Nekromanti Mera Efter Katastrofen

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Vad skulle hända om jorden invaderades av utomjordingar? Vi har sett det hända många gånger på film och i Tv-serier, men i regel sker invasionen i nutid eller framtid. Jag har en idé till en rollspelsvärld som skall utspela på jorden men på 1700-talet. Utomjordningarna invaderade jorden någon gång på 1400-talet, dom var långt mycket mer utvecklade än människorna.
De flesta människor förstod inte att det var utomjordingar. Kyrkan sa att det var satans demoniska soldater som kör för att förgöra välrden etc etc.
Utomjrodingarna lyckades förslava i stort sett alla människor.
Här kommer vi till ett stycke som jag inte helt har bestämt för hur det skall vara, men på något sätt så lyckas man fördriva utomjordingarna från jorden, eller så kanske dom dog ut pga av någon sjukdom som bara drabbade dom.
Hur som helst, spelet ska utspela sig kanske 150 år efter det att utomjordingarna lämnar jorden och man har lyckats bygga upp ett fungerande samhälle igen. Det som finns kvar från Slaveriets tid och utomjordingarna är högteknologi som dom hade med sig till Jorden, halvutomjordingar(människor som utomjordingarna manipulerat genetiskt så att dom är ett mellanting mellan utomjording och människa)som lever i ständig förföljelse, städer som byggts upp av utomjordingarna som är farliga att gå in pga strålning och annat farligt. Kyrkan kommer att ha en central roll, eller rättare sagt kyrkorna. Världsreligionerna har delats upp i flera oika läger. De som väntar på den andra vågen av utomjordingar(som profetionerna talar om), de som väntar på sina svunna bröder(dom var ju uppenbarligen änglar) etc etc.

Stämningen skall vara som i Mutant 2(om någon minns det gamla härliga spelet) men mörkare. Historien ska vara precis vår väld fram till det är utomjordingarna invaderade, det kommer att kräva lite historie studier för att utveckla detta till något fungerade och bra.

Jag vill ah lite feedback. Vad tror folk? Vilka problem kan uppstå, är det något i världen som jag helt förbisett? osv sov.

"Våga vara dum!"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
vilken roll har de politiska makthavarna därför att de vann ju kriget mot kyrkan (om makten) ngn gång under 1500-talet ifall jag nu inte somnat alldeles för många ggr under historieundervisningen /images/icons/wink.gif

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Med tanke på att utomjordingarna invaderade redan under 1400 talet så har ju inte makthavarna gjort det ännu, så att säga.
Men jag hade tänkt att kyrkan ska ha en rätt stor makt, mycket pga att många tror mer på att det var djävulens sändebud som invaderade jorden och inte några varelser från bortom stjärnorna.

"Våga vara dum!"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
så länge du har folk som är emot kyrkan är jag nöjd.. ;P
men allvarligt, kyrkan hade iofs såpass stor makt men vad tyckte furstarna om dte hela då ?

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag menar att hur de förhåller sig till att kyrkan får mkt mer makt, de borde liksom bli frktansvärt arga och börha motarbeta kyrkan.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Jag hade tänkt mig att kyrkans makt skulle vara väldigt stor.

Den allmäna uppfattningen skall vara att utomjordingarna var demoner och allt som dom lämnat kvar är av ondo. Därför skall högteknologi föras till kyrkan så att den inte kan sprida sin ondska över världen igen. Makthavarna(kungar, adel etc) tror på kyrkan.
Det är bara kyrkans män som kan hantera ondskans verktyg och därmed händer det att kyrkans män kan använda ondskans verktyg i Guds namn.

"Våga vara dum!"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
låter litet knepigt iochmed att kungarna alltid krigat mot kyrkan. så då borde du istället låta en konflikt vara mellan kungarna och kyrkan IMHO. dock kan du ju skita i det men förlorar lite realism då, för vad säger att folket tror på gud iochmed att han låter demonerna regna över jorden... varför går inte folk emot kyrkan ?

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Motivera mera!

Jag misstänker att du tänker alltför mycket i termer av Mutant Chronicles, med det "katolska?" brödraskapet som dyker upp som ständiga gubbar i lådan och fungerar som huvudfienden mot de elaka och busiga neferiterna. Ska du göra tidig-modern tid så kan du dessutom inte räkna med att kyrkan (den romersk-katolska, förmodar jag) har särskilt stor makt. Furstarna är en sak, men det roliga är det sammelsurium av protestantiska riktningar och sekter som flödar över i framför allt norra Europa under 1500- och 1600-talet. Hur tar du ställning till det? Och dessutom, vad motiverar att du placerar eländet i 1700-talet? Hur blir det med de politiska, intellektuella och kulturella strömningarna. Hur får du in det i utomjordingsköret, liksom?

- Targon, skrivare<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Targon on 2001-07-18 16:14.</EM></FONT></P>
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Men alltså. Kyrkan har i större delen av mänslighetens historia alltid varit en stor maktfaktor i samhället. Se bara på medeltidens europa. Kyrkan tog ju till och med ur egen skatt från folket. Makthavare som krigat mot kyrkan? När då? Länder har krigar mot varandra pga religion, säger inte det ganska mycket om var kyrkan har haft sin makt. Folket var på kyrkans sida, de ville inte straffas av gud.

