MERP/SRR: Hur kom man upp i 102?

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag har glömt hur sjutton man kom upp i 102 i en grundegenskap när man spelade MERP/SRR. Skalan i BT1 går till 102+, men i 2.51 står det att man max kan höja till 101 med bakgrundspoäng. Är det någon som kommer ihåg hur man kom upp i 102 eller mer?

Undrar

Christian
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Nja, man kan väl lägga en bp för att öka en egenskap två steg. Om man rullar 100 till 102.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Nej, i 2.51 står det att 101 är max som man kan nå på det sättet. Det står så både i mitt SRR och i mitt MERP. Men jag har ett minne från 80-talet att det fanns ett annat sätt nånstans! Men jag vet inte vilket det sättet var :).

C
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Nej, i 2.51 står det att 101 är max som man kan nå på det sättet. Det står så både i mitt SRR och i mitt MERP. Men jag har ett minne från 80-talet att det fanns ett annat sätt nånstans! Men jag vet inte vilket det sättet var :).

C
OK, var väl mina husregler då. kanske inte heller förstod :). Annars är MERP väl ovanligt ostyrigt när det gäller var reglerna finns så det står säkert någon helt annanstans.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
OK, var väl mina husregler då. kanske inte heller förstod :). Annars är MERP väl ovanligt ostyrigt när det gäller var reglerna finns så det står säkert någon helt annanstans.
Alltså, det har en lite speciell struktur, men jag tycker nog ändå att det är rätt väl organiserat. Följer man instruktionerna i början om i vilken ordning man bör läsa så funkar det. Nu menar jag MERP 1 -- SRR är lite knepigare eftersom de lyft bort en del tabeller från den löpande texten.

C
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Jag har Rolemaster, "Second U.S. Edition, Reformated 1999" - 102+ finns i en tabell men hittar inget om att en RP kan få högre 101. På s 101 står det att stats är på "a scale of 1 to 101 (normally"), men inget sägs vad som krävs för att gå över 101. Tror det kanske är ett värde som är reserverat för SLPs?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag har Rolemaster, "Second U.S. Edition, Reformated 1999" - 102+ finns i en tabell men hittar inget om att en RP kan få högre 101. På s 101 står det att stats är på "a scale of 1 to 101 (normally"), men inget sägs vad som krävs för att gå över 101. Tror det kanske är ett värde som är reserverat för SLPs?
Så kan det ju vara! Kan kanske finnas magiska föremål som boostar en grundegenskap också. Jag är osäker på om det där jag minns från 80-talet var en husregel eller inte. Mitt ex av SRR är begagnat, och där har tidigare ägare ritat in "102?" under 2.51 :). Jag tror banne mig jag har mitt eget gamla ex av SRR hemma hos mor och far, så när pandemin lugnar sig kan jag kolla där också om jag antecknat nåt. Viktiga grejer!

C
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Så kan det ju vara! Kan kanske finnas magiska föremål som boostar en grundegenskap också. Jag är osäker på om det där jag minns från 80-talet var en husregel eller inte. Mitt ex av SRR är begagnat, och där har tidigare ägare ritat in "102?" under 2.51 :). Jag tror banne mig jag har mitt eget gamla ex av SRR hemma hos mor och far, så när pandemin lugnar sig kan jag kolla där också om jag antecknat nåt. Viktiga grejer!

C
Ja, det är ju jätteviktigt. Jag fick för mig att den här frågan varit upp i en Sinkadus, men jag hittar inget i någon av dem.

Någon stans har jag läst om detta, jag kan ta gift på det, men det var ju typ minst 20, kanske 30 år sedan, så ...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Min long gone MERP-kompis hade den där modulen med stats för Tolkiens gudar, jag är säker på att de hade stats över 101. Men jag kollar i Angmar nu, då finns Häxmästarens stat line: Han har faktiskt inte över 101 i något stat, men om "Sauron is focued on his minions" som får han Pr120!?! EDIT: Och i Southern Gondor har Amroth Co 102, Aragorn har Co 102 och In 102, Bladorthin St 103, etc. Så värden över 101 används för SLPs i alla fall.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Så kan det ju vara! Kan kanske finnas magiska föremål som boostar en grundegenskap också. Jag är osäker på om det där jag minns från 80-talet var en husregel eller inte. Mitt ex av SRR är begagnat, och där har tidigare ägare ritat in "102?" under 2.51 :). Jag tror banne mig jag har mitt eget gamla ex av SRR hemma hos mor och far, så när pandemin lugnar sig kan jag kolla där också om jag antecknat nåt. Viktiga grejer!

C
Nu har jag kollat SRR och MERP 2 och det står samma sak i båda, inte högre än 101. Oklart om det står något någon annanstans.

Nu när jag tänker efter antog jag helt enkelt alltid att det var ett tryckfel och gått på att det går att höja till 102. Det tycker jag fortfarande är en rimlig förklaring :D
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Min long gone MERP-kompis hade den där modulen med stats för Tolkiens gudar, jag är säker på att de hade stats över 101. Men jag kollar i Angmar nu, då finns Häxmästarens stat line: Han har faktiskt inte över 101 i något stat, men om "Sauron is focued on his minions" som får han Pr120!?! EDIT: Och i Southern Gondor har Amroth Co 102, Aragorn har Co 102 och In 102, Bladorthin St 103, etc. Så värden över 101 används för SLPs i alla fall.
Nu har jag kollat SRR och MERP 2 och det står samma sak i båda, inte högre än 101. Oklart om det står något någon annanstans.

