Nekromanti mer skräck i star wars - inte så lätt faktiskt

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Vi har alla våra idéer om hur man skapar skräckstämning. Planerar för en kampanj i Force unleashed/Dark Times eran (mellan filmerna III och IV) men till skillnad från tidigare så skulle jag vilja få fram en allvarliga, mörkare och bitvis riktigt otäck ton i spelet. Detta är en tid då den mörka sidan växer sig starkare, förekomsten av Sithkulter och individer som använder kraftens mörka sida. Jag skulle vilja använda Sith och kraftens mörka sida, som avstamp för att skapa skräckinslag i kampanjen. Men hur gör man det i praktiken? Den enda skräckreferens jag har är H.P Lovecraft (call of chatulu) och det blir nog inte så bra. Samtidigt som jag vill ha mer skräck/mörker i Star wars så vill jag inte att man helt förlorar det man förknippar med star wars, rymdopera.

Feedback tack!

/Eagle
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Star Wars är, som du säger, inte lämpat för skräckscenarier; högtravande episk sagostämning är väl mer dess niche. Skam den som ger sig dock, och nog finns det mörka hörn i galaxen som man med lite finurlighet kan göra riktigt läbbiga.

Om rollpersonerna är känsliga för Kraften eller kanske rentav rester av Jediorden så går det lätt att skapa känslan av att alltid ha ett övermäktigt hot flåsandes i nacken, med kejserliga agenter i hälarna. Finns ingenstans att gömma sig, soldater runt varje hörn och i slutändan kan du inte vinna om du tar upp kampen. Förslagsvis så gör du imperiets styrkor lite biffigare än i filmerna, så de faktiskt framstår som ett hot; inte ett gäng vita tomtar som skjuter som krattor. Är vanliga stormtrupper läbbiga så tänk hur de kommer reagera mot sådana som är verkliga hot. En mörk jedi kan bli rena terrorn om man spelar sina kort rätt.

Vidare finns det ju en uppsjö av stora läskiga monster som du kan utnyttja om du vill ha lovecraftiansk inspiration. Alien-liknande scenarier kan nog fungera också. Om vi plockar ett scenario ur tomma luften; rollpersonerna kraschlandar på en öde planet insvept i tjocka, nästan kvävande dimmor. De finner urgamla ruiner djupt inne i urskogen, som senare visar sig husera slumrande gamla vidunder. Alternativt Alien-scenariot med att någonting tar sig in i rollpersonernas YT-1300... någon objuden gäst. Kanske rebellkolonin som rollpersonerna åker till har tömts på folk under mystiska omständigheter? Eller varför inte imperiekolonin?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Då jag spellett en hel del Star Wars så har jag testat ett flertal olika genrer. För mig funkar inte Star Wars om man inte lägger det på en lite mer allvarlig nivå – är det bara action och äventyr a la Episode I, II eller IV så blir det snabbt tråkigt och repetitivt.

Skräck är något som jag använt mig av.
Använder mig vanligen av grundteserna – Isolation, Främmande fiender, och Maktlöshet.

Ett scenario ledde rollpersonerna till en hemlig sensorstation på en kall månes baksida. De hade fått veta att stationen var helt automatiserad och endast försvarad av ett antal probe-droids. Dock kunde den inte anfallas från luften på grund av kraftulla turbolaserbatterier.
De tog sig dit med repulsorfordon över den frusna månens baksida, insvept i blekgrå dimma och svarta spetsiga berg. De tvingades lämna fordonet och smyga sig mot basen – de spanade mot den men allt såg nedsläckt ut – men sen tyckte sig en se ett blekt ansikte innanför ett av fönstren.

Det visade sig vara en ”sith-lärling” som var satt på denna plats med en holocron för att i meditation och ensamhet lära upp sig i kraften. Denne började leka en katt och råtta-lek med rollpersonerna och manipulerade deras sinnen.

Ett annat scenario ledde rollpersonerna i en situation där de först trodde sig vara övermäktiga – eller i alla fall ha en god chans till dess att deras vapen blev utslagna (en energipuls som slog ut all teknologi) och att då vara i en träskmark med allehanda bestar var en icke-angenäm upplevelse.

