MERP utan XP

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Om ni skulle köra MERP utan XP, hur skulle ni göra? Jag tänker mig alltså en variant där man får erfarenhet i de färdigheter man använder istället för abstraktionen erfarenhetspoäng. Så här ser mina funderingar ut:

1. Om en färdighet används i en "kritisk" situation får man ett halvt kryss. Max en gång per dag.
2. När man fått ett antal kryss som motsvarar vad man skulle ha fått om man går upp i level på normalt sätt (tror det är ungefär 15 kryss) ökas level och man får motsvarande ökning av yrkesbonus.
3. Body development ökas om man tar skada.
3. Rustningsfärdigheterna ökas när man använder dem vid Movement Maneuver-slag.
4. Är inte säker på hur man skulle göra med inlärning av nya Spell Lists. Man kanske får ett halvt development point när man använder magi som man kan sätta i valfri lista?

Det här är inte supergenomtänkt, men vad tycker ni? Vad ser ni för svagheter?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Funderade på detta när jag för något år sedan fick för mig att det kunde vara kul att spela något MERP-äventyr igen (föll på att jag tycker systemet inte är något vidare för annat än strid och att de flesta äventyren är rätt svaga).

I alla fall. Jag hade delat ut XP per äventyr/spelpass så som är vanligt i många spel. Inte kopplat till färdighetsbruk eller så. Som Warhammer eller Svärdets sång gör eller liknande. Sedan kan det kosta olika mycket att höja i de olika färdighetskategorierna beroende på yrke om man vill. Levels, om man vill ha kvar dem, baserat på total XP. Det skulle ta bort lite av yrkenas särdrag då det är fritt att fördela XP på de färdigheter man vill men det kompenseras av att de är olika dyra.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Nu tycker jag iofs att MERP är rätt bra som det är, men ...

Du går inte åt fel håll? Är det inte enklare att porta över stridsreglerna till DoD, än att försöka DoDa om MERP?
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
wilper;n347815 said:
Nu tycker jag iofs att MERP är rätt bra som det är, men ...

Du går inte åt fel håll? Är det inte enklare att porta över stridsreglerna till DoD, än att försöka DoDa om MERP?
Alltså, jag kör numera BRP-varianter i MERP därför att jag har utvecklat allergi mot XP- och levelsystem. Det går jättebra. Jag älskar inte heller precis MERPS stridsregler, men vad jag är ute efter är alltså att se om det går att göra MERP mer acceptabelt för mig så jag slipper sitta och konvertera äventyren till ett annat system. En sak som alltid stört mig med MERP är att det blir en sådan ständig jakt på XP (som i alla levelsystem), vilket jag tycker går på tvärs mot hela poängen med att spela i Tolkiens Midgård, alltså att det är en djup setting som inbjuder till storyfokuserat spel snarare än spelighet och levelklättrande.

Det funkar jättebra med BRP men jag är lite uttråkad idag och det här är en kul tankelek.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag gillar MERP's system väldigt mycket, skrev ett försvarande manifest om det för typ två år sedan, vem det var avsett för vette sjutton :D Jag brukar dela ut mycket XP för idéer, roligt rollspelande o.s.v. för att balansera upp att det inte bara ska vara ett system baserat på skicklighet. Ni kan ju också strunta i att räkna XP och bara bestämma om gruppen ökar en level efter äventyret.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Franz;n347823 said:
Jag gillar MERP's system väldigt mycket, skrev ett försvarande manifest om det för typ två år sedan, vem det var avsett för vette sjutton :D.
Har du kvar det månne? Skulle gärna läsa, jag har mycket nostalgi för MERP, det är ett av de spel jag spelade mest i min ungdom.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Absolut, Jag PM'ar det :)
 

El Toro

Veteran
Joined
28 Apr 2020
Messages
7
Det sätt som vi spelar på så när xp är utdelade så ska det i första hand öka på de färdigheter som de har nyttjat under tiden. Har de varit i skogsterräng och klättrat i berg så tycker inte vi att det är motiverat att öka på i färdigheten segla för RP tycker det vore bra att utveckla den.
Herb lore, set traps med mera kan ju vara mer aktuellt.

Återigen, man ska ha kul när man spelar så har RP hittat över någon bok eller träffat någon som de har diskuterat i så kan något streck i färdighet som de inte nyttjat ändå vara motiverat. En viss nivå tycker vi att man kan lära sig teoretiskt. Som vi antagligen gör ofta i vardagslivet, på skolan eller på jobbet.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
When running MERP and Rolemaster, we tend to just award a level after a suitably dramatic session. If I know the campaign is supposed to run for, say, 10 sessions or so, then give out a level every 3.

we have used the official XP systems too, but its mostly not worth it, I find.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
För mig är huvudproblemet själva levelsystemet. Jag ogillar de abrupta steg i kompetens som nivåer motsvarar, det gäller MERP/RM såväl som D&D. Visst, rent spelmässigt kan det utgöra delmål som det är kul att arbeta mot och uppnå, men min erfarenhet har alltid varit att man blir lite väl fokuserad på detta, på bekostnad av berättelse och verklighetskänsla (vilka är viktiga för mig). Man kan uppnå stora utvecklingssteg på andra sätt, t ex med magiska föremål, bättre utrustning och sånt. Det är därför jag funderat på att göra MERP mer skillbaserat, så att säga. Men det är på många sätt enklare att bara använda valfritt BRP-system, vilket är det jag gör nuförtiden.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Dubbelyxa;n348249 said:
För mig är huvudproblemet själva levelsystemet. Jag ogillar de abrupta steg i kompetens som nivåer motsvarar, det gäller MERP/RM såväl som D&D. Visst, rent spelmässigt kan det utgöra delmål som det är kul att arbeta mot och uppnå, men min erfarenhet har alltid varit att man blir lite väl fokuserad på detta, på bekostnad av berättelse och verklighetskänsla (vilka är viktiga för mig). Man kan uppnå stora utvecklingssteg på andra sätt, t ex med magiska föremål, bättre utrustning och sånt. Det är därför jag funderat på att göra MERP mer skillbaserat, så att säga. Men det är på många sätt enklare att bara använda valfritt BRP-system, vilket är det jag gör nuförtiden.
They kept putting options in the old Companion books to reduce the impact of levels or even avoid them, but they were never quite all that fun to play with, so I think they realized it was a hindrance as well.

Adopting Arms Law + your choice of BRP rulebook would probably be easy as pie. Certainly Runequest 3 character creation is a lot kinder than RMSS :)
 
Top