Nekromanti MERP

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Någon som vet vem som har köpt rättigheterna till MERP (Middle-earth Role Playing Game, dvs Tolkien)? Jag vet bara att någon -måste- ha gjort det, nu när filmerna kommer så är det ett aldeles för gyllene tillfälla att missa.
Personligen så hoppas jag att det inte är Wizards of the Coast (Dungeons & Dragons, nya Star Wars etc), de skulle förmodligen bli helt över-ambitiösa...
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Någon som vet vem som har köpt rättigheterna till MERP (Middle-earth Role Playing Game, dvs Tolkien)? Jag vet bara att någon -måste- ha gjort det, nu när filmerna kommer så är det ett aldeles för gyllene tillfälla att missa.
Personligen så hoppas jag att det inte är Wizards of the Coast (Dungeons & Dragons, nya Star Wars etc), de skulle förmodligen bli helt över-ambitiösa...<p><hr></blockquote><p>Näe det hoppas inte jag heller. Jag tyckte det var synd att ICE gjorde sig av med licensen, och även synd att de nu även konkat. Men enligt källor från företaget så gjorde de så liten vinst på varje grejj de släppte under MERP licensen. Fast, ändå...

/Honken - Gillade ICEs produkter.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag har hört något om att WOTC är ute efter LOTR-licensen i alla fall, men kan inte komma ihåg att jag hört/sett något specifikt. De har ju onekligen en rätt stark dominans på marknaden, vilket måste underlätta vid licensförhandlingar (särskilt nu när de har Hasbro bakom sig också).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Ryktet säger ...

... att Elan Merchandising krävde sådana astronomiska summor för ME-licensen att t.o.m. WotC tackade nej.

Om det är sant lär det inte bli något nytt ME-rollspel över huvudtaget.

/Dante
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Rollspel i Middle-earth

Tack för svaren.

Jo, jag håller med, det vore väldigt synd. Jag tror att det skulle kunna gå att göra något riktigt bra av MERP, och nu är det ju ett lysande tillfälle. Fast jag kan hålla med dem som tycker att det vore svårt att rollspela i den miljön. Till exempel: Vilka får ha magi? I Tolkiens värld så var det ju bara Istari som var riktiga trollkarlar, och det fanns inte så många av dem... sedan har ju avlerna en slags magi, fast inte som de brukar dagligen precis. Ni vet vad jag menar, alviska föremål, galadriels spegel, vinälvens väktare o.s.v. Sedan kan det vara svårt att lägga in en kampanj i en värld som är så förutbestämd, men det blir väl logiskt att starta efter Ringens krig, mot någon nyuppkommen ond stackare med storhetsvansinne :)
*suck*
Skulle verkligen vilja se något bra bords-MERP...
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Alldeles rätt! Om Wizards of the Coast el. dyl köper upp MERP, så blir det nog bara riktigt överpretantiöst och överarbetat. Men om t.ex. Chaosium skulle köpa upp det istället - vilken dröm!
Jag tycker också att det lustiga med MERP är att bara under den lågnivåiga tiden med karaktärerna, alltså den från level
1-5 ungefär är den som är roligast, men så fort man blir sådär högnivåig med sin PC så är det roliga över.
Jag känner en bunch konstiga typer som spelade en mycket lång kampanj som till slut gjorde att karaktärerna uppsteg i
absurd höga nivåer. Inte hundratals nivåer, utan flera tusen
-ja det är sant dom skrev k (kilo) efter sin nivåsiffra.
Det var då jag övergav idén om att dom verkligen var roll-spelare. Eller dom var "roll-players" inte "role-players".

Signing off. D.
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Re: Rollspel i Middle-earth

Eller så kan man börja före ringkriget (långt före) och tampas med andra än Sauron. Förresten tillhörde inte MERP Iron crown?
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Utveckla tack

<I>Alldeles rätt! Om Wizards of the Coast el. dyl köper upp MERP, så blir det nog bara riktigt överpretantiöst och överarbetat. </I>

Hur menar ni?
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Rollspel i Middle-earth

Jo, men problemet med att börja före är ju att historien måste riktas åt ett specifikt håll. Fast jag antar att man inte -måste- tampas med Morgoth direkt ;)

Tillhörde är riktigt, fast de har ju gått i konkurs nu. Dessutom gav de väl upp MERP ganska länge sedan...
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Utveckla tack

Jag menar att de förmodligen kommer att lägga magi nivå etc långt över den som Tolkien skapade.
Dessutom så finns det viss risk att de tar in element som inte egentligen ska finnas där. Typ nya dvärg klaner som länge varit glömda, och alver som stiger upp ur havet etc :gremwink: Kanske kan man rollspela en ent... *suck*
Fast jag kan ju ha fel.
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Re: Utveckla tack

Jag menar att Wizards of the Coast som numera köpt upp TSR helt enkelt är som en jätte på lerfötter, och skulle må bra av en delning precis som Microsoft. Nej det behövs någon mindre rörelse typ Chaosium (vilka också har det bästa systemet och tärningen; D100!).

Signing off. D.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Utveckla tack

"ag menar att de förmodligen kommer att lägga magi nivå etc långt över den som Tolkien skapade. Dessutom så finns det viss risk att de tar in element som inte egentligen ska finnas där. Typ nya dvärg klaner som länge varit glömda, och alver som stiger upp ur havet etc :gremwink: Kanske kan man rollspela en ent... *suck*"

Och skillnaden gentemot ICEs version är...?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Utveckla tack

Sa jag att jag att ICEs version var bra eller att jag hade spelat den? ;)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Kmpanjtidpunkter i Middle-earth

Tidpunkter som jag tycker man kan använda (och har använt i vissa fall) är t. ex. hela första åldern - då är allt så jätteheroiskt och det som är nedtecknat är de stora händelserna och om de stora hjältarna, några karaktärer skulle väl knappast märkas här, ens om man har lite mer heroiska än vad som är lämpligt i senare åldrar. Även andra åldern tycker jag är mycket användbar. Midgårds fastland är ju vagt beskrivet med nomadkulturer, koppar-/bronsålderskulturer m. m. Man kan ju även spela dúnedain som rest till fastlandet, alltifrån goda som vill undervisa de 'vanliga' människorna till onda i 'romersk imperialistisk anda'. Till och med tredje ålderna går väl bra att spela i vid de flesta tidpunkter om man inte rör sig på allt för hög nivå, vi har t. ex. spelat mycket intrigfullt i t. ex. Cardolan efter att Arthedain splittrats. I Fjärde åldern, tja kör på...

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top