Varför tror människor på Gud, det är ganska filosofisk fråga som inte hör hemma på detta forumet.

Jag förstår inte var realismen försvinner. Du kanske borde ta en titt till i historie böckerna.

"Våga vara dum!"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Motivera mera!

Glöm inte att invasionen sker på 1400-talet. Ingenting, absolut ingenting, säger att den kyrkliga historien måste ta samma väg efter en utomjordisk invasion, som den gjorde i verkligheten. Snarare är det precis tvärtom, historien skulle med största sannolikhet gå åt ett helt annat håll. Det är t.ex. mycket sannolikt att människorna i slaveriets elände skulle ta sin enda tillflykt till kyrkan och religionen, och att de sedan när utomjordingarna ger sig av fortfarande skulle ty sig till kyrkan som varit deras enda ljuspunkt i slaveriets mörker. Betänk att om utomjordingarna anländer på 1400-talet så skulle Martin Luther aldrig få chansen att genomföra sin reformation. Och vad angår de politiska, intellektuella och kulturella strömningarna; är det inte rätt sannolikt att det skulle gå åt helvete med dem när en ras av utomjordingar plötsligt anländer och börjar förslava mänskligheten?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Låter helfestligt tycker jag. Helt klar originellt. Det har potential att bli mycket intressant. Jobba på!

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
<I>vad säger att folket tror på gud iochmed att han låter demonerna regna över jorden</I>

Är det inte mer sannolikt att folk tror på gud om han låter det regna demoner? Då får dom ju så att säga bevis på hans existens. Sedan behöver inte det betyda att de går emot kyrkan, tvärtom. De kanske tyr sig till kyrkan för att få hjälp med det elände som den gud som kyrkan representerar har slängt ned på dem, och förlåtelse för de synder som antagligen är orsaken till eländet. Om någon riktar en pistol mot dig, sparkar du honom i skrevet eller ger du honom dina pengar?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Om du hackar salt i utomjordingarnas saltgruvor dagarna i ända, har du nog inte så mycket energi kvar till att vara förbannad på kyrkan.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Tack Dnalor

Dnalor har förstått det hela. Efter utomjordingarnas invasion så finns inte mycket kvar av den historia som vi har läsrt oss. Det är bara fram till själva invasionen som den riktiga världen historia stämmer överns med med spelvärldens. Efter detta ändras det drastiskt. Och som Dnalor säger så blir människors tillflykt kyrkan, som det har varit i många andra fall.

"Våga vara dum!"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag är inte övertygad

Som doktor och akademisk lärare i kyrkohistoria med inriktning på förmodern tid så är jag ytterst skeptisk till den synen på kyrkan och dess eventuella samlande kraft i händelse av invasion från yttre rymden. Men va fan, gör som du vill. Det blir nog säkert kul i slutändan.

- Targon, skrivare
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Jag är inte övertygad

Och hur tycker du att det ska vara? Alltså vad anser du vara den "realistiska" effekten på kyrkan vid en rymdinvasion?

"Våga vara dum!"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ungefär så här

Jag skulle lägga ner en hel del krut på rymdinvasionens religiöst splittrande effekt snarare än dess eventuella enande effekt. För en rollisvärld är det där ändå en smaksak, men om jag finge råda så skulle jag pressa den reformatoriska splittringen till sitt yttersta. En rymdinvasion skulle enligt min mening intensifiera de förreformatoriska teologiska, andliga och filosofiska strömningarna så att reformationen skulle bli långt mer intensiv och kraftfull än vad vi idag kan läsa i historieböckerna. Jag för min del tror inte att man kan glömma bort de apokalyptiska stämningar som en sådan invasion förmodligen skulle få som följd, med en hetsig jakt efter sanningen som naturligtvis endast ett fåtal besitter och att folk därför sluter sig samman till små grupper av "guds barn" som står i absolut opposition till den av Satan besudlade majoritetskyrkan. Perfekt material för en spännande rollspelsvärld, enligt min ödmjuka mening.

- Targon, skrivare
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Ungefär så här

"Jag skulle lägga ner en hel del krut på rymdinvasionens religiöst splittrande effekt snarare än dess eventuella enande effekt."
Men jag har nämt splittringen , självklart är inte hela världen enad bakom en stark kyrka. Diskusionen har hittils gått med utgångspunkt Europa, resten av världen skall även den ha blvit påverkat. Och därmed en hel del andra religioner. Och den krstna Europeiska kyrkan skall även den splittrats. Den delen av kyrkan som till och med menar att utomjordingarna var änglar, den del av kyrkan som säger att det var satans förtrupper att armageddon är nära. Splittringarna kan vara oändliga.



"Våga vara dum!"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Ungefär så här

För mig känns det som att en rymdinvasion och en förslavning av den mänskliga arten skulle göra alla teologiska och filosofiska diskussioner inom kyrkan ganska ovesäntliga. Vem fan ids diskutera teologi när man sliter i de utomjordiska erövrarnas Cthulph-fabriker? Vem orkar bråka om filosofi när man gräver kol i deras kolgruvor? Vem bryr sig om andlighet när livet består av att plocka Fthulper under en brännande sol på de oändliga xnyltho-plantagerna i Holland? Då är nog det enda man vill ha någon sorts löfte om ett ljus på andra sidan mörkret, ett löfte som den kristna kyrkan kanske kan bistå med.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top