad av Šala, i hennes ögon kunde man se sin död och i hennes händer kunde man läsa sin slutgiltiga dom i efterlivet. Hon ensam besegrade hundratals Nibiru och tvingade dem att ge henne sina hemligheter. En av dessa hemligheter var hur Nibiru skapats.

Högt uppe i skyn levde det två syskon, Ormen och Den Tusenfaldiga Heligheten. De var som syskon är. Ömsom bråkade de och ömsom var de sams. En dag bestämde sig Ormen för att spela sitt syskon ett spratt. Ormen plockade vindar från luften och knöt dessa till hårda knutar. Ormen sade till knutarna “Ni är mina tjänare för jag gav er form och fasthet. Ni heter Nibiru. Nu ska ni stjäla mitt syskons allra dyrbaraste ägodel och gömma det där ingen kan hitta den.” Nibiru löd och på natten när alla sov stal de Den Tusenfaldiga Heligheten vackraste armband. På morgonen kom Den Tusenfaldiga Heligheten till Ormen i raseri. “Har du stulit mitt vackraste armband?” frågade Den Tusenfaldiga Heligheten. Ormen bara skrattade och svarade sanningsenligt “Nej, det har jag inte.” Den Tusenfaldiga Heligheten trodde givetvis sitt syskon och började uppgivet leta vidare. Dagarna gick och Den Tusenfaldiga Heligheten bara letade och letade. Till slut fick Ormen dåligt samvete och berättade för sitt syskon vad som hade blivit av armbandet. “Nå, jag förlåter dig om jag får tillbaka mitt armband” sa Den Tusenfaldiga Heligheten. Ormen vände sig till Nibiru och sa “Hämta mitt syskons allra dyrbaraste ägodel och ge det tillbaks.” Nibiru svarade “Men, det kan vi inte. Du bad oss att gömma det där ingen kan hitta det. Vi gjorde så och nu vet vi inte var det finns.” Den Tusenfaldiga Heligheten blev rasande och slängde sig över ormen och slet ut sitt syskons hjärta. Vrålande slängde Den Tusenfaldiga Heligheten hjärtat ut i rymden så hårt att det försvann. Ormen vände sig till Nibiru “Hämta mitt hjärta, tjänare! Utan det dör jag.” Nibiru begav sig genast ut i rymden för att söka sin mästares hjärta.
 
Top