Nekromanti Mera psykos relaterat

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Vad händer med en RP som fått uppåt en 50 psykos kryss och hamnat i psykos?
När kommer man ur psykosen, kommer man ur den?
I min spelgrupp löste RP det hela genom att låsa in rollpersonen i fråga på ett mental sjukhus (om nu sånna finns i Colombia).
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Beror väl lite på vad det är för psykos men kurator och vård är nog det enda rätta.

Annars är Geredon bra att dra i sig, löser biffen i ett nafs (man blir iofs dum på köpen men men..)

Lugn tillvaro och meditation är annars en ganska bra rehabilitering.

Tips: Psykosrelaterat, mentalsjukhus är sammansatta ord och bör stavas så!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Med så mycket psykoskryss är man i praktiken förvisad till ett evigt liv på mentalsjukhus, om man inte hinner göra något dumt brott innan som gör att polisen skjuter en...

Och ja, det finns mentalsjukhus i Colombia. De lär dock inte vara behagliga ställen.

Rent regelmässigt går det dock att komma ur den, men i verkligheten skulle det inte gå, inte en så långt gången psykos (läs "så många kryss").

/RipperDoc
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Få se nu, är det inte typ 1t6 kryss per psykolog-session med max en gång i veckan?

Det ger väl en 20-veckors (svindyr) behandling så är det ordnat eller?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Få se nu, är det inte typ 1t6 kryss per psykolog-session med max en gång i veckan?

Det ger väl en 20-veckors (svindyr) behandling så är det ordnat eller?"


Nej, 1 psykoskryss per behandling, som är minst en timme lång, max en gång per dag. Dessutom förlorar man ytterligare ett psykoskryss per vecka om man är sjukskriven och/eller bara tar det lugnt, så lite mindre än sju veckor borde räcka. Drogbehandling skulle säkert kunna minska tiden ytterligare. Däremot skulle jag, som spelledare, strunta i dessa regler för just detta extrema fall och göra så att rollpersonen (i princip) blir galen på riktigt genom att kanske göra en hel kasse av psykoskryssen permanenta.
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Förnuftigast ja

Jo, fast regeltekniskt är det inte alls ett "problem" att snabbt banta bort Psykoskryss men även jag har tagit till permanenta effekter

En annan bra lösning är att psykologen får högre svårighet i takt med att personen blir mer sjuk.

En med +ob4t6 i panikslag ger alltså en svårighet på ob7t6 att "rätta till" vilket få psykologer klarar utan att man får tillbaka alla psykoskryss när man ser räkningen,
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Förnuftigast ja

"En med +ob4t6 i panikslag ger alltså en svårighet på ob7t6 att "rätta till" vilket få psykologer klarar utan att man får tillbaka alla psykoskryss när man ser räkningen, "

En riktigt bra lösning. Grundsvårigheten kanske kan diskuteras (bör kanske bara en eller två nivåer lägre) och dessutom borde droger kunna göra slaget någon nivå enklare. Kan ju vara jobbigt att slå alla slag som lär krävas men sådant sker ju ändå "off-play" så jag räds inte.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag tyckte jag antydde att reglerna gjorde det väl lätt för sig. I verkliga världen är det väldigt svårt att bli botad från mindre mentala problem, och det är knappast lättare för allvarligare (á la 50 psykoskryss). Jag skulle inte låta mina spelare banta bort deras rollpersoners psykoskryss särskilt lättvindligt.

/RipperDoc
 

Eraser

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
15
Location
Östersund
muaha
50 psykoskryss...låter som din karaktär lär klä av sig naken smeta in sig i hamsterlort skjuta folk på öppen gata under det att han sjunger kungssången.

fast det är ju bara vad jag tror
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Psykos i våran spelgrupp

Psykosreglerna är i våran mening smulan knasiga. Vi har dömt ut ganska många av psykosreglerna, framför allt då reglerna om återhämtning. 1 kryss per session hos psykolog tyckte vi var helt knas.

Så mina spelare har definitivt varit väldigt restriktiva med att skaffa sig överdrivna mängder cybernetik eller gör vad som helst som ger psykoskryss.

