Nekromanti Mera Efter Katastrofen

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Nej, så här!

Det mänskliga sökandet efter sanningen är alltid kontextualiserat i varje specifik mänsklig situation. Är det inte så att det teologiska sökandet kan tänkas blir ännu mer angeläget i de utomjordiska erövrarnas Cthulph-fabriker? Du skulle ta och kolla på vilken teologisk kreativitet som brukar frodas bland starkt förtryckta befolkningar, i både tredje världen och bland vissa grupper i västvärlden: "queer theology", "feminist theology", "black theology", "liberation theology", etc. Varför skulle man inte en liknande teologisk reflektion kunna skapas i en förtryckssituation under en massa invaderande aliens? En andlighet som ser fram emot den ultimate räddaren i nöden (äventyrarna, kanske?). Finns hur mycket som helst i film- och bokväg som har använt sig av just det där, ser du.

- Targon, skrivare
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Nej, så här!

Jag har nästan tappat bort vad som egentlgen diskuteras här. Men har jag förstått rätt med att du sväljer inte att kyrkan har en stark makt position i min "värld"?

"Våga vara dum!"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Nej, så här!

Du gör vad du vill i din värld. Men jag hade nog gjort på annat sätt. Jag hade nedtonat kyrkans faktiska makt ordentligt.

- Targon, skrivare
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Nej, så här!

Och detta hade du gjor för att du tror att invasionen hade lett till splittringar i kyrkan och där med en minskning av makt? Jag tycker du säger emot dig själv. Du sa förut att du trodde att folk skulle ty sig mer till andligheten under ett salveri.

"Våga vara dum!"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Nej, så här!

Jo, jag tror att folk skulle bli mer andliga under tillstånd av slaveri. Men jag tror inte de av nödvändighet skulle ty sig till majoritetskyrkan utan i stället snarare bli mer apokalyptiskt sekteristiska och knyta sig samman i små kluster av "sanning". Det är min lilla teori. Jag tycker inte att jag har sagt emot mig själv.

- Targon, skrivare
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Nej, så här!

Nope, det var jag som missupfattade, sorry. Men självklart ska det finnas en splittring(som jag redan nämt). Kyrkan kommer inte se ut om den gjorde på 1700-talet. Kyrkan kommer att ha blivit en maktfaktor inte bara genom att folk gått till dom utan genom rent diplomatiska metoder anskaffa sig makt. Vi talar om en ganska elak kyrka, tänk dig den elakste av elakste inkvisotor kyrkorna som är på fanatisk jakt efter allt som har någon anknytning till utomjordingarna.

"Våga vara dum!"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Lycka till!

Jag tycker faktiskt att det låter ganska ball. Jag tror faktiskt att det kan hålla. Jag får önska dig lycka till med det fortsatta arbetet. Håll oss underrättade om hur det går.

- Targon, skrivare
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Information?

Tack tack. Har du några tips om vart man kan läsa om hur kyrkan såg ut under 1400-talet? Länkar och litteratur? :)

"Våga vara dum!"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Information?

En bok som jag läste under forskarutbildningen och som jag har haft stor glädje av är Richard William Southern, Western Society and the Church in the Middle Ages, Harmondsworth, London 1970, som ingår i serien The Pelican History of the Church, nr 2.

- Targon, skrivare
 
Top