Nu när jag tänker efter antog jag helt enkelt alltid att det var ett tryckfel och gått på att det går att höja till 102. Det tycker jag fortfarande är en rimlig förklaring :D
Känns som Skarpskytten har löst det hela! Alla de NPC:er han nämner är ju väldigt high profile mäktiga snubbar, och det är bra tycker jag att systemet har en gräns mellan vad rollpersonerna kan uppnå och vad som övrigt finns i världen.

Skulle tro att det är rätt få direkta fel i MERP. Sjukt länge vad första versionen av spelet höll, med massor av supplement!

Hälsar

Christian
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Nu när jag tänker efter antog jag helt enkelt alltid att det var ett tryckfel och gått på att det går att höja till 102. Det tycker jag fortfarande är en rimlig förklaring :D
Nej, tror jag inte heller, men mitt 15-åriga jag löste det så. I modulen som sätter stats på Fingolfin mfl finns det gott om personer med 103+ här och där.

Läser annars på ett amerikanskt forum att det kan handla om en överföring från RM som inte gjorts. Kan inte RM alls men där påstås att det systemet låter RP öka stats temporärt genom erfarenhet. Kan 102an vara en rest av det?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Läser annars på ett amerikanskt forum att det kan handla om en överföring från RM som inte gjorts. Kan inte RM alls men där påstås att det systemet låter RP öka stats temporärt genom erfarenhet. Kan 102an vara en rest av det?
Nej. Temp stat är max 101, i alla fall i den utgåva jag har. (I RM har man faktiskt stat och potential stat och varje gång man går upp i nivå slår man för alla sina stats, de kan både sjunka och gå upp, men de kan aldrig bli högra än värdet för potentiellt stat).
 
Last edited:

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Nej. Temp stat är max 101, i alla fall i den utgåva jag har. (I RM har man faktiskt stat och potential stat och varje gång man går upp i nivå slår man för alla sina stats, de kan både sjunka och gå upp, men de kan aldrig bli högra än värdet för potentiellt stat).
Vilket roligt system! Har aldrig spelat eller läst RM, men den där detaljen är typiskt sånt som jag kan gå igång på. Jag är så jäkla nördig :).

C
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Vilket roligt system! Har aldrig spelat eller läst RM, men den där detaljen är typiskt sånt som jag kan gå igång på. Jag är så jäkla nördig :).
Jag körde den Tolkien-kampanj med RM någon gång på 90-talet, vi tog bort kritt-tabellerna men körde RAW i övrigt. Det var nog mest för att vi tyckte vapentabellerna var fräcka. Vet inte om det var värt alla extra regler i övrigt, men vi fick bra flyt på det i alla fall. Tycker systemet är bättre än sitt rykte, även om det knappast lever upp till vad många av oss kräver idag.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Så här ser tabellen ut, man slår 2d10 för varje stat varje gång man går upp i nivå.
Vilken vacker tabell! (Bortsett från att den inte har riktiga minustecken.) Jag förstår inte hur man gör, men jag går igång direkt ändå :).

C
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Vilken vacker tabell! (Bortsett från att den inte har riktiga minustecken.) Jag förstår inte hur man gör, men jag går igång direkt ändå :).

C
Den är väldigt fin, och faktiskt rätt klurig.

Du slår 2d10.

Om bägge är lika och mellan 1 och 5 tappar du så många poäng på staten.
Om bägge är lika och mellan 6 och 10 lägger du till summan av de två på staten.
Om bägge är olika tittar du på sista raden.
Om diffen mellan möjlig stat och faktiskt stat är 10 eller mindre, lägger du till värdet på den låga tärningen
Om diffen mellan möjlig stat och faktiskt stat är större än 10 men mindre eller lika med än 20 lägger du till värdet på den höga tärningen.
Om diffen mellan möjlig stat och faktiskt stat är större än 20 lägger du till summan av de två tärningarna.
Men du får aldrig högre i "temporary" stat än i "potential" stat.
 
Last edited:

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Den är väldigt fin, och faktiskt rätt klurig.

Du slår 2d10.

Om bägge är lika och mellan 1 och 5 tappar du så många poäng på staten.
Om bägge är lika mellan 6 och 10 lägger du till summan av de två på staten.
Om bägge är olika tittar du på sista raden.
Om diffen mellan möjlig stat och faktiskt stat är 10 eller mindre, lägger du till värdet på den låga tärningen
Om diffen mellan möjlig stat och faktiskt stat är större än 10 men mindre än 20 lägger du till värdet på den höga tärningen. '
Om diffen mellan möjlig stat och faktiskt stat är större än 20 lägger du till summan av de två tärningarna.
Men du får aldrig högre i "temporary" stat än i "potential" stat.
Coolt! Vilken version av RM fotograferade du tabellen från?

C
 
Top