Nekromanti Mera äventyr till hjältarnas tid

MartinS

Veteran
Joined
14 Oct 2018
Messages
7
Jag tänkte spelleda för mina döttrar, 9 och 12, och köpte därför allt till Hjältarnas tid. Jag har läst regelboken och äventyret Greve Kallarys skatt och är hittills djupt imponerad. Regelmotorn är utmärkt och går med fördel att använda till vilket vuxenrollspel som helst.

Flera komponenter i Greve Kallarys skatt gör äventyret fantastiskt:

Det är välskrivet och håller ihop - inga onödiga utstickare som inte har med äventyret att göra (I slutet av boken finns en områdesfördjupning som kan bredda äventyret om man vill).
Det är lagom långt och inspirerande.
Det utnyttjar skickligt reglerna genom s.k. Utmaningar och använder en jämn bredd av rollpersonernas färdigheter (inte bara några få som det brukar vara).
Det är inte alls stridsfokuserat utan problemorienterat - det gäller att klura ut lösningar på problem.

Så stort tack för detta! Rekommenderas varmt!

Jag hoppas att Helmgast fortsätter fokusera på att ge ut äventyr och inte på sidan-om litteratur. Handen på hjärtat skulle jag inte köpt spelet alls om det inte funnits tre äventyr till spelet. Som det är nu verkar utgivningen vara fokuserad på spelarböcker, världsbeskrivningar och en rad artiklar i Fenix om religion, lärda män osv. Visst kan även detta vara trevligt, men det är de lite längre äventyren man vill åt. Nu kanske någon menar att man kan göra äventyr själv, då replikerar jag att jag tyvärr inte har den tiden. Om någon gör det jobbet åt mig (och antagligen skickligare än jag själv skulle kunna göra det) betalar jag gärna pengar för det.

Så, mer äventyr till Hjältarnas tid!

Ps. Nu ska jag börja läsa Död kvinnas kista. Och tack Helmgast för att jag fick ett nytt exemplar av äventyret då det var tryckfel i första exemplaret jag fick. DS.
 

MartinS

Veteran
Joined
14 Oct 2018
Messages
7
Tack för tipsen. Det är jag som uttrycker mig klumpigt. Jag menar lite längre äventyr med samma kvalitet som Greve Kallarys skatt, inte små korta händelser.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Det är nog sådant på gång också. Anledningen att det kommer en del supplement just nu är att spelets tidiga anhängare redan hunnit spela en massa, och då har de börjat efterfråga sätt att utveckla sina rollpersoner. Om man bara har grundreglerna slår man liksom i ett tak efter ett tag. Men efter en våg av sådana tillbehör kommer det säkert fler äventyr också.

Du måste bara vara medveten om att HT är en liten svensk källarindustri, det kommer aldrig att sprutas ut kampanjer i samma takt som Paizo eller WotC. Förr eller senare blir du tvungen att göra dina egna äventyr och/eller konvertera från andra spel. En av tankarna med HT är faktiskt att det sistnämnda skall vara väldigt enkelt.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
MartinS;n297875 said:
Tack för tipsen. Det är jag som uttrycker mig klumpigt. Jag menar lite längre äventyr med samma kvalitet som Greve Kallarys skatt, inte små korta händelser.
Snart kommer ju Anders Blixt´s äventyrsmiljö Sorgeveden, vilken jag tror inne håller kampanjförslag.

Tyvärr är det inte så lönsamt för företag att ge äventyr om jag förstått det rätt, men hoppas Krille och gänget fortsätter just till hjältarnas tid för där tycker jag att det behövs, när det riktar sig till så unga spelare.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Som Bolongo skriver, en tanke är att det ska vara busenkelt att använda de gamla Drakar och Demoner-äventyren till HT.
 

MartinS

Veteran
Joined
14 Oct 2018
Messages
7
Big Marco;n297920 said:
Som Bolongo skriver, en tanke är att det ska vara busenkelt att använda de gamla Drakar och Demoner-äventyren till HT.
En utmärkt idé. Tack båda två!
 
Top