I allmänhet så var det många svåra moraliska val. Oskyldiga som dog och grymheter som inte skulle finnas med i en SW film – men det blev en bra och lyckad kampanj.

Så jag råder dig att experimentera. Se bara till att de kaxiga hjältarna inte känner sig för kaxiga eller att de möter en fiende som de inte tror sig kunna besegra på vanligt sätt.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Intressant!

Har du något skrivet material från den kampanjen som man kan inspireras av? Just att skapa skräck med allt det där subtila tycker jag känns lockande. Det är inte slemmiga monster och övermäktiga fiender som skapar skräck för det kan de oftast hantera med våld, utan den där otäcka känslan av att man inte har kontroll. Tycker om upplägget som du beskrev och ditt användande av Sith.

I Dark Times eran som jag tänkte spela handlar det om att i något skede av kampanjen (dock inte i början) att skaffa allierade, samla resurser och skapa en motståndscell, för till skillnad från kampanjer i Rebellion Eran (filmerna IV, V och VI) så finns det ju inte ett rebellnätverk som RP kan ingå i, nu måste de mer eller mindre på egen hand bygga upp en motståndsrörelse.

För att vara ännu mer specifik, hur använder man förekomsten av kraften och sith, för att skapa mörk och kuslig stämning?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Hmm knepigt. Jag har inga konkreta råd annat än att du kanske skulle kolla in och låta dig inspireras av Dark Heresy. Det skiljer sig visserligen rejält från Star Wars men det är i alla fall ett SF-spel blandat med skräck, ondska och ockult mörker.

/Anders
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Hmmm det jag har skrivet är väl mer i anteckningsform och är inte till mycket hjälp. Men en grundtes är ju att så fort RP ser monstret eller kans slåss mot det är skräckstämningen över.

När det gäller Sith-krafterna har jag tagit mig stora friheter - i och med ett sensorstationen i det första exemplet var byggd på en nod knuten till kraftens mörka sida - samt att lärlingen hade en holocron (en holocron som hamnade i en av rollpersonernas händer och korrumperade denne) vilket gav den vissa möjligheter - detta gjorde att många av de minnesförvridande händelserna inte var direkt regelmässiga men däremot stämningshöjande.

Men i grund och botten.

Kan RP slåss mot det läskiga - ja då är det inte läskigt.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Bra feedback, tack! :gremsmile:

Nyckeln till att skapa en bra star wars aktig skräckstämning borde ligga i att förstå kraftens mörka sida - förstå vad som gör den så otäck och mörk. Ondskans innersta väsen om man kan uttrycka det så. Jag tycker om det subtila och är inte så mycket för slem och groteskhet - för precis som du säger, när RP kan se det och skjuta sönder det, så är det inte lika otäckt längre. Undrar om det finns böcker eller litteratur som beskriver Sithlärorna och går lite mer på djupet om den mörka sidan av kraften, vad tror du?

/Henrik
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Eagle said:
Nyckeln till att skapa en bra star wars aktig skräckstämning borde ligga i att förstå kraftens mörka sida - förstå vad som gör den så otäck och mörk.
Jag tycker precis tvärtom. Dels har jag jättesvårt att svälja Jedikrigarnas propaganda om den "mörka sidan" som absolut ondska etc etc, men jag tycker också att det skulle vara läskigare om man istället utforskade vad som faktiskt händer med folk som har absolut makt... Lite rotande i djupet av människans psyke, liksom. Ljusa/mörka sidan av kraften är ju, åtminstone enligt vissa expanded universe-källor, egentligen mest propaganda snarare än universella källor.

Det finns få saker så oläskiga som kacklande jättemörk jätte-jätteondska. Sånt skrämmer mig inte en sekund.

EDIT: Med andra ord, vore det inte coolt att undersöka människans innersta väsen snarare än "ondskans"?

Eller rentav undersöka den tämligen fascistiska, elitistiska och direkt intoleranta "ljusa sidan"?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det finns få saker så oläskiga som kacklande jättemörk jätte-jätteondska.

