Nekromanti Mer smide

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Vilka faktorer är det som spelar in på första och andra SI-värdet? Och hur fungerar systemet för att sänka skada till förmån för SI?
Tack på förhand...

/Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Vilka faktorer är det som spelar in på första och andra SI-värdet?""

Rent spontant skulle jag säga att storleken (längd) påverkar första värdet och manöverdugligheten påverkar den andra.

Ta Kraggsvärdet till exempel, Det är långt och stort och det har därför ett (relativt) högt första SI-värde. Det är stort och tungt och är väl inte det bästa att vifta omkring med, därför har det ett lågt SI-värde när man är inne på avståndet "involverad".

/Foilan, King of Warriors of Odin
 

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Låter väl ganska vettigt, tackar [nt]

www.smagronaman.cjb.net /Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Kan inte Eon reglerna så jätte bra, har bara spelat det några gånger. Men borde inte det andra SI värdet påverkas av styrka och skicklighet då? I ett extrem fall så skulle en extremt stark person kunna vifta med ett Kraggsvärd som om det vore en tanadpetare(nu tog ju i ordentligt på exemplet). Eller om en person inte är rikitigt så satrk som krävs för att han ska kunna svinga ett vapen, borde då modiferas till hans nackdel.

"Våga vara dum!"
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Men borde inte det andra SI värdet påverkas av styrka och skicklighet då?"

Vapnet är ju fortfarande detsamma oavsett vem som håller det och värdet syftar till vapnet. Likadant är det med skadan som är densamma oavsett användaren (grunskadan ändras dock, med det har ju inget med vapnet att göra).

"en person inte är rikitigt så satrk som krävs för att han ska kunna svinga ett vapen, borde då modiferas till hans nackdel."

Det är där STY kommer in i bilden.

/Foilan, King of Warriors of Odin
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Ok för att forsätta din diskussion behöver jag en regelteknisk förklaring till hur SI fungerar. Har som sagt inte spelat Eon så mycket(och trots att jag har en vapenmästare(jepp en alvisk som alla andra)så har jag inte slagits ännu).

"Våga vara dum!"
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Ok för att forsätta din diskussion behöver jag en regelteknisk förklaring till hur SI fungerar"

Det första SI använder du när du öppnar striden, dvs precis innan själva bonkandet skall börja. Det andra värdet andvänds när striden är igång, på avståndet "involverad".

Så när du öppnar striden så får du antingen + el - Ob1T6 på VINIT-slaget beroende på om ditt SI är sämre eller bättre (modifikationen gäller alltså den som öppnar striden). Vidare så är det, på avståndet involverad, försvararen som slår för att vinna tillbaks initiativet och således är det oxå där modifikationen sker.

VINIT är ett värde som baseras på rörlighet och stridsvana. Det finns naturligtvis ytterligare modifikationer till VINIT-slaget än SI-värdena. Men det är inte detta diskussionen handlar om så jag hänvisar dig till regelboken. Kan ju passa på att nämna att jag inte har ngn aning om eventuella ändringar på detta område i Eon2, men jag tror inte att just detta har ändrats...

/Foilan, King of Warriors of Odin
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Ok, då var det ungefär som jag hade för mig. Jag hävdar då att det andra SI värdet(det som används när man är involverad i striden) borde påverkas av STY(då STY inte har någon inverkan på VINIT, och inte bör ha för den delen).
En person som kan manövra sitt vapen med enkelhet pga det är lätt bör kunna utnyttja detta.

"Våga vara dum!"
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Jag hävdar då att det andra SI värdet(det som används när man är involverad i striden) borde påverkas av STY"

Tja, hävda på du. /images/icons/smile.gif
Det du säger är korrekt. Klarar man inte vapnets STY-krav så minskar SI-värdet med två (-2/-2). Dessutom minskar skadan med oB1T6 och alla manövrer blir en nivå svårare.

Åt andra hållet så säger jag, gör som du vill. Betänk dock detta, alla vapenfärdigheter går ut på RÖR (som ju påverkar VINIT).

/Foilan, King of Warriors of Odin
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Ja då finns det ju med i beräkningarna, men det var inte så uppenbart. Speciellt för en som inte är så insatt i reglerna. Tycker i och för sig att det ska ha en större inverkan :)

"Våga vara dum!"
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Ja då finns det ju med i beräkningarna, men det var inte så uppenbart."

Det är ju trots allt de avancerade stridsreglerna. /images/icons/wink.gif

"Tycker i och för sig att det ska ha en större inverkan"

Det står ju naturligtvis dig fritt att ändra, lägga till och ta bort regler som det passar. Förutsatt att du är SL vill säga! /images/icons/smile.gif

/Foilan, King of Warriors of Odin
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Jag är ju inte sl...*suck*. Dags att gå in i diplomat-mode och ingå förhandling med min Eon SL. :)

"Våga vara dum!"
 
Top