Nekromanti Mer "Tellus"?

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Kommer det tillägg m.m. till "Tellus" i kommande tidningar?
Jag har läst igenom regelboken nu, och spelet verkar ju helt finemang!!!

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Vad jag vet som har skaparna planer på tilläggsmoduler eller liknande. Om det publiceras separat eller i samarbete med Codex är alldeles för tidigt att säga.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
stridsmodul?

Undrar om vi kan våga hoppas på en modul som tar upp lite fighting?

Inte från kyrkar då, men från skaparna själva...?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

patrik.pg

Veteran
Joined
17 Apr 2001
Messages
2
More Tellus indeed!

När jag pratade med "författarna" i påsk
berättade dem för mig att nästa mål var att
översätta rollspelet till engelska, nästa
var att skriva ett tillägg om den undre
världen i Tellus. Förhoppningsvis klar innan
årsskiftet. Tellusskaparna har många ideer om
nya tillägg. När man pratar med dem så får
man en mycket klarare bild än den de
beskriver i boken.
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Inte så mycket strid...

Det känns mer som spelet behandlar mänskliga olikheter och missuppfattanden...
Själv har jag föreställt mig olika äventyr som är typ i stil med "Armageddon"-filmen. Att Rp:na ska utföra stordåd, men blir hindrade av nått annat än män med pistol... :O)

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

patrik.pg

Veteran
Joined
17 Apr 2001
Messages
2
Re: stridsmodul?

Det finns vapen i Tellus, poliser använder som mest
elpistoler eller klisterpilstoler. Det finns vissa extrema
grupper i Tellusvärlden som kanske har hittat vapen från
1900-talet (typ kalashnikov). I kupolerna i Tellusvärlden
finns övervakningskameror nästan helt uteslutande över allt, utanför kupolerna kan övervakas av spionsateliter.
Med andra ord kan polis lätt övervaka de kriminella
gruppmedlemmarna väldigt lätt. Det blir därför inte
speciellt mycket atentat då hotet kan avvärjas redan innan
det inträffar.
 

Anders Wänn

Veteran
Joined
28 Mar 2001
Messages
34
Location
Borlänge, snart Malung
Mer material

Terra Incognita har många idéer om hur Tellus kan utvecklas. Någon sorts regler som handlar om mer aktivt utövande av våld kommer att publiceras. Några artiklar i Codex kommer förmodligen att skrivas, kanske innehållande bland annat dessa våldsregler.

Det finns också planer på fler moduler. Men en egen modul med endast vapenlistor och stridsregler kommer inte att ges ut.

/Anders Wänn - NV-konsult och PR, Terra Incognita.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Mer material

jag ville egentligen ite ha en sådan modul.. jag ville bara ha våld med nånstans :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Känns bra med lite vapen...

Det känns rätt bra ändå att seplet innehåller så lite vaen och våld... Då blir det ju liksom mer speciellt om rolpersonerna möter på detta under spelandet... :O)

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Psykopater då!

Såna som mördar folk utan att det märks... Typ thomas quick... såna borde det ju finnas asmånga av i Tellus eftersom de lever så instängt samt under pressade förhållanden... Får man sen inte använda lite hederligt våld ibland så måste det vara svårt att få ut sin aggression och frustration på ett sunt sätt(?)

Det är ju som upplagt för psykopater!

Gabriel
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Oroa dig inte för Psykopater oroa dig för

Sociopater skulle jag oroa mig för...

Kunskapen och det jag har skrivit är taget ur böcker om psykologi och ur mitt huvud då jag alltid har varit intreserad av psykologi..
Problemet med ordet Psykopat här i sverige är att EN psykopat ÄR en specifik typ av mental åkoma men det är även namnet för flera närbelägna mentala Åkommor i exempel viss USA så skiljer de dessa på ett bättre sätt..
( bland de Psykopatiska mentalsjukdommarna ingår Sociopater, psykopater, Asocialabetende störningar, osv )


En Psykopat en person som saknar förmåga till Empati medkännsla. En Psykopat blir blir inte upprörd om någon gråter eller är skadad om det inte är han själv som är skadad DÅ blir han enormt upprörd då Psykopaten endast bryr sig om sina känslor.
En psykopat blir ofta en naturlig kamelont han/hon ser vilka betende som annses som socialt accepterade och kan därför bli framgångsrik i kombination med att många Psykopater är tävlings inriktade då de gillar att folk visar tacksamhet och uppskattning..
Många Psykopater är folk som kan vara väldigt framgånsrika då de kan charma och leka med folk utan dåligt samvete allt i jakten på framgång.
En Psykolog som pratade om Psykopater i TV-dokumentär under 80 talet nämnde att många av värden stora ledare har varit Psykopater.
Det som hindrar en Psykopat från att begå brott ÄR inte ett dåligt samvete som för normala utan det som hindrar en Psykopat ÄR räddslan för att bli straffad.

TYVÄR eller kanske TUR så är inte alla Psykopater som lyckas bli framgång rika en del blir istället små brottslingar och våldsmän då de saknar självdiciplin nog för att kontrollera sin ilska och sina begär.


Men även normala människor kan tillfälligt bli Psykoptiska exempel som kan leda till det är olika katastrofer som exempel viss: stor sorg ( folk man älskar har dött ) kan leda till att tillfälligt stängs förmågan till medkänslan av så att de inre såren kan läka. Men även krig och mobbing kan tillfälligt göra en person till Psykopat.


Många fall av Psykopati kan botas då den ofta skapas av att det unga barnet växer upp i kaos och lär sig att ANDRA mäniskors kännslor är oviktiga. i sådana fall kan barnet växa upp utan samvete och medlidande..

Så vad ska vi frukta jo Sociopater de är folk som är missanpassade och inte klarar av att leva under normala förhållanden i samhället...
givet viss finns det fruktansvärda fall där Sociopatisk personlighet i kombination med Psykopatisk personlighet har skappat otroligt farliga monster men DE är sällsynta och brukar ofta åka ditt då de sällan har förmåga att kontrollera sina driffer NOG länge.
Ofta är Sociopaten en människa som känner dåligt samvete för varje person han har dödat men han känner även njutning och njutningen ÄR störe än sorgen och det dåliga samvetet.
( det leder till en ond cirkel Mördaren dödar och njuter men mår även dåligt av sitt dåligtsamvete, slutar döda ett tag börjar längta efter njutningen ohc dödar igen, Det faktum att de mår dåligt gör att de är svårare att hitta än andra typer av serie mördare )


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Anders Wänn

Veteran
Joined
28 Mar 2001
Messages
34
Location
Borlänge, snart Malung
Re: Psykopater då!

En människa i Tellusvärlden är mycket hårt kontrollerad. Var man än går så finns det övervakningskameror, säkerhetsAI's och liknande.

Detta ger ett bra rättsligt skydd i det att få brotslingar kommer undan polisen, en dom och rehabilitering.

Det ger också ett bra skydd både för varje individ och för samhället som helhet i det att psykiska sjukdomar uppmärksammas på ett tidigt stadium så att den sjuke kan vårdas och återanpassas.

Att grov våldsbrottslighet är mycket ovanlig beror också på den sociala träning som alla medborgare får ända sedan späd ålder.

Men givetvis kan folk falla igenom det sociala skyddsnätet, och då har man ett underbart äventyrsuppslag :)

/Anders Wänn - NV-konsult och PR, Terra Incognita.
 
Top