Det värsta som har hänt är att Adrian Jerome fick 36 psykoskryss. Spelaren försökte aktivt att bli galen, även fast det var svårt med Adrians extremt stryktåliga psyke.
Vi bedömde dock att psykosen inte var särskilt djup och eftersom han skeppades iväg till sluten kvalitativ vård nästan direkt efter att psykosen trädigt i kraft så var han räddningsbar.
Observera att så fort en karaktär blir psykotisk så fallar han utanför det regelverket som finns i regelboken.

Vi antecknade en ny husregel, och lät N.Y. bästa psykologer jobba på honom i ett års tid.

Husregeln var att man kan aldrig återhämta sig fullständigt från en psykos. När man fått en psykos så kan man aldrig få mindre psykoskryss än en fjärdedel av den mängden psykoskryss man hade när man blev psykotisk.
Adrian hade 36 kryss när han blev psykotiskt, så nu är hans bottenvärde 9 kryss för all framtid.

Frisk blev han dock. Hans syskon hämtade ut honom i måndags :gremsmile:

/Naug, SL
 

Tjakalen

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
35
Location
En obskyr namnlös håla i norra sverige
I neotech så blir man även psykotisk av de mest sjukliga ting. Tex satt vår excentriske SL och snurrade t6:or skrattande när vi hitmans försökte göra oss av med kroppen av en besvärlig djävel genom att stycka denne i badkaret och i småbitar spola ned kroppen i toalettstolen. VI försökte förklara att det bara var en död kropp och att man fan inte kan vara så blödig om man utkämpat 2 krig och suttit i krigsfängelse i 15år, men nej då - nu blir ni riktiga kollin.

Sedan så har vi ju detta med cyberpsykos. Vem hade saknat sin gamla fläskiga människokropp om man hade en splirrans i titan och kompositplast som man kan bända lyktstolpar med? Men nejdå då ska man bli ett kolli som undrar" varför, varför är jag inte som de andra människorna" att man vet svaret "För att jag blev erbjuden att bli förvandlad till en fräck krigsmaskin" duger inte.
 

Joker

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
79
Location
Malmö
En psykos innebär att inte kunna forma sig efter de regler som gäller för den övriga mänskligheten, att inte se verkligheten på samma sätt. Om man skjuter människor så förstår jag att psykosen ökar, eftersom värdet av en människoliv drastiskt måste omvärderas. Att kriga eller sitta i krigsfängelse bidrar säkerligen också med mycket post-traumatiska och även direkt traumatiska episoder. Att döda någon, stycka denna person och spola ner dem :gremtongue: tycker jag tyder mer på att man redan har alldeles för många psykoskryss, snarare än att orsaka fler.

Tanken bakom cyberpsykosen är ju just att visa att ju mer maskin man blir, destu mindre känner man sig som en del av mänskligheten. Hur kan lyckstolsbändaren som ser i IR via en HUD sätta sig ner med sin mamma i trädgården på eftermiddagste? Man får lite olika referensramar, och de nya ramarna kallar vi psykos.

Varför ser alla psykoser som något dåligt? :gremcool:

//Joker

...smärta är bara vekhet som lämnar kroppen...
 

manowarrior

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
34
Location
Uppsala
Psykoskryss är ju det vackraset som finns! nää men det kan stoppa rollpersonerna att stycka alla dom ser och det är ju kul + att det är dyrt att bli av med psykoskryssen..



psykoskryss spelledarens bästa vän!!
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Vadå jag dyster?

Jag kommer egentligen inte från en annan planet.
Washington, 12 Monkeys

Hallå? Har ni inte glömt något? Det finns väl inget som säger att psykologen kan ta emot en timma varje dag heller! För de riktigt bra psykologerna bör SL kräva ett turslag för att få en tid närmaste... kvartalet? :gremwink:

En annan bra regel som vi kör med är att spelaren måste slå ett mentalslag för att behandlingen ska ha någon effekt. Det är svårt att behandla psykoser.
 
Top