Nekromanti MERP

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Köpte Sagan om ringen-rollspelet begagnat och tyckte det var inspirerande. Men det är väl en översättning av MERP (Middle-Earth Role-Playing), inte sant? Någon som spelat något av dem?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja det är en översättning. Finns en del buggar i den har jag för mig.
Hittar du den sista utgåvan av MERP, kör på den.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,901
Location
Nordnordost
Vi spelade det rätt flitigt när jag var grabb. Sedan när jag kom upp på universitetet körde vi Rolemaster i stället, samma princip fast mer detaljer.

Det går att få att flyta rätt bra. Kopiera upp relevanta delar av tabellhäftet. Ha en spelare som har till uppgift att alltid slå upp saker skade tabellerna, en som för bok över skador på monster osv. Dela upp uppgifterna mellan er så blir det både snabbare, och alla har något att göra när det är de andra spelarnas tur.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag har kört en hel del MERP genom åren. Det är ett bra spel men ett lite underligt val för att användas i Tolkiens värld då det, i alla fall för mig, inte ger några som helst Midgårdsvibbar. Så mina tips är; vill du använda MERP så gör det, men använd en annan setting. Om du däremot vill spela i Midgård så föreslår jag att du använder andra regler. Om du gillar MERPs tradstämning så varför inte t ex Deciphers LotR-spel?

/Anders
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Har spelat båda. Den svenska versionen spelade jag riktigt mycket när jag var i tonåren. Wilpers förslag är bra. Jag tror det står något om en sån arbetsfördelning i boken också. Själv vet jag att jag flera gånger spelledde MERP med 7–8 spelare utan större problem (men jag var säkert piggare i skallen på den tiden :gremsmile: ).

Vi hade jättekul med MERP. Tycker inte det är självklart att man måste eftersträva den "rätta" Midgårdskänslan (vad nu det är). En bra spelvärld och en bra romanvärld är inte nödvändigtvis samma sak, så om man hittar skillnader behöver det inte göra spelet sämre.

Hälsar

Christian -- tabeller är det nya svarta
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Organ said:
Jag har kört en hel del MERP genom åren. Det är ett bra spel men ett lite underligt val för att användas i Tolkiens värld då det, i alla fall för mig, inte ger några som helst Midgårdsvibbar. Så mina tips är; vill du använda MERP så gör det, men använd en annan setting. Om du däremot vill spela i Midgård så föreslår jag att du använder andra regler. Om du gillar MERPs tradstämning så varför inte t ex Deciphers LotR-spel?

/Anders
Har börjat in en The One Ring kampanj och måste säga att dom har lyckats fånga den midgårdska känslan riktigt bra. Spelet flyter på rätt bra åxå. Visst, finns dippar åxå, som att reglerna är skitsnygga men oftast helt idiotiskt upplagda, Vad man än skall kolla upp innebär det minst två bläddringar eftersom all info är uppdelad på minst två ställen, och oftast tre, på ett ställe i ena boken och på två i den andra. Tur man enkelt kan göra egna quickref sheets.
Även LM-Screenen lider av att de som gjort den kan spelet så pass bra att alla grundläggande och oftast viktiga tabeller saknas men saker som hur mycket skada får man ifall man faller 12 meter ner i en höbal finns där.

Men, ger betydligt bättre vibbar än RM/MERP.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Har haft grymt skoj med MERP (med en påläst SL som får det att ticka i bakgrunden) och de långa tabellerna med allvarliga skador blev en riktig tillgång - sällan haft bättre stämning än när vi var tvungna att halta genom trollskogen på brutna ben i trollbergen, eller när min karaktär fick leva resten av sitt liv med en förlamad vänsterhand efter ett fritagningsförsök som gick snett.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jag har spelat massor av SRR och MERP - det är utan tvekan (för mig) ett av de bästa spelen på marknaden. Fast det är kanske inte riktigt på marknaden nu längre...

Detta beror inte på hög regelkvalitet eller jättebra supplement eller så utan bara på att världen är så oerhört rik. Silmarillion är kanske den bästa bakgrundsmodulen någonsinn :gremsmile:

Om du vill slita dig loss lite från den begränsning det innebär att spelarna kanske redan känner till händelser från "framtiden" i spelet, så testa att spela i Rhovanion och runt Rhunsjön. Mirkwood är en utmärkt modul för 2E MERP liksom Lake Town, och det finns flera äventyrsmoduler (av varierande kvalitet) som äger rum i trakten. Det finns också en outgiven Rhunsjönmodul som du nog kan hitta på nätet lagligt som faktiskt är jättetrevlig läsning.

Anders Blixt skrev en del MERPsaker som finns på Rävsvans, och det finns ett fint ezine som heter Other Hands.
 
Top