Nekromanti MERP-magiregler

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Ok, troligen är det inte så många som spelar MERP här, men häckla mig inte för det! Ni som skulle råka vara insatta kan väl istället kommentera följande alternativa regler för magi i MERP:

Varför?
Jo, för att även om MERP i sin helhet inte på något sätt är ett perfekt system (främst är det ju väldigt gammalt) så är det enkelt, snabbt och jag är van vid det. Men magireglerna är för att sammafatta helt under isen, speciellt om man tänker på hur magi framställs i Tolkiens böcker. Alltså, jag vill behålla MERPsystemet men ha magiregler som dels fungerar bättre och dels närmar sig Tolkien.

Kraftpoäng
Magin i Mådgård är fantastiskt mäktig innan alverna skapas, den är mäktig under första åldern, fortfarande ganska mäktig under andra, men inte speciellt framträdande under tredje åldern. Alltså verkar det som om magin sakta men säkert lämnar Arda. Så här skulle detta kunna fungera:
1) En viss del av de KP som används när man kastar en besvärjelse förbrukas permanent. Exempelvis verkar det som att Sauron permanent förlorade en del av sin kraft när han skapade ringen. Magin kan dock bindas i föremål och stannar då där till föremålet förstörs (ringen igen).
2) Då detta är ganska hårt föreslår jag att mindre kraftfull magi, t.ex. upp till 20 KP, inte förbrukar KP permanent. Däremot tar det längre tid att återhämta förlorade KP ju fler man gjort gång på:
<table border=1><tr><td> Förbrukade KP </td><td> Tid för återhämtning </td></tr><tr><td>1-5</td><td>1/dygn</td></tr><tr><td>6-10</td><td>1/v</td></tr><tr><td>11-15</td><td>1/månad</td></tr><tr><td>16-18-5</td><td>1/6 mån</td></tr><tr><td>1-20</td><td>1/år</td></tr></table>
Därefter 1/år men en permanent förlust om t.ex. 10*(använda KP/10)%

Listor
I MERP finns en uppsjö av listor av besvärjelser. Dessa lärs in snarare än enskillda besvärjelser. Det finns flera problem med detta: Dels får man väldigt många besvärjelser efter ett tag, och många är dessutom endast varianter på varandra varför det blir komplicerat att hålla ordning på allt. Dels är besvärjelserna obalanserade - vissa är mycket mäktiga, andra nästan helt meningslösa. Dels är många av dem mycket främmande för Tolkiens magi (de drar snarare åt ADOD-hållet). Jag har suttit och pulat med nya listor (en betaversion bifogas för kommentarer) och i dessa försökt ta större hänsyn till Tolkien. Större hänsyn alltså, vilket innebär att många, men inte alla, besvärjelser har en motsvarighet i böckerna. Böckernas varianter kan i mänga fall bortförklaras och man måste inte tolka dem som magi, men det har jag gjort. Några besvärjelser utan motsvarighet i böckerna finns fortfarande kvar, men i dessa fall har jag försökt hålla mig i någon mening till det jag i vid mening tolkar som Tolkiens anda.
Det finns några relger i samband med listorna:
* Listorna lärs inte in längre, utan är endast bekväma sätt att gruppera olika besvärjelser. I vissa fall har besvärjelserna gemensamt ursprung (kanske från en viss Valar), eller är en del av ett kulturellt arv (Dvärgarna har en lista som de ger varandra i arv). I andra fall är det frågan om tematsika grupperingar (Trollkarlar från Numenor buntade ihop ett antal eldmagier i en lista).
* Man lär sig enskillda besvärjelser från listorna, men endast sådana som är av ens rang eller lägre är möjliga att lära sig.
* Man kan i de flesta fall offra fler KP för att förstärka besvärjelser. Dubeltter är dock borttagna.


Övriga regler
* Det är farliga att använda magi: Varje gång man kastar en besvärjelse bör den frivilliga reglen i MERP (2nd ed) om att man riskerar upptäckt av Sauron eller hans hantlangare användas.
* Tid och magi: Många besvärjelser tar lång tid att förbereda. Man kan för besvärjelser som tar 1sr eller 1T10 sr att förbereda lägga till rundor för att få bonus enligt reglerna.
* Det finns tre typer av besvärjelser: Nyttobesvärjelser (N) slås på vanliga besvärjelser och inga motståndsslag krävs. Man slår mest för att se om man fummlar. Motståndsbesvärjelser (MS) slås också på vanliga besvärjelser, men kräver motståndsslag för att ta effekt. Elementarbesvärjelser (E) slås på endera attacklista och bonus för Riktade besvärjelser används.

Kommentarer önskas och mottages med varm hand!!!
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Wow, du verkar ha gjort ett jättejobb med det här.

Jag är inte bekant med MERP men däremot med Rolemaster, och i den mån det är samma system så tror jag att dina ändringar kan fungera bra. Grejen med att det kan ta väldigt lång tid att återhämta KP efter besvärjelser lär göra att det inte kastas magi i tid och otid vilket är helt i linje med böckerna.

Gordeg
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Wow, du verkar ha gjort ett jättejobb med det här.
Japp. Jäkla jobb faktiskt. Men det är rätt kul med excel :gremwink:

Jag är inte bekant med MERP men däremot med Rolemaster, och i den mån det är samma system så tror jag att dina ändringar kan fungera bra. Grejen med att det kan ta väldigt lång tid att återhämta KP efter besvärjelser lär göra att det inte kastas magi i tid och otid vilket är helt i linje med böckerna.
Visst, Rolemasters magisystem är som MERPS fast med ännu fler listor. Så det som fungerar för Midgård med MERP gör det också för Midgård med Rolemaster.

Jag oroar mig, angående tiden för att få tillbaka KP, för att det är för lång tid. Kanske har magianvändare en för stor nackdel isf? Vad tror ni?
 

Akan

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
87
Håller med om att det behövs en förändring av magireglerna. Jag tycker du är på helt rätt spår med en lista på besvärjelser som kan modifieras genom att magikern får lägga fler kp. (Föresten en gedigen lista du satt ihop)

Jag har spelat (i princip bara spellett) en del MERP förut men har på senare tid lagt tiden på andra spel och bland annat på ett eget Midgårdprojekt. Jag tröttnade en del på MERP efter några års spelande men måste säga att de faktiskt är ganska bra och snabbt. Jag använder fortfarande olika moduler för lite inspiration om olika plattser i Midgård. Om jag kan ragga upp lite gamla spelare någon gång kommer jag garanterat att kika på dina magiregler.

Posta gärna igen om du gör förändringar/modifieringar. I varjefall jag är nyfiken.

/H
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag oroar mig, angående tiden för att få tillbaka KP, för att det är för lång tid. Kanske har magianvändare en för stor nackdel isf? Vad tror ni?

Så kan vara fallet. Beror ju lite på hur du gör med exp och sådant. Kör man med samma regler som i RM så kan det bli problem, då man får för varje kastad besvärjelse och även för A-E crits.

Annars kan det säkert funka. Men man måste väl även ge besvärjaren en "plats" i spelgruppen. Så att han inte blir inaktiv, eller oanvändbar.

/Honken
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Annars kan det säkert funka. Men man måste väl även ge besvärjaren en "plats" i spelgruppen. Så att han inte blir inaktiv, eller oanvändbar.
Just det! Magikern måste vara användbar!!! Har ni några förslag och tips i den riktningen? Jag menar vilken roll ska magikern ha egentligen? Det är ju vettigt att undvika artillerivarianten, liksom den rena "städa upp efter krigarnas röra"-rollen (helare alltså)...
 
Top