Nekromanti Mera egenskaper för vapen

Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Jag undrade hur svårt det är att använda några vapen på kortare avstånd än vad som var tänkt. Säg ett spjut får man väl använda som en stav. Riktigt långa svärd, har de någon negativ effekt? Bladet går ju ända in så att säga. Är intresserad av vilka effekter det blir, har någon erfarenhet? (hur många slåss med spjut? - Vindhand?)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,359
Location
Helsingborg
Ett spjut och en stav används på ungefär samma sak när de väl kommer innanför garden, man försöker helt enkelt knuffa ut dem med skafter eller drämmer till med armbågar, knytnävar, knän och allt annat möjligt.
Med både stavar och spjut vill man dock ha motståndaren på ett avstånd där han har svårt att anfall förbi dig men där du kan samtidigt sticka honom utan att behöva avslöja dig genom fotarbete, si sådär 2 meter ifrån dig.

Och när det gäller svärd. Så snart han är inom en armlängds avstånd så vill du få väck honom, vilket du åstakommer med samma metoder som med ett spjut, fast då byter ut skaft mot svärdsknapp och parerstång.
Visserligen så har man en egg ända in till parerstången, vilket visserligen hjälper till i och med att din motståndare är inte helt haj på att försöka greppa ditt vapen.
Men ett svärds fördel bygger på att du har utövar ditt tryck på en väldigt liten yta när du sticker eller att du får högre momentum när du hugger(och trycket är fortfarande på en väldigt liten yta), dvs hävstångs effekten, vilket man inte har mycket av när han kommer in nära på dig.
Med bara eggen gör du inte för mycket mot en motståndare som har bepansrade handskar och ringbrynja. Ungefär som att försöka fila igenom en tallrik med en bordskniv.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Om svärd; skulle kunna tänka mej att du får jobbigt att svinga det så att det uppnår någon form av momentum och därigenom skada ju längre in mot hjaltet du träffar. vad jag vet så gäller det att träffa någonstans långt ut på bladet för att få in den största skadan.

Generellt med spjut och svärd kan det ju också bero en stor del på hur omgivningen ser ut. ett tvåhandssvärd i en tunnel kanske är en dålig idé, medan en dolk kan vara effektivt. Spjutet kan du ju, om du har lite svängrum, användas som en dolk om du håller mot den spetsiga änden eller hur?

nu är jag ingen vapenguru så jag kan ha totalt fel, men vad vet jag...
 
Top