Antar att Dark Herasy, CoC inte är spel för dig då :gremwink:

Men visst - håller med om att man bör lyfta fram Sith och deras synesätt på saken. Det här med att de låter känslorna styra ens handlingar och liknande. Men sedan kan det ju vara så att om man använder sig av de "negativa" känslorna så är det lätt att bli slukade av dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Blasphemy said:
Antar att Dark Herasy, CoC inte är spel för dig då :gremwink:
Dark Heresy kan jag inte tala för, men om du tror att CoC's monster är "onda" så har du inte läst ordentligt =)

Det läskiga med de cthuloida monstren från bortom stjärnorna är att de inte är onda, eller goda, eller något annat som passar i det mänskliga förståndet. De är bortom mänskligt vetande, de lever enligt helt andra naturlagar och våra små moraliska etiketter passar inte på dem. Vi är små och meningslösa, och inget av det vi fått lära oss gäller ute i den stora, riktiga världen...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
om du tror att CoC's monster är "onda" så har du inte läst ordentligt =)

Visst kan jag hålla med om att CoC och sith är extremt olika eftersom Lovecrafts skapelser är så fjärran... så underliga... så tentakliga - men samtidigt så förstår man inte den ondskan - utan är nästan som en naturkraft. Men det är inte en ondska som man kan förstå, eller direkt känna sympati med eftersom den är så pass främmande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Blasphemy said:
Men det är inte en ondska som man kan förstå, eller direkt känna sympati med eftersom den är så pass främmande.
Det är ju ingen ondska överhuvudtaget, eftersom de finns bortom mänskliga termer som "ont" och "gott".

Ondska är ju överhuvudtaket bara subjektivt och ganska tramsigt. Rejält avtänd blir jag på varje spelvärld där spelskaparna tycks tro att ondska är något verkligt, påtagligt och objektivt.

Det är det jag gillar med CoC: Att det inte finns några pretenser om att monstren skulle vara "onda". "Ondska" är något vi människor har hittat på för att beskriva saker vi inte gillar. Ingen vettiga människor skulle tro att orden skulle vara meningsfulla i samband med CoC's bisarra monstrositeter.

Eller, visst, men det är lite som när kristna tossiga präster hävdar att rock n' roll är djävulens verk. Det finns liksom bara i deras huvuden. Rock är inte djävulens verk om man tittar på det utifrån, så att säga.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Men monster finns ju med i Star Wars och rätt använt så kan de bidra till en väldigt otäck stämning. Om det inte vore för att Jar Jar Binks förstörde hela episode I så hade scenen där de åkte genom planetens inre i en ubåtsfarkost där de mötte jättefiskar, det hade kunnat vara riktigt otäckt om det gjorts på ett bra sätt. Eller tänk er scenen där milenium falcon blir slukade av ett stort rymdmonster som de trodde var en vanlig astroid. Den scenen hade också kunnat bli riktigt otäck och läskig. Samma sak scenen med Rancor... hur läskigt var inte det första gången man såg den när man var liten. Så vad jag försöker säga är att väldiga monster i Star Wars kan bidra till en bra skräckstämning utan att det för den skull är Sith och kraftens mörka sida som är inblandad och som ni säger...

Jag gillar också den inre personliga kampen man upplever i kraften - från det goda till det mörka. Jag tycker Anakins "inre förvandling" från att vara en jedi till att sakta gå över till den mörka sidan, var kanonbra... Att med sina spelare fånga denna inre kamp och hela tiden utsätta RP för lockelser och framställa den mörka sidan som mer attraktiv. Ge dem starka argument för att på ett omedvetet och bedrägligt vis gå över gränsen till den mörka sidan utan att de själva är medvetna om det. Och i takt med att de går över gränsen, så får de uppleva mer skräck... mer fruktan, mer oro, mer ångest, mer ovisshet.

Så skräckstämningen i en kampanj kan till stora delar bygga på hur olika individer genom sina medvetna och omedvetna val närmar sig den mörka sidan och allt vad det får med sig i form av inre "demoner".

Men eftersom spelare ofta är smarta och inte medvetet väljer att göra "onda" saker - så får man liksom linda kraftens mörka sida i goda uppsåt och goda intentioner som kan locka RP att falla för mörkret. Om Anakin vetat om att allt han gjorde i episode II och III var av ondo så skulle han naturligtvis aldrig gjort det. Han var ju faktiskt övertygad om att det han gjorde var rätt och att ändamålet helgade medlen. Kan man låta RP gå igenom en liknande process som den Anakin upplevde så tror jag det kan bli intressant.

