Nekromanti Mera, mera Utmattning!!! =)

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Satt och funderade på en sak så här på morgonen....
När man blöder, borde inte det generera mer utmattning?
I skrivandets stund så har jag faktiskt ingen koll på hur det egentligen är.
Men det borde vara så att man får ett kryss långtidsutmattning per blodförlustkryss, eller ngt liknande. Om jag inte har helt fel så springer det ju allt som oftast omkring stora starka krigare och blöder ur varenda artär, men slåss som en halvgud ändå! Det borde bli så att när man förlorar blod så blir man vimsig och utmattad, man orkar inte mer helt enkelt. Tillslut faller man ihop, antingen av utmattning eller av dödens kalla blick!
Är det redan så, så får jag väl hälla lite kallt vatten över huvudet och läsa lite mer noggrant i regelboken! /images/icons/crazy.gif
Om det inte är så, så borde det vara så! /images/icons/thinks.gif
 

Martin Eriksson

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
128
Location
Karlskoga
Som jag förstår det så har blodförlust och utmattning inte riktigt med varandra att göra.

Utmattning ger dig svårighetsökningar för slag mot attribut, färdigheter och VINIT medans blodförlust mer får dig att tuppa av eller dö.

När du får blodförlust måste du, enligt reglerna, slå ett chockslag varje gång blodförlust höjs. Detta har inte vi i vår spelgrupp noterat så det är förmodligen därför som det här inlägget kommer upp.

Om en stor stark krigare springer omkring och hr en blödningstakt på 1/runda så kommer han inte att få det svårare bara för utmattningens skull nej, men han kommer att tuppa av och förblöda om man spelar med de reglerna vi spelar med:

När din blodförlustsektion är helt full är du helt död.../images/icons/devil.gif
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Men då kanske man skulle göra som så att man "inviger" en frivillig regel på att man blir yr och ser dubbelt vid en viss nivå av blodförlust, som det är nu så viftas det ju vilt med svärd, spela roll hur mycket svårighetsökning man har. Det vill jag ändra på, så att vi håller oss ifrån blodiga strider lite grann och spelar lite mer "jordnära" karaktärer, som inte har FV 15 i unik stridskonst osv.... Fattarú??? =)
Nu kom jag över på ett annat ämne här, men skitsamma =)
 

Martin Eriksson

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
128
Location
Karlskoga
Eftersom att kommer att stupa efter ett tag ändå och eftersom att jag tycker att svårighetsökningarna lätt skenar iväg i eon så tycker jag att man kan hoppa över det här som du pratar om....om man blöder så har man antagligen svårighetsökningar från smärtsektionen ändå...
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Jovisst, svårighetsökningar behöver man inte få, men bli yr och se dubbelt tycker jag låter bra. Vem har sagt att man ska slåss med svårighetsökningar? Det är väl bara att ge upp "surrender you know". De flesta människor borde faktiskt vara såpass moraliska typ, så att dom lämnade en ifred, eller säljer en som slav eller bara knockar en, så att man inte kan göra nåt. Jag tror att de flesta rövare borde tänka en andra gång innan dom tänker sticka ihjäl nån, med tanke på straffen, men i den världen vi "bor" i så verkar det som om alla dödar varann, finns ingen som bryr sig om straffet tydligen. Jag vill väl mest få fram att man ska hålla sig ifrån strid....
 

Martin Eriksson

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
128
Location
Karlskoga
I den världen vi "bor" i finns det även en hel skog med monster som inte vill göra annat än äta upp dig...det borde ju du veta...... duncan vandraren
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Låter bra att någon håller med mig iaf. För det blir ju så att man tuppar av eller blir vimsig av att förlora blod. Och så är det bara /images/icons/sick.gif
 
Top