Nekromanti Mesopotamien

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Skulle det vara intressant med en spelmiljö i forna mesopotamien under Uruktiden där kungarna är halvgudar och rollpersonerna är i ständig kamp för att rena sig från sin demoniska påverkan?

Det kanske redan finns ngt rollspel som utspelar sig i mesopotamiska kulturen?
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Spel iden kanske inte skiljer sig så mycket från vanlig hederlig ulta religös person? Men visst jag känner inte till något vetigt spel om det i alla fall. Men är lite för lite för att bygga ett helt rollspel runt?
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Haha, självklart kommer det att vara en mer färgrik värld än så. Vad jag undrade är om det redan finns en spelvärld som liknande den mesopotamiska kulturen eller/och om det finns ngt intresse av att gestalta en sådan värld.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Det finns ett par d20-produkter i ämnet:

White Wolf Publishings "Ancient Kingdoms: Mesopotamia"

Green Ronins "Testament" (gammaltestamentlig kampanj med info om bl a Mesopotamien)

Har inte läst någon av dem, tyvärr.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
vad jag vet, nej det finns inte. Ja det är väll så intresant som man gör det, jag menar vill du ha det spännande hitta på några krig/svälter eller dylikt som spelar in varför en viss eprson kommit till makten och gör så att allt ställs på ända. And there your story begin
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Mesopotamien rockar, då får man ha snygga skägg och träffa lamassuer:

Och så är det coolt med ziggurater. Snygga namn på sina städer hade de också. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Håller helt med! Det finns mkt coolt att hämta och det känns som att miljön kan bli annorlunda från standardfantasy.

Jag ska nog ta och slaska ihop en spelvärld.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har fått intrycket av att White Wolfs halvgudafantasy Exalted är väldigt mesopotamiskt influerat. Folk som spelat det säger att det är mer östasiennördigt, men jag kan ändå inte komma ifrån det - Exalteds värld får mig att associera till Assyrierna, Mesopotamien etc, iallafall.

Allt rollspelande i mindre uttjatade (läs: icke västeuropeiska) historiska miljöer är klart på om du frågar mig. Så en mesopotamisk kampanjsetting vore klart intressant, så länge den görs bra.

- Ymir, tummen upp
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Kom på en sak till som möjligen kan ha perifert intressse:

Gamla AD&D-kampanjen Dark Sun är inte historiskt mesopotamisk för fem öre, men den har hämtat mycket inspiration därifrån. Scenen är en ökenvärld där odödliga trollkarlskungar härskar över stadsstater med slavekonomi och ont om metall.

Mer info här .
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Dark Sun förvisso, men jag vill komma bort ifrån den, eftersom jag bara får gotharvibbar av Brombilderna.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Jag ska försöka att lägga upp konceptet för spelvärlden här i tråden lite senare, när jag fått tummen ur röven och blivit klar med alla andra projekt, så finns det ju plats att låta folk säga sitt om vad som skulle vara skoj.
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
enligt mig skulle det vara en jätte bra spelmiljö som inte är lik något av de jag spelat innan har ioförsig inte spelat så många rollspel men ändå...men det verkar som en bra idé
 
Top