Något en RP gör kanske på kort sikt upplevs vara av godo, men på sikt så leder det till något ont, som tar dem ett steg närmare kraftens mörka sida. Men hur denna "resa" ser ut är individuell för varje RP och bör bottna i vad RP har för värderingar, drivkrafter, bakgrund och så vidare.

En källa till inspiration kanske kan vara boken som utgavs till StarWars D20 som heter Darkside Sourcebook.

/Eagle
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Självklart är ondska objektivt... Men nu börjar diskussionen balla ur en aning... För om du är människa och lever på jorden och Cthulhu beslutar sig för att ödelägga allt med sina tentakler och människooffrande kulter så skulle nog majorteten se det som en ondskefull varelse.

Däremot så behöver det ju inte vara så i en saga. Där kan det vara klassiskt ont mot gott. Där kan en person svära sig åt ondskan för att hämnas. Och sedan renas och komma tillbaka till godheten.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Håller med om att undervattensscenen i SW skulle ha kunnat varit skräckfylld om det inte var en Jar Jar där... Men där kunde inte hjältarna slåss mot monstret utan de var i deras grepp. De enda de kunde göra var att försöka fly.

För som sagt - om de börjar slåss så blir det trist.

Iofs kan man ju lägga in scener där de tror sig hoppa på en lätt motståndare och denne visar sig vara en formidabel kämpe...

Däremot så håller jag med om att det är jobbigt med spelare som aldrig gör något otaktiskt. Som spelar sina karaktärer som om det vore ett parti schack - men ibland får man tvinga dem. Tvinga dem att ha en nackdel/drivkraft från början - de måste slå Will-Saves för att inte välja att följa den.

Likaså kan ju den mörka sidan använda detta för att förvrida deras psyken.

Fakta om Sith http://starwars.wikia.com/wiki/Sith

Tycker att det finns en hel del intressant om Sith i ovanstående inlägg där de mer framställs som en vitt skild filosofi från Jedis.
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Håller med dig Eagle, att vi alla har olika sätt att se på just "skräckstämning".

Men när jag läste denna tråd kom jag att tänka på ett flertal äventyr som jag har kört med mina spelare.

Ett av dessa var sökandet av ett gammalt Sithtempel, karaktärerna hittar till slut templet.
Delade upp detta i tre äventyr, där just sökandet blev ett äventyr och det andra äventyret hittade de templet. Hade bestämt mig redan från början att templet var en plats där den mörka kraften var stark (kan jämföras som en magisk nod i fantasy). Det finns inget liv i templet. Utan det är självaste templet och platsen som skapar illusioner för karaktärerna. Dessa illusioner skapas för att leda karaktärerna till fördärvet (den onda sidan.) Det roliga var att det tog ett tag innan spelarna kom på detta.

Till sist väcker spelarna en sedan länge Sith lord som har försatt sig i dvala. Detta senare blev en rolig SLP som jag använde ibland för att skrämma spelarna med.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Nu har det ju redan sagts en del vettigt i denna tråd, men rent generellt tror jag att det är bra att tänka på hur SW-konceptet är uppbygt. Nästan allt i SW är i grunden mytologiska arketyper, även ondskan och skräcken.

Sithlorderna är det självklara skräckvalet (men kanske inte det enda), men vore det en filmscen skulle det naturligtvis även gestaltas i miljön. Mörka och kalla färger, hotfulla miljöer (kall måne, mörk asteroid, kanske helt robotdominerat), ödesmättad musik. Jag skulle aldrig spela SW utan musiken från filmerna. Och bort med all komik, den kan komma senare, i en annan scen. Bra att renodla sin genre.

Vad gäller ondska och skräck i SW tror jag också att det är bra om den kopplas direkt till rollpersonerna, till exempel i form av en frestelse. Det är först då det blir riktigt otäckt (som för Luke ett antal gånger). Annars är det otäcka bara på distans, något man kan skjuta på eller gömma sig ifrån. Bättre om det blir personligt, relaterat till något i en persons bakgrund.

Enkla grejer. Men back to basic funkar ofta bra!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Isch...
Ser man på... jag trodde den var på gång typ nu...
Fast nu måste de väl skriva den först...

Star Wars med blod och kedjor!
 
Top